Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Използва ли ФИА безопасността като оправдание?

Използва ли ФИА безопасността като оправдание?

1208
0
Гран при на Монако, Монте Карло, дъжд
снимка: Пирели

Уикендът за Гран при на Монако вървеше доста спокойно до деня на състезанието, когато всички гледаха често към небето и се опитваха да преценят поредните облаци дъждовни ли са, ще се изпълни ли прогнозата за валеж точно преди или по време на състезанието. До ранния следобед нямаше изгледи прогнозата да се сбъдне. Около час преди старта на надпреварата обаче дъждът най-накрая се появи. Най-силният валеж падна малко преди оригинално обявения час за начало на седмия кръг от световния шампионат на Формула 1 за сезон 2022. Старт нямаше. Но това даде началото на поредица решения от страна на рейс контрола, които не се изясниха до много късен етап от състезанието, а впоследствие получиха противоречиви обяснения. Трябва да се отбележи също така, че условията и в моментите с най-силен дъжд бяха много далеч от тези в Белгия през миналата година.

„Официалната причина (за отлагането на старта) бе, че пилотите не са имали сесия на мокро в Монако“, отбеляза известният журналист Дитер Ренкен в дневника си за последния ден от уикенда за Гран при на Монако. „Но всички те са карали тези коли с тези гуми на дъжд. Освен това всички са карали в Монако, така че какъв беше проблемът състезанието да стартира на мокро?“

„В крайна сметка говорим за най-добрите пилоти в света и след финала истинските състезатели, включително Люис Хамилтън, оспориха решението. Страхувам се, че „безопасност“ сега се използва постоянно като причина за лоши решения…“

Бившият F1 пилот и настоящ телевизионен коментатор Мартин Брандъл посочи, че е имало спорове в рейс контрола.

„Задържането на състезание в очакване на нещо да се случи с времето не е необходимо. Има виртуална и реална кола за сигурност, екипи от механици, които сменят гуми за 2 секунди, два типа гуми за мокър асфалт. Всичко това е предназначено за справяне с подобни предизвикателства. Това е надпревара във Формула 1“, написа Брандъл в коментара си за Скай Спортс след Гран при на Монако.

„ФИА ни уведоми в 20:03 часа след състезанието в неделя, че имало проблеми с тока заради силния дъжд, което обяснява летящите стартове. Ако ни го бяха предали чрез простата, но ефективна група, която имаме в WhatsApp, ние можехме да го обясним на десетките милиони телевизионни зрители и на десетките хиляди зрители на пистата. Всичко щеше да изглежда далеч по-смислено.“

„Няколко достоверни източници ми разказаха, че в рейс контрола е имало разгорещен дебат по време на чакането, когато всички се чудехме какво става. Това вероятно обяснява периода, когато нищо не бе предприето и причината, поради която сейфти карът не проверяваше условията на пистата, както обикновено прави.“

„В името на добруването на Формула 1 ФИА спешно има нужда от коренна промяна. Поне един отдаден рейс директор със сериозна власт, поне един заместник, писта за проучвания, инспектор по системите, както и ефективен комуникационен департамент. Според мен това трябва да е най-големият приоритет на организацията.“

В момента във Формула 1 има двама рейс директори – Нилс Витик и Едуардо Фрейташ. До миналата година първият бе в DTM и вече работеше с Майкъл Маси, подготвяйки се да му стане заместник. Втория ръководеше рейс контрол в шампионата за състезания за издръжливост (WEC). От началото на сезон 2022 Витик работи през първите пет състезателни уикенда. Монако бе втори старт за Фрейташ. Решения и на двамата вече бяха критикувани.

Според Кристиан Хорнер от Ред Бул ситуацията преди и след старта в Монако трябва да бъде допълнително разгледана

„Нещата трябва да бъдат изгладени, защото на грида стана леко хаотично с гумите. На стартовата решетка е достатъчно натоварено, а винаги е малко опасно да се опитваш да изпреварваш времето. Аргументи има и за двете гледни точки. Може да се каже, че по-добрият вариант бе състезанието да стартира и ако завали порой, тогава да се реагира – с кола за сигурност или спиране на надпреварата“, каза Хорнер.

Според шефа на тима от Милтън Кийнс рейс контролът върши „възможно най-добра работа и много неща са значително по-ясни тази година“.

„В системата има много нови хора и напасването неминуемо отнема време“, допълни той.

Кевин Магнусен саркастично подметна, че може да се организират курсове за каране на мокро на пилотите от Формула 1. Люис Хамилтън и Даниел Рикиардо също изразиха мнение, че трябваше да се тръгне в предварително обявения час. Макс Верстапен пък имаше друго виждане по отношение на рестарта, когато отново нямаше потегляне от място.

„Старт от място можеше да доведе до размествания, но нямаше да е честно заради разликата в сцеплението. Вляво все още бе доста мокро. Затова решението за летящ старт бе добро“, посочи Верстапен

Основанието за това решение, както бе посочено в началото, обаче бе повреда в системата, а не грижа за това колко честно би било половината коли да са с по-лошо прилепяне от другите.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FORMULA 1® (@f1)