Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Кое беше честно и кое не в Джеда? Спорт ли е още...

Кое беше честно и кое не в Джеда? Спорт ли е още F1 или холивудска продукция?

9452
0
Макс Верстапен и Люис Хамилтън
Макс Верстапен и Люис Хамилтън; снимка: Ред Бул Контент Пуул

Събитията по време на Гран при на Саудитска Арабия предизвикаха безброй коментари, като особено внимание се отделя както обикновено на случилото се между Макс Верстапен и Люис Хамилтън. Претендентите за титлата във Формула 1 този сезон споделиха своите гледни точки след състезание. После се изказаха редица пилоти – бивши и настоящи. Мненията са както за битката между пилотите на Ред Бул и Мерцедес, така и за Формула 1 като цяло.

Мартин Брандъл

„Мисля, че Верстапен трябва да помисли за стандартите си на управление. В състезанието нещата малко отидоха извън лимитите. Има агресивно, решително, сърцато каране, но видяното в Джеда бе прекалено. Възхищавам се на уменията на Верстапен и го подкрепям още от Гран при на Китай през 2015 г., когато бе с Торо Росо. Неговото майсторство и контрол зад волана са невероятни, но ме натъжава, че прибягва до подобни тактики – по-добър е от това. И при цялото му безгрижно отношение би било срамота наследството му да е белязано от етикет „нечестен“ пилот.“

„Аертон Сена и Михаел Шумахер също имаха своите недостатъци – изпитвал съм го на собствен гръб и от двамата, но тези несъвършенства сериозно накърняват иначе страхотните им репутации. Изобщо не е позитив.“

Жак Вилньов

„Това не беше Формула 1, а (състезание с) картинги под наем. Всичко беше объркано и не съм съвсем сигурен какво да кажа. Трудно е да останеш неутрален, сложно е да коментираш станалото и да бъдеш възприет като неутрален. Хората винаги приемат, че заемаш нечия страна и това понякога идва твърде много.“

„Спорт ли искаме, една хубава Формула 1? Или искаме просто едно холивудско шоу? Ако искате продукция от Холивуд, това състезание бе изумително. Но това ли е смисълът на F1? Не знам. Разбирате ли, мисля, че Франк [Уилямс] ще се обърне в гроба си, ако бе гледал тази надпревара.“

„Вижте и шефовете на отбори: всички крещят, оказват натиск на маршали и какво ли не. Това просто е абсурдно. Наистина стана нелепо. За феновете беше страхотно и гледаемостта вероятно ще се увеличи. Това е прекрасно за Формула 1. Просто започваме да се отдалечаваме от спорта, това е всичко. В крайна сметка виждането зависи от това дали си пурист (привърженик на принципите от основаването на спорта – б.р.) или не.“

„Историята със сделката? (Рейс директорът Майкъл Маси и Ред Бул имаха интересна комуникация по време на състезанието – б.р.) Това не го бях чувал досега. Не е в правилата. И просто не го разбрах изобщо.“

„Другото – когато някой пред теб намалява, го изпреварваш. Проблемът са тези глупави DRS линии. Люис не искаше да пресече DRS-а пред Макс. Знаеше, че Макс го пуска. Просто не искаше Макс да разполага с DRS-а на следващата права, защото Макс щеше да го изпревари, така че и двамата се направиха на тъпи там.“

„Абу Даби е писта на Ред Бул. Но със сегашния му двигател, всяка писта е на Люис. Надявам се само на чисто състезание и най-добрият да победи, а не като станалото (в Джеда). Да няма Холивуд поне в последната надпревара. Достатъчно Холивуд ни се случи тази година.“

Алекс Вурц

„Предложение №1 за промяна в правилата след Джеда: ако пилот реши да връща позиция преди DRS зоната, няма да има право да използва DRS след това. Цел: елиминиране на съмнително тактическо забавяне, водещо до нещастни „недоразумения и ситуации“.“

Карун Чандок

„Гледайки този клип, трябва да кажа, че стюардите бяха прави да накажат Макс. Доста ясно е, че той се отклонява (погрешно) от състезателната траектория към средата на пистата и спира неочаквано. Знам, че санкцията не променя класирането му на втора позиция, но е прецедент за бъдещи състезания.“

Макс Чилтън

„Откога отбор и рейс директор си разменят предложения за наказания?! Като ме спре полиция, не ми предлагат да помисля дали да ме глобят за превишена скорост.“

Лукас ди Граси

„След това състезание вероятно ще има промяна в правилата във Формула 1. Много е вероятно ФИА да усложни още повече нещата, отколкото да оправи корените на проблема. Решения като например ново правило да не се позволява DRS в определена зона, ако x даде позиция на y и т.н.“

„А според мен изходът е да се разреши първият проблем – голямата дискусия, която е ограниченията на пистата. Бих създал автоматизиран софтуерен контрол – ако засече и четирите колела извън белите линии, мощността на мотора да пада с 50% за 10/20/30 секунди и след това постепенно да се възстановява. Няма да е решение от хора (би било по-честно) и би имало абсолютно същия ефект като наличието на чакъл (в зоната за сигурност). Така няма да има нужда от „връщане на позиция“, тъй като всичко ще се случва с по-ниска мощност. И бих включил в това и свободните тренировки.“

Тимо Глок

„В Саудитска Арабия бе забележително колко внимание отделяха отборите един на друг – шпионираха всеки детайл, посочваха всяка дребна грешка. Това е пълна лудост, но на подобно ниво е разбираемо. Битката малко прехвърли границите. Вижда се, че Макс е толкова агресивен, защото така принуждава Люис да се отдръпне. И ФИА го вижда. Ясно е също така колко са наясно, че това е абсолютно невероятна борба и не желаят тя да приключи с едно погрешно решение на федерацията. Очевидно е, че някъде трябва да се тегли чертата – за останалите пилоти и за младите състезатели. Но не мисля и че е правилно да се водят преговори за наказание по време на състезание.“

Дейвид Култард

„Няма съмнение, че Люис може да изтъкне довода, че се е озовал в тази ситуация (излитането от пистата при битка за лидерството с Верстапен, за което пилотът на Ред Бул бе наказан – б.р.), тъй като Макс го връхлетя с блокирани колела настрани. Но е факт, че се озова отвъд белите линии. В този случай може да се твърди, че става дума за състезателен инцидент. Стюардите взеха решение и то бе за 5 секунди наказание.“

Мика Хакинен

„Решението, когато Макс бе помолен да върне лидерството на Люис, бе ясно. Има само един начин да пропуснеш безопасно друг автомобил. Изтегляш се чисто настрани, леко отпускаш газта и позволяваш на инерцията да даде на съперника ти възможността да те изпревари. Случилото се в Джеда бе опасно. И двамата знаеха, че пред тях е линията за активиране на DRS-а и никой не искаше да я пресече пръв, защото другият щеше да има възможност за задминаване на следващата права.“

„Освен това знаем, че Макс получи инструкцията, но Люис още не бе информиран и за момент се обърка. Според мен отборите и ФИА ще трябва да разгледат процеса и вероятно технологията, по която се изпращат съобщения до пилотите.“

„Относно следващата случка, то не мисля, че Макс „пробва спирачките“ на Люис, тоест не се опита да предизвика удар помежду им, което можеше да е край на състезанието и за двамата. Стараеше се да принуди Люис да го изпревари точно в тази точка. Но начинът, по който намали и позиционирането му на колата на пистата определено бяха проблем.“

„От ФИА посочиха 2,4G при спирането. Ще ви дам пример какво означава това. Един лек автомобил с много добро пътно поведение и ABS произвежда максимум 1,2G при спиране. На пистата стойността е двойна и се видя, че Макс свали от осма на трета предавка. При всички положения не бе положителен развой на събитията и ФИА имаше право да наложи наказание след състезанието. Може да се спори относно санкцията, тъй като тя нямаше влияние върху резултатите, но посланието бе ясно. Опасното каране ще означава наказания и ако от ФИА видят повторение в Абу Даби, вярвам, че санкцията ще е жестока и незабавна.“

„Винаги съм бил на мнение, че трябва да се състезаваш по един положителен, а не негативен начин. Спечелването на световния шампионат трябва да зависи от скоростта, прецизността, пилотските умения и да докажеш, че може да победиш съперника в пряк двубой – спортна битка. Това искам да видя в неделя. Знам, че ФИА, Формула 1 и феновете искат същото.“