Начало Рали Латвала бе най-бърз в първата в историята на WRC квалификационна отсечка

Латвала бе най-бърз в първата в историята на WRC квалификационна отсечка

30
0
Яри-Мати Латвала

Яри-Мати Латвала бе най-бърз в първата в историята на световния рали шампионат квалификационна отсечка. Нововъведението е от този сезон и е за ралитата на чакъл плюс Швеция, единствената снежна надпревара в календара. Екипажите имаха по две преминавания на етапа (дълъг около 4 км) като свободна тренировка преди постиженията им да бъдат засечени. Най-бързият – в случая Латвала – ще избере следобед позицията, от която иска да стартира в състезанието.

Втори в подреждането на квалификацията (и съответно втори при избора на ред в колоната) е друг финландец – Мико Хирвонен. Представянето му бе страхотно и явно подготовката и победата в рали Финског миналия уикенд са изиграли решаваща роля пилотът да се чувства много сигурен в своя Ситроен DS3 WRC. Съотборникът му Себастиен Льоб е с едва шесто време. Очакванията за превъзходство на скандинавците и Фиеста RS WRC се оправдават до момента: осемкратният шампион бе изпреварен от От Танак, Евгени Новиков и Петер Солберг. Топ 10 допълниха Мадс Остберг, Ейвинд Брюнилдсен, Патрик Сандел (с Мини) и Мартин Прокоп. Това означава, че едва трима състезатели, които не управляват Форд-ове, успяха да се наредят сред най-бързите.

Квалификационната отсечка на рали Швеция се проведе при слънчево време и температура от около минус 16 градуса. Тя е близо до сервизния парк на състезанието, намиращ се до летище Хагфорс. Близо четирите километра се изминаваха за малко по-малко от 2 минути, като Латвала пръв слезе под 1:54 мин.

Условията днес се оказаха малко по-различни от очакваните от повечето екипажи. Снегът не е толкова много и съответно пилотите не могат да разчитат напълно на него по завоите на трасето. На границата с Норвегия, където ще се проведат голяма част от утрешните отсечки, има повече сняг.

Квалификацията премина без инциденти. От Танак обаче (който за уикенда се прехвърли в последния момент в Go Fast Тийм, за да замести счупилия левия си глезен Матьо Уилсън) на два пъти пука предна дясна гума – веднъж в тренировката и след това в официалната сесия. Това обаче не му попречи да даде трето време.

Никой от състезателите не се нае да предвижда каква позиция би избрал в стартовия ред. Всички заявиха, че ще вземат това толкова важно решение следобед (процесът трябва да стартира в 8 часа българско време), когато ще разполагат с възможно най-много данни, последните прогнози за времето и т.н.

Освен липсата на много сняг по отсечките влияние при преминаването им има и така нареченият снежен прах, образуващ се заради ниските температури и липсата на вятър. Той също е от значение и затова отборите тепърва ще разузнават отсечките, за да могат да направят максимално информирано решение.