Едно от най-хубавите качества на Формула 1 е, че слуховете са почти толкова интересни, колкото и самият спорт. В ерата на интернет често се появяват „новини“, чиято цел е да станат сензации, въпреки че в тях нищо или много малко има общо с истината. Във вчерашния ден от сайт с името The Judge13 тръгна новината, че Рено и Ред Бул са се споразумели за двигател с вътрешно горене, който Биковете трябвало да развиват самостоятелно от 2016 г. и заради това вече било започнало изграждането на отдел за двигатели в Милтън Кийнс.
Историята, която бързо бе прекопирана от множество сайтове, продължава с това, че последната разработка на Рено, за която са използвани 11 жетона и която за първи път ще бъде изпробвана в Бразилия, всъщност била на Илмор и досега не била използвана единствено и само защото Ред Бул и Рено имали спор за правата върху интелектуалната собственост.
До тук добре, но в един момент се оказва, че Марио Илиен, който би трябвало да е автор на разработката не знае нищо за нея. Нито пък за подобен правен спор между Рено и Ред Бул.
„Не знам нищо за подобни спорове“, обяснява швейцарецът пред auto, motor und spor. „Нямам никаква идея, какви подобрения са направили Рено по своя модифициран мотор. Освен това не мога да се представя, че голям концерн като Рено ще рискуват да въведат тайно моя разработка.“
В началото на лятото Илиен модифицира цилиндровите глави на Рено V6 турбо с пари на Ред Бул, като според отбора е постигнат окуражителен напредък. Рено обаче предпочетоха да заложат на собственото си развитие, което течеше паралелно с проекта на Илмор.
Според последните информации изпълнението на задачата от страна на Илмор е струвало 2 млн. евро. Но и тук има разминаване с реалността в историята на The Judge 13, защото според сайта те са похарчени за промени по цилиндровия блок, а не по главите.
„Ако бяхме пипнали блока останалите 12 жетона нямаше да ни стигнат до никъде“, бе обяснил още през лятото пред AMS Илиен. Той оспорва и информацията, че в Милтън Кийнс се изгражда нов департамент по двигателите, чиято цел е да преработва агрегатите на Рено. След като Рено отхвърлят разработката му за цилиндровите глави през септември лично Дитрих Матешиц му обяснява, че няма смисъл да влагат средства и енергия в изграждането на цялата задвижваща система. Защото заради нейната сложност щяло да отнеме изключително много време да бъдат настигнати Мерцедес и Ферари.
Истината в случая е, че Ред Бул действително може да се състезава през следващата година с двигател на Рено. Той обаче няма да носи името на компанията на цилиндровите глави. А фактът, че в Милтън Кийнс работят по електро системите към двигателите не е нов. От две години там се работи по батериите и софтуера за управлението на постъпващата и разходваната енергия. Рено имат доверие на партньорите си в това отношение и там нещата функционират без проблеми.
Ако Рено решат да помогнат на Ред Бул за 2016 г. то ще е с временно решение. И това решение няма да има нищо общо с евтиния турбо двигател, който Бърни Екълстоун и Жан Тод искат да наложат. Подобно решение няма да реши основния проблем, че производителите продават доста скъпо своите задвижващи системи и то на отборите, които те преценят. Именно заради този проблеми Тод и Бърни ще настояват за алтернативно решение, докато производителите не клекнат.
В Ред Бул в момента също искат въвеждането на този алтернативен двигател.
„Това е правилната стъпка спортът Формула 1 отново да стане достатъчно атрактивен. Двигател, който е достатъчно мощен и шумен, който е разбираем за всеки и с които може да се спечели“, надява се от своя страна и д-р Хелмут Марко, който е сред основните виновници екипът на Ред Бул да е изправен пред стената. Марио Илиен също е заинтересуван от подобен вариант.
„Ще погледна, какви ще са изискванията и ще преценя, какво да правя“, е заключението на швейцареца.