Никола Цолов: Поведението на новия болид е напълно различно

Никола Цолов
Никола Цолов; снимка: Спас Генев

Иван Тенчев, Каталуния. С Никола Цолов се срещаме в камиона на Кампос Рейсинг по време на теста му в Барселона, за да поговорим за важните промени при него преди началото на новия сезон във Формула 3. Никола вече е част от програмата на Ред Бул за млади пилоти. Смени и тима и вече е част от екипа на Кампос. През новия сезон във Формула 3 ще се използват и напълно нови автомобили, чиито качества всички максимално бързо трябва да разкрият именно в дните на тези първи пред сезонни тестове тази седмица на пистата Барселона-Каталуния.

снимка: Спас Генев
Би ли разказал малко повече как точно се случиха нещата с д-р Хелмут Марко. Как протече първата ви среща?

– Беше малко стресиращ момент за мен, защото не го очаквах. Случи се веднага след състезанието на Монца миналия сезон. Аз вече знаех, че ще карам за Кампос и това ни беше целта за тази година. Адриан Кампос, шефът ни там ми каза, че е предложил моето име на д-р Марко и аз му бях отговорил, че нямам никакъв проблем с това, напротив, но не очаквах всичко да се случи така. Веднага след състезанието ни обаче Адриан ми се обади по телефона и ми каза: „Веднага идвай в Ред Бул в хоспиталитито на Формула 1 падока“. Почнах веднага да търся пас, за да вляза. Въобще не бях подготвен за срещата. Но мисля, че той беше впечатлен от начина, по който му се представих и очевидно смяташе, че съм добър пилот и е наистина добра идея да ме вземе в академията – разказа Никола.

Днес като пилот в академията на Ред Бул какво е различното, имаш ли по-добри възможности извън евентуалните преспективи?

– Всъщност разликата е огромна, което не очаквах. Ред Бул полага много усилия в това да ме направят по-добър пилот във всяко едно отношение на пистата и извън нея. Работата в симулатора е много повече. Те самите изискват да караш много повече в симулатора, да се готвиш много повече.

Кой симулатор използваш? Къде караш?

– В Милтън Кийнс в Англия – на симулатора на Ред Бул Рейсинг и това страшно много помага. Имат страшно много техники, с които те подготвят за всяко състезание и всяка ситуация.

Колко пъти можеш да го използваш, има ли някаква регулярност?

– По принцип желанието е да го използвам възможно най-често, стига да е свободен. Те са ми казали, че когато реша, стига да не е зает, няма никакъв проблем да отида. Колкото пъти искам и мога, толкова пъти мога да отида. Опитвам се поне веднъж в месеца да бъда там.

Анализа на работата ти там с техен инженер ли правите или с твоя екип?

– И с моя екип, и с техния екип с техния инженер, който е работил със Себастиан Фетел при спечелването и на четирите му титли с Ред Бул. Той в момента помага на академията и той е инженерът, с когото работя, когато правя симулациите. Този човек знае наистина супер много, което е от голяма помощ за мен.

Симулирахте ли работата с новата кола преди да дойдеш тук на тестовете в Барселона?

– Не, още не сме работили в симулатора с нея, не е качена на него, но има страшно много други неща, които правим. Мога да тествам на всяка писта с различна кола. Самият симулатор е на много високо ниво.

Как прекара зимата, как се подготвяше за новия сезон?

– Мисля, че тази зима менажирах времето си много по-добре като почивка и интензивна подготовка. Оставих си повече време за почивка, да се отпусна, по-малко интервюта. Бях с приятели, карах ски, прекарах си много добре. Наистина имах да се освежа през зимата, което за мен е много ключово. На мен ми трябва много добър баланс между работа и почивка.

Така стигаме до теста и новата кола, която караш. Каква е разликата, всъщност вероятно са много?

– Няма нищо общо. Единственото нещо, което ни свързва със земята, са гумите, а те се промениха и са 16 инча вече (от 13) и имат съвсем различно поведение. След това колата има много повече притискане, което се усеща осезаемо. Очаквахме колата да е по-бавна, защото е с 24 кг по-тежка, което никак не е малко. Но въпреки това още днес (вторият ден от теста – б.а.) направихме по-добро време от миналата година със старата кола, което е впечатляващо. Щастлив съм с работата, която вършим за момента, но има още много неща, които трябва да научим и разберем, и то най-вече за гумите. Трябва да продължим да работим с тях. Но за момента се справяме добре.

Говорихме през паузите и ти спомена пред инженера си и Коко Върбицалиев, че има промяна в поведението на колата, че тя реагира по-остро?

– Да, има промяна в аеродинамичния баланс на колата. Предницата реагира много бързо и много рязко в момента, в който завиеш. Като цяло всички фази на завоя са различни. Бордът на новите гуми е по-нисък и това не ти позволява да се движиш така както искаш теоретично, но въпреки това успяваме да сме бързи, което всъщност не очаквахме.

Нужно ли е да променяш много стила си на каране?

– Много, всъщност много неща промених в този тест. Минималната скорост в завоите е много по-висока отпреди, въпреки че колата е по-тежка. Спирачките са много по-силни, по-големи са и реално разликите са наистина големи. DRS системата се отваря и затваря малко по-бавно от старата и трябва да си внимателен. Трябва да го изчакаш да се затвори максимално когато спираш, за да не загубиш контрол, трябва да изчакаш да се върне даунфорса – обясни Никола.

Как е новият екип? Работил си с този отбор, със същия рейс инженер във Формула 4. Чувстваш ли се по-комфортно?

– Със сигурност, чувствам се като в къщи. Това, че се познаваме с тима прави атмосферата по-добра и много по-лесно се разбираме. Ако има проблем много по-бързо го оправяме.

Как са ти новите съотборници?

– Също по-добре, щастлив съм. Нормални хора, приятни.

Фактът, че единият от тях е испанец (Мари Боя – б.а.) – няма ли да има повече внимание към него?

– Не, не мисля. Мисля, че отборът има много ясни цели, менажира всичко много добре и нямам никакви притеснения. Напротив, вслушва се във всеки един от нас и се опитваме да се подобряваме.

Благодаря на Никола и с пожелания за успех още в първия старт в Мелбърн на 15 март се разделяме.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by NT 🦁 (@nikola_tsolov)