Пилоти от MotoGP разкритикуваха мерките за безопасност на пистата в Портимао. Някои дори от тях я определиха като „прекалено опасна“ след тежкия инцидент на Пол Еспаргаро през петъчния ден.
Грижите на състезателите от MotoGP се появиха след случилото се с Пол Еспаргаро по време на втората свободна тренировка в Портимао. Пилотът на Tech3 GasGas Factory Racing претърпя тежка катастрофа на десети завой. Испанецът се претъркаля няколко пъти през чакъла и се удари в предпазните ограждения на трасето. В същото време неговият мотор също го последва и се удари доста силно в стената.
Инцидентът на по-малкия брат Еспаргаро доведе до спиране на сесията. 31-годишният състезател бе прегледан от медицински екип след което бе качен в линейка и закаран в медицинския център на пистата в Портимао. После състезателят на Tech3 GasGas бе откаран с хеликоптер до болницата в град Фаро.
За щастие Еспаргаро бе в съзнание след инцидента. Испанецът обаче ще пропусне остатъка от рейс уикенда в Португалия след като има фрактура на гръден прешлен и челюстта, както и натъртване на белите дробове. За щастие той няма никакви неврологични проблеми.
Това не е първият тежък инцидент на пистата в Портимао. Две години по-рано Хорхе Мартин катастрофира на последния завой преди старт-финалната права. Състезателят на Прамак Дукати получи фрактури на ръцете и краката, които го принудиха да пропусне няколко надпревари.
По-рано този месец Фабио Ди Джанантонио падна на седми завой в първия ден тестове в Портимао. Пилотът на Грезини Дукати получи мозъчно сътресение, което не му позволи да кара във втория ден изпитания.
Проблемът с размера на чакълените камъни в Портимао беше повдигнат от действащия световен шампион в MotoGP Франческо Баная. Пилотът на Дукати заяви, че инцидентът на Еспаргаро в петък може да бъде избегнат, ако този проблем е бил решен по-рано
„Първият [червен флаг] беше ОК, вторият обаче можеше да бъде избегнат. Ако имахме друг чакъл нямаше да се стигне до червен флаг. Това беше тежка катастрофа, но не беше толкова голяма, колкото [беше], защото когато Пол пристигна на чакъла, той започна да ускорява, вместо да намалява скоростта си“, заяви Баная.
„Смятам, че въздушните огради са по-малки или дори отсъстват. Вече няколко години искаме да подобрим безопасността на тази писта. Първият път, когато пристигнахме тук с моя екип, изпратих снимка на чакъла на [бившия отговорник за безопасност на ФИМ“ Франко Унчини, защото той беше прекалено едър.“
„Това не беше нормално. Миналата година, когато занесох чакъла в кутията [след катастрофата], всички ми се смяха заради това, което направих“, продължи пилотът на Дукати. „Абсолютно нищо не се промени до катастрофата на Ди Джанантонио. Тя вече беше твърде закъсняла, защото още след катастрофата на Мартин [през 2021 г. ] се виждаше ясно, че има някакъв сериозен проблем.“
След катастрофата на Еспаргаро стана ясно, че е нямало никакви въздушни огради в десети завой. Този факт доста ядоса пилотите на Хонда Марк Маркес и Жоан Мир
„Те трябва да поставят въздушна ограда [там]. Мислех, че Пол е бил ударен от мотора го е ударило. Така за утре се надявам те да сложат въздушна ограда утре, а не догодина“, каза Маркес.
Жоан Мир бе съгласен коментарите на Маркес. Световният шампион от 2020 г. не смята, че е работа на пилотите да правят всички необходими подобрения на безопасността.
„Това, което се случи с Пол – надявам се, че той е добре – не е за вярване, че там няма въздушна ограда. Да ви кажа честно не е наша работа да мислим за опасните места на пистата в Портимао“, коментира Мир.
„Човекът, отговорен за тези неща, трябва да знае, че няма достатъчно зона за сигурност и да постави въздушната ограда там. Това е опасно място. Няма нужда да чакаме да се случат такива неща, за да бъдат направени промени.“
„Съгласен съм с казаното от Марк. Но ние не отговаряме за безопасността на която и да е писта. Нашата работа е да караме моторите от MotoGP с 350км/ч и да се борим на пистата.“
„Това е моята работа. Не мога да мисля и за безопасността. В комисиите правим някои мнения за случилото се в петък или в предишни години. Но все пак можем да останем 100% фокусирани върху това. Бях доста изненадан когато видях, че Пол се удря на място, на което няма въздушна ограда“, добави Мир.
В същото време Алейш Еспаргаро заяви, че не е толкова ядосан от липсата на огради по трасето в Портимао и се тревожи повече за здравето на своя брат
„Ще имаме време да обвиняваме други хора, но сега аз се притеснявам повече за здравето на моя брат“, каза пилотът на Априлия.
Вижте тази публикация в Instagram.