Начало Избрани Пирели потвърди провеждането на експерименталната квалификация в Унгария

Пирели потвърди провеждането на експерименталната квалификация в Унгария

1706
0
Гран при на Унгария 2023
снимка, Пирели

Пирели потвърди провеждането на експерименталната квалификация в Унгария. Уикендът на пистата „Хунгароринг“ приема първата в историята на F1 квалификационна сесия, в която ще се използва алтернативно разпределение на гумите (ATA).

Гран при на Унгария е едно от класическите летни състезания в календара на F1. Събитието се провежда непрекъснато от 1986 г. насам. Домакин на надпреварите е пистата „Хунгароринг“. Трасето е с дължина 4.381 км и е разположено недалеч от столицата Будапеща

Пирели ще предостави най-меките си гуми в Унгария- С3, С4 и С5, които са съответно хард, медиум и софт. Италианската компания избра тези смеси в Баку, Монако, Монреал и Шпилберг.

Унгария приема първата квалификация с алтернативно разпределение на гумите. Според него, пилотите и отборите имат право да използват само един тип сликове за всеки един сегмент от квалификационна сесия. В Q1 ще се използват най-твърдите гуми на Пирели, в Q2- средно твърдите, докато най-меките гуми са запазени за Q3. Ако квалификацията в Унгария се проведе на мокра писта, то тогава отборите сами могат да избират какви гуми да използват.

Първата експериментална квалификация трябваше да се проведе в Гран при на Емилия Романя. За нещастие, уикендът на Имола бе отменен заради наводненията в италианския регион. Затова от Пирели трябваше да намерят друга локация, на която да изпробват този нов формат.

Според правилата на ATA, броят на наличните комплекти гуми на Пирели за всеки автомобил се намалява до 11. Това е с два по-малко от комплектите, които са в нормален рейс уикенд. Всеки пилот ще има три комплекта хард, четири комплекта медиум и четири комплекта софт. Броят на гумите за мокро остава непроменен- три комплекта за екстремно мокра писта и четири комплекта интермедии. Разбира се, допълнителен набор от тези гуми е разрешен ако времето е лошо в по-голямата част от уикенда

В петък всеки един комплект гуми трябва да бъде върнат след края на съответната сесия. След това още два комплекта гуми на Пирели трябва да бъдат върнати след третата свободна тренировка. Така екипите ще разполагат със само седем комплекта гуми на Пирели за квалификацията и състезанието. Разбира се, два от тях (хард и софт) трябва да бъдат запазени за състезанието в Унгария. Правилата на АТА ще бъдат изпробвани отново в Гран при на Италия. Уикендът на Монца ще се проведе в началото на септември.

Хунгароринг е един от най-бавните и спънати трасета в календара на F1. Еволюцията на пистата е по-висока, тъй като тя не се използва толкова често. Абразивността на асфалта в Унгария е една от най-ниските през целия сезон. По-гладката настилка позволява генерирането на повече сцепление. В допълнение, отлагането на повече гума помага за подобряването на състоянието на асфалта.

характеристики на пистата в Унгария
снимка, Пирели

Уикендът в Унгария често се отличава с високи температури на околната среда и пистата. Състезанието на Хунгароринг винаги се провежда в разгара на лятото. Пистата е разположена на място с малък въздушен поток. Затова Гран при на Унгария ще бъде предизвикателство за термичното управление на гумите и издръжливостта на автомобилите

Най-често срещаната стратегия в Унгария е с две спирания в бокса. Понякога се предпочита и такава с едно спиране. Разбира се, стратегията може да бъде повлияна от появата на виртуална или реална кола за сигурност.

налягание в гумите на Пирели
снимка, Пирели

Гран при на Унгария се превърна в класическо събитие от летния сезон на F1. Това е и причината температурите на въздуха и асфалта, които обикновено са много високи, да са един от основните фактори за уикенда. Разбира се, това поставя пилотите, автомобилите и гумите на изпитание“ сподели Марио Изола.

„Не на последно място, извиващият се характер на пистата не позволява на никого и нищо да си поеме дъх. В Унгария има една доста дълга главна права, която осигурява единствената реална възможност за изпреварване при спиране в първия десен завой. След това има още 13 завоя – седем десни и шест леви“, продължи Изола. „Хунгароринг е писта, която е на второ място след Монте Карло по отношение на най-ниска средна скорост до степен, в която автомобилите използват подобни настройки на тези в Княжеството. Въпреки че е постоянна писта, Хунгароринг не се използва толкова често. Затова асфалтовите условия се подобряват значително с напредване на уикенда.“

„Обикновено това състезание е свързано със стратегия и деградация на гумите. Тази година избрахме три по-меки съединения (C3, C4 и C5) в сравнение с 2022 г. Този уикенд за първи път ще бъде изпробвано новото разпределение на гуми за квалифициране (известно като ATA или „Алтернативно разпределение на гумите“). В него е задължението да се използват определени типове гуми, ако времето остане сухо. И двете промени, поне на хартия, трябва да доведат до по-широк спектър от възможности, особено по отношение на стратегията. ATA също така спестява два комплекта сухи гуми в сравнение с традиционния формат (използвайки 11 комплекта вместо 13) и ще се проведе отново на Гран при на Италия в Монца. След това ФИА, F1 и отборите ще решат дали да го използват и през следващия сезон“, завърши спортният директор на Пирели за F1.