Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Проклятието да си съотборник на Верстапен – какво търси Ред Бул, съвет...

Проклятието да си съотборник на Верстапен – какво търси Ред Бул, съвет за Хаджар и вариант ли е Ботас

2459
0
Юки Цунода, Исак Хаджар
Юки Цунода и Исак Хаджар; снимка: Ред Бул Контент Пуул

Дискусията относно втория пилот на Ред Бул беше позатихнала, откакто Юки Цунода зае кокпита на болида в съседния пит на този на Макс Верстапен. По време на трите поредни надпревари през месец май обаче разговорите бяха подновени, и то с някои коментари от типа на: „Прокълнато ли е мястото на втори пилот в Ред Бул?“ Вече се споменава името на Исак Хаджар, когото обаче съветват да не приема мястото ако му го предложат. А има и по-екзотични кандидати.

По време на уикенда за Гран при на Испания Кристиан Хорнер бе попитан дали може да има още една смяна на пилот в ръководения от него отбор. Първоначално английският мениджър се опита да подражава на Флавио Бриаторе и заяви, че нямало да отговаря на този въпрос. След това обаче добави, че е твърде рано да се дават преценки за представянето на Цунода.

„Той се класира в Q3, печели точки, дори е печелил точки, тръгвайки от питлейна. Имаше и някои инциденти, така че му предстои дълъг път. Ще решим. Имаме много време“, допълни Хорнер и не отхвърли категорично възможността Верстапен да има и друг съотборник до края на сезон 2025.

„Според мен единственото, което може да дадем на Юки е време и подкрепа. Да се опитаме да намерим настройки, с които той да се чувства уверен“, продължи Хорнер обясненията си за пилот, имащ зад гърба си повече от 4 години като титуляр във Формула 1

Изразените от шефа на Ред Бул Рейсинг намерения спрямо Цунода са в ярък контраст с отношението към Лиам Лоусън. Новозеландецът имаше по-малко от дузина F1 стартове, когато бе избран за съотборник на Верстапен. От Милтън Кийнс го изхвърлиха след първите два състезания от настоящия сезон без особена грижа да му дават „време, подкрепа и настройки, с които той да се чувства уверен“.

„Карането на тези болиди зависи изцяло от увереността и точно това трябва да намери в себе си Цунода. Според мен ще стигне дотам. Бърз е. Просто трябва да напасне всичко заедно. На моменти виждаме представяне. Смятам, че способен да събере всички необходими елементи“, каза още Хорнер.

Хелмут Марко повтори, че вторият пилот на Ред Бул не трябва да се състезава с Верстапен, а да следва своя път. Точно той обаче постави многократно изискването на колко от Макс трябва да е пилотът във втория кокпит, за да продължи да се състезава за екипа от Милтън Кийнс – около 0,3 сек. Най-малката разлика между Верстапен и Цунода досега бе в Япония – 0,498 сек. Юки никъде другаде не се е доближавал до съотборника си на под половин секунда.

„Необходим ни е стабилен пилот с устойчива психика, който да върви по своя път и да не се опитва да се състезава с Макс. Всички се провалят, когато се пробват да го настигнат. В свободните тренировки Цунода изостава (от Верстапен) само на десета от секундата, но в квалификацията Макс дръпва напред, а Юки няма отговор на това. Мъчи се да компенсира изоставането и бърка. Но ние все пак се надяваме, че с времето ситуацията ще се стабилизира“, заяви Марко.

Обикновено след подновяването на приказките относно сигурността на позицията на втория пилот в Ред Бул слуховете само започват да набират скорост

„Вече седма година водим един и същи разговор“, посочи бившият F1 пилот Карун Чандок. „7 години. Това е ужасно дълго време, откакто Ред Бул намери достатъчно конкурентоспособен втори пилот, който да трупа резултати и точки след напускането на Даниел Рикиардо в края на 2018 г.“

„Има нещо фундаментално сбъркано в начина на конструиране на колата. Ситуацията прилича на тази с Михаел Шумахер в Бенетон. След като той си тръгна отборът спечели 1 победа през следващите 7 години след два поредни спечелени шампионата. Ред Бул рискува същото. Ако Макс напусне, цялата организация ще трябва да се преустрои.“

Вече се споменава името на Исак Хаджар като алтернатива за Цунода. Но както Ралф Шумахер коментира, че ако бе мениджър на Юки, щеше да му препоръча да не ходи в Ред Бул, така се появиха подобни съвети сега и към младия французин.

„На мястото на Хаджар ако започне да се споменава нещо подобно бих отказал веднага“, заяви Нико Розберг. „И то по възможно най-категоричния начин. Той върши страхотна работа в Рейсинг Булс. Намира се в чудесна позиция. Просто да откаже и да каже: „Няма начин!““

„Макс Верстапен унищожава съотборниците си и това не е преувеличение. Ужасяващо е да си му съекипник. Никой не се доближава на по-малко от шест десети от секундата, а за Формула 1 това е като да си в различна категория. Бедният Юки е фантастичен пилот, а наистина има проблеми. Прави обиколки, които мисли, че са добри, а е ужасно далеч от Макс. Това е сложна ситуация. Не мога да разбера също така защо не могат да нагласят колата като за Цунода. Всичко сочи към това колко специален е Макс Верстапен“, каза още Розберг.

Друг бивш F1 пилот – Кристиян Алберс – даде същия съвет на Хаджар като световния шампион за 2016 г.

„На всекиго ще е трудно до Макс и трябва да се внимава какво приемаш. На мястото на мениджмънта на Хаджар ще кажа: „Не“. Бих се уверил, че няма да ходи в Ред Бул. А след настоящия сезон бих сторил всичко по силите си, за да извадя Хаджар от семейството на Ред Бул. Вижте [Пиер] Гасли, който разцъфтя (в Алпин), или пък [Карлос] Сайнц. Пилотите имат значително по-голям шанс за много дълга кариера – шанс, който става все по-нищожен, колкото по-дълго стоиш в Ред Бул или Рейсинг Булс. Това е реалността“, обясни сънародникът на Верстапен

Ако на Ред Бул се наложи да търси втори пилот извън собствените си състезатели – и в F1, и в по-малките формули, то опции има. По-рано тази година се появи информация, че Джордж Ръсел е разговарял с Кристиан Хорнер. Наскоро Валтери Ботас също напомни за себе си. Твърди се обаче, че Хелмут Марко не смятал финландеца за особено добър пилот. Освен това още го било яд за инцидента, който Ботас предизвика след старта на Гран при на Унгария през 2021 г. Валтери удари Ландо Норис, който отнесе Верстапен, а в мелето отпадна и Серхио Перес. Ботас бе наказан с 5 места назад на грида за следващия старт. Марко бе свръх недоволен, изчислявайки щетите и искаше смяна на системата за наказания.

В момента Ботас е резервен пилот на Мерцедес, но не крие, че има желание да се върне като титуляр във Формула 1. Наскоро той потвърди в подкаст, че е водил разговори с Ред Бул.

„Всичко беше прекратено много бързо, защото мисля, че определени хора – или един човек – в организацията на Ред Бул поради някаква причина не са ми фенове. Не знам дали търсят извън академията. Имат толкова много пилоти, както и джуниър състезатели. Колата изглежда не е лесна за управление. Макс очевидно се справя. Той натиска почти отвъд лимитите на болида. И никой до него досега не е изглеждал добре (до него). Понякога просто се чудя дали този автомобил не се нуждае от пилот с опит. Нямам представа. Това си е моя спекулация, но мисля, че те (Ред Бул – б.р.) са наясно, че ще съм свободен за догодина. Но не знам какво мислят по въпроса“, коментира Ботас.