Начало Рали Рали Монте Карло – началото на WRC 2014

Рали Монте Карло – началото на WRC 2014

41
0
Крис Мийк

Рали Монте Карло слага началото на битката в световния рали шампионат за 2014 г. – само два месеца след финала на миналогодишния шампионат. То е и стартът на защитата на Фолксваген – отборът, който през 2013-та помете съперниците и взе WRC короните. А легендарната надпревара е изключително труден тест с на практика непредсказуеми условия, отсечки на асфалт, сняг и лед, както често и при минусови температури.

Фолксваген започнаха пътешествието си за тазгодишното първенство от Волфсбург, изпратени лично от председателя на борда на директорите на компанията Мартин Винтеркорн.

Ключът сега е да се следва миналогодишният успех. Това не сочи арогантност или самовлюбеност, а максимална концентрация и желание отново да спечелим. Взимането на титлите бе изключителен момент в историята на бранда Фолксваген. Автомобилният спорт не е самоцел за нас – ние участваме, за да демонстрираме изключителното качество и иновации на марката и автомобилите ни. Поло R WRC в крайна сметка е базирано на серийния модел, който се произвежда в Памплона. Фактът, че спечели шампионата по такъв доминиращ начин, кара всички ни да сияем по-силно – заяви той.

Спортният шеф на Фолксваген Йост Капито бе категоричен, че излизането на трасе с №1 върху автомобила на Себастиен Ожие и Жулиен Инграсиа е чест и изисква максимално концентрация върху надпреварата.

По-лесно е да спечелиш световния шампионат, отколкото да го защитиш, а това ще е целта ни този сезон. Монте Карло ще ни даде първи знак къде се намираме в сравнение със съперниците – допълни Капито.

Първият коментар на Ожие преди началната надпревара от WRC за 2014 г. бе почти дословно повторение на думите на началника на тима. Той добави, че е убеден, че останалите отбори ще поставят екипа под напрежение, но е уверен в силите си след особено успешната 2013 г.:

Направихме някои малки промени по Поло R WRC и сега колата е дори още по-издръжлива. Към сериите се присъединява нов производител – Хюндай – и това ще направи конкуренцията още по-жестока.

Съотборникът му Яри-Мати Латвала започва сезона в напълно различна ситуация и състояние на духа в сравнение с това отпреди 12 месеца. Финландецът свикна с новия за него автомобил, опозна отбора и сега вече се чувства комфортно. За Монте Карло заяви, че ще се опита да финишира в топ 5, тъй като ралито е безкрайно необикновено, като най-важният фактор е изборът на гуми. Понякога обаче решенията са базирани на чисто налучкване:

На Монте има 30-километрови отсечки, в които в продължение на 20 км караш на сух асфалт, а останалите 10 преминаваш на лед. 20 км на сух асфалт с гуми с шипове е точно толкова странно усещане, колкото са 10 км на лед със сликове. Какво да избереш тогава? Снежни гуми с шипове или такива без, суперсофт или просто софт за сухо? Четири опции, а трябва да откриеш оптималната.

Андреас Микелсен ще е зад волана на третото Поло R WRC, като за него основната цел през 2014 г. е да спечели подиум в световния шампионат.

Основните съперници на Фолксваген отново ще са М-Спорт и Ситроен. Първият тим постигна сериозен успех благодарение второто място на Тиери Нювил в класирането при пилотите. Тази година отборът ще продължи да работи с техническата подкрепа на Форд. През последните седмици екипажите тестваха по пътищата около маршрута, като пристигането на Роберт Кубица, завръщането на Мико Хирвонен и присъединяването на младата надежда Елфин Еванс ще бъдат наблюдавани с особен интерес.

Полският пилот заяви, че предстои нова глава в рали кариерата му, за чието начало той няма търпение. Той повтори – както често го правеше и през 2013 г., че основният му приоритет е да трупа опит, особено като се има предвид, че за първи път ще кара на Монте Карло. Има обаче хора, които очакват от него едва ли не чудеса. Шефът на тима Малкълм Уилсън вече възторжено обясни каква отдаденост демонстрира Роберт в работата си и допълни, че особено през втората половина на сезона той може да поднесе сериозни изненади.

Още със сядането зад волана се почувствах добре, а точно това усещане може да донесе голям разлика в представянето – призна Хирвонен, който се прибра след две години в Ситроен. – Щеше ми се, разбира се, да имам още няколко дни за тестове след такова отсъствие, но чувствам, че сме готови за предизвикателството. Монте Карло е трудно рали. Да видим какво ще стане, но определено ще мисля за подиум. Този сезон ще е малко по-различен и според мен може да поемем някои рискове в началото.

В Ситроен започват на чисто – това заяви шефът на Ситроен Рейсинг Ив Матон. Екипът е с нови пилоти – Крис Мийк и Мадс Остберг.

За британеца гласуваното му от френския екип доверие е огромен шанс да пробие най-после във WRC. Неуспех този сезон обаче може да сложи край на амбициите му за най-високия рали клас и Мийк го знае. Той ще има предимството на опита в Монте Карло, където се е състезавал вече пет пъти.

Тестовете ми позволиха да свикна с управлението на DS3 WRC в наистина трудни условия. На сняг или лед е жизненоважно да си уверен в себе си и колата. Свършената досега работа ми помогна да науча много неща и да напредна. Сега трябва да изчакаме и да видим какво ще е времето в състезанието – обясни Мийк преди надпреварата.

Остберг пък ще се опита да си върне позагубеното си през 2013 г. самочувствие. Той очакваше значително по-добро представяне с М-Спорт, но финишира шести в крайното класиране. Норвежецът призна, че все още няма достатъчно километри зад волана на новата си кола, но се чувства комфортно:

Чувствам, че Ситроен-ът е наистина стабилен автомобил с много мощен двигател. Тренировките ми дадоха възможност да изпробвам кажи-речи всичко, което може да ни сполети в Монте Карло. Мисля, че се справих сравнително добре със сликовете на сняг, въпреки че на моменти май повече става въпрос за оцеляване, отколкото за състезание… Ако мога да си избирам обаче, предпочитам възможно най-много сняг!

Неизвестното в началото на сезона е отборът на Хюндай. Проектът, който бе осъществен за по-малко от година, стартира с един постоянен титуляр – миналогодишният вицешампион Нювил. Вторият автомобил i20 WRC ще карат в различните кръгове от Дани Сордо, Юхо Ханинен и Крис Аткинсън. В Монте Карло зад волана ще е испанският пилот.

Хандай отбелязват 8000 км тестове в рамките на 16 сесии в цяла Европа по време на развойната програма.

Създадохме млад отбор с много опитни професионалисти. В Монте Карло огромното количество работа, която свършихме досега, ще бъде използвана. Тази надпревара е първата ни голяма цел и най-после сме тук. Предстои ни безкрайно важен момент. Не сме поставяли никакви цели, тъй като първият ни приоритет е да завършим ралито и с двете си коли, да научим колкото се може повече и да използваме всичко това като база за следващите стартове – обясни шефът на отбора Мишел Нандан.