Начало Video Рали Монте Карло – познатото предизвикателство в скъсен вариант

Рали Монте Карло – познатото предизвикателство в скъсен вариант

Рали Монте Карло традиционно ще даде началото на световния рали шампионат (WRC) тази седмица, но до провеждането на състезанието се стигна след редица препятствия и перипетии. Въведените заради COVID-19 ограничения заплашваха състезанието, но организаторите – с цената на съкращаване на маршрута и строги изисквания – се договориха с властите и рали ще има. Без шейкдаун и с едва 258 състезателни километра надпреварата изглежда необичайно, но обещава сериозна битка. Същевременно всеки заловен зрител по трасето, което официално е затворено за публика, ще бъде глобяван 135 евро.

За Хюндай 2021 г. е осми сезон във WRC и отборът ще защитава титлата си при конструкторите от миналия сезон. Шефът на тима Андреа Адамо постави съвсем ясна цел: трета поредна корона при отборите

Тиери Нювил спечели рали Монте Карло преди 12 месеца. Сега обаче смени навигатора си точно преди състезанието. Причините за раздялата му с Никола Гилсул така и не станаха известни. Говореше се за неразбирателство по договора помежду им, но подробности не бяха споделени. Така дебютът на Мартин Видеге като копилот на Нювил ще е директно първия WRC кръг.

От Танак претърпя сериозна катастрофа преди година по време на рали Монте Карло. Естонецът призна, че преди първото състезание за годината винаги се чувства малко по-нервен и несигурен.

Дани Сордо ще дели третия Хюндай i20 Coupe WRC с Крейг Брийн през сезона. Предстоящата надпревара пък ще е последна за него с Карлос дел Барио като навигатор. В следващите ралита до него ще е Борха Розада.

През 2020 г. екипът на Тойота спечели титлата при пилотите със Себастиен Ожие – седма за французина

Само 46 дни по-късно отборът отново е готов за битка под ръководството на нов шеф, но много добре познато име. Яри-Мати Латвала бе назначен да управлява отбора, над който Тойота пое пълен контрол. Финландецът, който има най-много ралита в историята на WRC, призна, че се чувства различно да се подготвя за рали в тази си роля.

„Да виждам автомобилите, работата по тях и да не мисля как ще карам, е необичайно. Сега трябва да съм сигурен, че всички са готови за първия кръг от сезона“, сподели Латвала.

Той допълни, че атмосферата в тима е много добра, както и че екипажите вече по-добре познават Ярис WRC.

„Всичко знаят, че рали Монте Карло е състезанието, което най-много искам да спечеля“, каза от своя страна Ожие.

„Тази година чувството преди надпреварата е различно. Винаги съм имал огромна подкрепа на това рали. Сега обаче хората няма да са по отсечките. Въпреки това вярвам, че ще ме подкрепят и пред телевизионните екрани.“

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Sébastien Ogier (@sebogier)

Елфин Еванс направи силен първи сезон с Тойота и се бори за титлата до последно. Сега се чувства по-уверен, познавайки и екипа, и колата. Същото важи и за Кале Рованпера. Младежът призна, че паузата между двата сезона бе толкова кратка, че сякаш предстоящата надпревара е просто следващия кръг, а не първо състезание от нов сезон.

„Научих много през миналата година, но сезонът бе твърде къс и все още нямам достатъчно километри зад волана на този автомобил. Надявам се през 2021-ва да караме значително повече“, допълни Рованпера.

В М-Спорт не бяха сигурни дали изобщо ще участват в надпреварата, но в крайно сметка борбеният екип на Малкълм Уилсън ще стартира с три екипажа

Теему Сунинен и Гас Грийнсмит ще карат във WRC, а Адриен Фурмо – във WRC2.

Рали Монте Карло маркира и момента, в който Пирели се завръща във WRC като ексклузивен доставчик на гуми за топ категорията за първи път от 2010 г.

„Радваме се, че се завръщаме, при това с някои напълно нови концепции за гумите“, коментира рали мениджърът на Пирели Теренцио Тестони. „Всичките ни предходни успехи в ралитата и ноу-хау са вложени в развитието на това последно поколение гуми.“

„Монте Карло е най-голямото предизвикателство по отношение на гумите в календара. Екипажите трябва да преценяват максимално добре избора си за цели етапи, а не за отделни отсечки. Тази година работата е дори още по-трудна заради COVID-ограниченията. Това означава, че може да гледаме едно наистина непредвидимо рали.“

Пирели достави около 3200 гуми за рали Монте Карло. 800 от тях са за WRC автомобилите

10 са WRC екипажите – от 81 заявки. Всеки от тях получава 80 гуми и може да използва до 34 по време на състезанието. 24 са от типа супер софт, 20 – софт, 24 – зимни с шипове и 12 – зимни без шипове. Пирели доставя също така гумите за категориите WRC2 и WRC3.

Изборът на гуми по време на Монте Карло е толко труден, тъй като настилката се променя в самите отсечки. Може да има сух и/или мокър асфалт, сняг, лед и всевъзможни комбинации в рамките само на една състезателна дистанция. Дори бележките на помощните екипажи и прогнозите на метеоролозите понякога са безполезни, защото условията се сменят бързо. Тази година освен това отсечките ще започват по-рано, за да се спази наложеният от властите вечерен час. Няма да има отсечки по тъмно, но за сметка на това ще има рано сутринта.