Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Ред Бул едва ли ще получи подкрепа за замразяване на двигателите

Ред Бул едва ли ще получи подкрепа за замразяване на двигателите

1469
0
Макс Верстапен, Ред Бул
снимка: Ред Бул Контент Пуул

Поредните сложни преговори ще текат в падока по време на предстоящия уикенд за Гран при на Португалия. Извън самата надпревара на непознатата писта край Алгарве активно ще се обсъжда и въпросът дали да се приеме предложението на Ред Бул двигателите да бъдат замразени след края на следващата година и да останат почти без никаква промяна чак до влизането в сила на напълно новите правила за задвижващите системи през 2025 г.

Според тезата на „биковете” така ще се спестят много средства на всички в едни тежки времена. За никого не е тайна обаче, че това ще позволи на Ред Бул и Алфа Таури реално да използват двигателите на Хонда от следващата година, които се смята, че ще са доста конкурентни и през идващите сезони, без изразходването на супер много средства.

В типичния си стил вездесъщият д-р Хелмут Марко индиректно заплаши, че ако предложението не бъде прието, Ред Бул може да се оттегли от Формула 1

В понеделник, веднага след неделното състезание, въпросът ще бъде обсъждан в F1 комисията към ФИА. Вероятно доста неща ще се изяснят, защото предварителният план за горивата изисква промени в моторите. Според вече одобрената от всички програма през 2022 г. 20% от горивото трябва да биоетанол, а през 2023 г. предложението е 100% да е синтетично с възможно най-нищожни или нулеви емисии въглероден диоксид. (ClubS1 писа подробно за новите горива в своя брой 237.) Това при всички случаи означава най-малко промени в главите и управлението на горивните процеси.

Във Формула 1 никога нищо не е 100% сигурно и тези мерки може да се смекчат, отложат и т.н. За да стане подобно нещо, трябва да има съгласие или поне мнозинство според клаузите на новия договор Конкорд.

В този аспект позициите на Ред Бул не изглеждат добри

ОК, Мерцедес изразиха съгласие за евентуално спиране на развитието след 2021 г. От Рено обаче обявиха, че биха се съгласили само ако догодина силите между задвижващите системи са напълно изравнени. Ферари при всички случаи няма да са съгласни, дори и задвижващата им система през следващия сезон да е много по-добра от настоящата. Те работят усилено по нея, както и по развитието й с бензин с етанол!

За Ред Бул вариантът всичко да се замрази след оттеглянето на Хонда със сигурно е добър. Така ще могат бързо да получат готовата технология от японците, съоръженията им в Милтън Кийнс и още куп екстри. Ще могат да ги ползват със сравнително малки разходи и да работят с помощта на хора като Марио Илиен и лаборатории като AVL. Няма обаче да плащат петнайсетина милиона на Рено за задвижващи системи и да им се налага да обясняват как в Париж вече духал нов вятър, както впрочем заговори вече Кристиан Хорнер.

Създаването на обновени двигатели така, както в момента е заложена програмата за развитие, би било ужасно по-скъпо за тях

Вероятно ще трябва да поръчват много елементи не само в AVL, но и в Косуърт, Муген или другаде. В такъв случай вариантът Рено ще им е много по-изгоден. Програмата засега позволява развитие през 2021, 2022 и 2023 г. след това вариантът от 2023 г. остава без промяна през 2024 и 2025 г.

Според разговорите в последните месеци през 2026 г. двигателите трябва да бъдат радикално променени. Най-обсъжданият вариант е да станат едва 3-цилиндрови, 1,0-литрови, двутактови, с много голяма и важна хибридна периферия. Възможен е обаче и радикално различен вариант само с използване на синтетични горива.

В същото време и не на последно място, всички са абсолютно убедени, че задвижващите системи трябва да са много по-евтини от сегашните.

Ако сте намерили правописна грешка, моля уведомете ни като маркирате текста и натиснете Ctrl+Enter