Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Ред Бул върна 34-годишния Рикиардо в F1 – за какво точно служи...

Ред Бул върна 34-годишния Рикиардо в F1 – за какво точно служи академията за млади пилоти?

Лиам Лосън, Макс Верстапен, Ред Бул
Лиам Лосън и Макс Верстапен; снимка: Ред Бул Контент Пуул

Хелмут Марко нае Ник де Врис за пилот на Алфа Таури след 1 състезание на нидерландеца – миналогодишната Гран при на Италия, в която той замести Алекс Албон в Уилямс. Реалната подготовка на писта преди сезон 2023 се състоя от 3 дни тестове. По-малко от пет месеца след началото на състезателната година Де Врис бе уволнен с незабавен ефект, защото няма резултати с най-слабата кола на грида и срещу „изключителното“ постижение на Юки Цунода от цели 2 точки за същия този период. При това Цунода е пилот във Формула 1 вече трети сезон.

Същевременно на грида бе върнат 34-годишният Даниел Рикиардо и това предизвика огромна радост. Основанието бе „силно представяне в теста на гуми на пистата Силвърстоун“

Социалните мрежи бяха във възторг от информацията, че най-доброто време на австралиеца, който безспорно е любимец на феновете и страхотно присъствие за спорта, щяло да е достатъчно, за да се класира на първа редица на стартовата решетка за Гран при на Великобритания. Само че в Унгария Даниел Рикиардо няма да е зад волана на Ред Бул RB19. Ще седне в болид, за който някъде мернах меко казано не особено ласкателното определение „пазарска количка, маскирана като състезателен автомобил“. А миналата година Зак Браун вложи неистови усилия, за да освободи Даниел, защото… няма резултати!

И в двата случая – попълването на мястото в Алфа Таури и уволнението на Де Врис след по-малко от половин година – едно нещо се набива на очи: пренебрежението към кадрите на академията на Ред Бул за млади пилоти и конкретно към Лиам Лосън

Новозеландецът е част от програмата от началото на 2019 г. От миналата година е резервен пилот на Ред Бул във Формула 1. В Милтън Кийнс (защото не смятам, че решенията кой ще кара в Алфа Таури се взимат във Фаенца) са наясно какво може.

Точно както познават възможностите на Аюму Иваса, Исак Хаджар, Енцо Фитипалди, Джак Крофърд, Денис Хаугер и Зейн Малоуни. Всички те се състезават във Формула 2. А през уикенда във Великобритания Хелмут Марко не просто заяви, че няма намерение да сменя Серхио Перес, а че няма с кого да го замени. Разбира се, всичко казано от него не трябва да се приема като чиста монета – Пиер Гасли и Алекс Албон, а и не само те, са възможно от най-близо запознати.

Но Марко създаде и ръководи академията на Ред Бул. Той лично набелязва пилотите, които се включват в нея. И при толкова кадри на последното стъпало преди Формула 1 плюс един с още повече опит в шампионата, който лично Марко смята за по-добър от Формула 2 – японската Супер Формула – първо нае резервния пилот на Мерцедес, а сега връща на грида 34-годишен състезател, който пък вероятно смята, че това е пътят му обратно към основния тим. Ако Рикиардо постигне резултати с Алфа Таури, това може и да го върне в Ред Бул. Ако не го стори – и шансът за това изобщо не е малък, то F1 кариерата му вероятно ще приключи окончателно. Какво може да постигне австралиецът зад волана на точно тази кола? И какво би било достатъчно убедително за Марко? Това са въпроси с различен отговор.

И тук за пореден път възниква въпросът за какво точно служи понастоящем академията на Ред Бул за млади пилоти

Връщането на Рикиардо на грида не се случва заради желание от страна на Марко да възроди кариерата на австралиеца. При него политиката е водеща. Напълно възможно е целта му да не е подобрение в представянето на екипа от Фаенца, а да притисне едновременно Цунода и Серхио Перес. Но ако не разчита на състезателите, които лично е подбрал, какъв е смисълът от програмата?

Академията на Ред Бул за млади пилоти съществува от 2001 г. Понастоящем я ръководи Гийом Роклен. Когато питат бившия шеф на състезателните инженери в Ред Бул и бивш състезателен инженер на Себастиан Фетел каква е целта на тази програма, той отговаря по следния начин:

„Основната цел е да се създават победители в F1 и да имаме пилоти, които могат да се присъединят към основния отбор – Ред Бул. Не е просто спонсорска програма. Това е развойна програма за пилоти.“

За малко повече от 20 години през академията са преминали близо 140 пилоти. До Ред Бул са стигнали 8. За статистиката един от тях е Макс Верстапен, за когото трудно може да се твърди, че е кадър на академията. Нидерландецът се включи през август 2014 г., след като баща му Йос постигна споразумение с Марко и австриецът пое ангажимент да го вкара директно в F1. Верстапен дебютира в Гран при с Торо Росо през сезон 2015, тоест не може да се твърди, че за около четири активни месеца академията на Ред Бул има някакво съществено влияние върху развитието му като състезател. До Торо Росо/Алфа Таури пък са стигнали 7 пилоти. Състезатели от академията на Ред Бул има и в други отбори от Формула 1. Технически програмата функционира, но като че ли повече за други екипи и шампионати, отколкото за самия тим на Ред Бул.

Или не? „Даниел Рикиардо замества Ник де Врис, който замести Пиер Гасли, който замести Алекс Албон, който замести Брендън Хартли, който замести Карлос Сайнц, който замести Данил Квят, който замести… Даниел Рикиардо.“ Кръгът се затваря. Просто Даниел вече не е млад пилот.