Първият състезателен уикенд от Формула 1 след лятната пауза е изпълнен с дискусии относно пазара на пилоти. За Оскар Пиастри се говори повече, отколкото за влязлата в сила техническа директива на ФИА. Всеки шеф от Алпин, Макларън и Астън Мартин, изправящ се пред представители на медиите, отговаря непрекъснато на въпроси за Фернандо Алонсо, Пиастри, Даниел Рикиардо и отказва да даде подробности за това кое споразумение кога е постигнато и дали въобще има договор в някои случаи. Междувременно вече се твърди, че от Алпин са се обърнали към Ред Бул с въпрос дали не биха освободили Пиер Гасли от Алфа Таури. Контрактът на французина е до края на следващия сезон. Преди известно време тимът от Фаенца потвърди Гасли официално като свой пилот за догодина. Хелмут Марко пък многократно тази година повтаряше, че Гасли има договор с Ред Бул.
Един слух води веднага до друг. Ако се приеме, че Гасли все пак успее да се освободи от хватката на Марко и отиде в Алпин, то в Алфа Таури ще има свободни места. Юки Цунода още не е потвърден (за разлика от Гасли), а се говори, че Мик Шумахер е вариант за по-малкия тим на Дитрих Матешиц
Още по-екстравагантната теория гласи, че Марко обмислял съвсем друг пилот за място в Алфа Таури – Колтън Херта. 22-годишният син на бившия F1 пилот Брайън Херта е протеже на семейство Андрети. Той попадна в полезрението на Гран при екипите след истинска офанзива на Зак Браун. Скоро Херта направи и тест с Макларън. Какво точно е заинтригувало Марко по отношение на американския младеж, не става ясно. В Моторспорт е посочено, че австриецът бил забелязан да разговаря в падока на пистата Спа-Франкоршамп със Зак Браун, което не е точно най-силното доказателство за каквото и да е.
Самият Браун пък нападна Отмар Шафнауер от Алпин заради забележката му, че е очаквал повече лоялност от Оскар Пиастри.
„Аз не знам подробности от взаимоотношенията им. Не би било коректно да заемам чиято и да е позиция, просто защото не съм наясно с детайлите. Но ако се вземе предвид начинът, по който си тръгва Фернандо [Алонсо], изненадвайки Отмар и не толкова далечната история, когато го глобиха 400 000 евро и 15 точки (историята с копирания от Мерцедес болид през 2020 г. – б.р.), не съм сигурен, че е с най-високо ниво на доверие, за да прави обвинения по отношение на нечия етика“, коментира главният изпълнителен директор на Макларън Рейсинг.
През последните седмици въпросът за интегритета на самия Браун е не по-малко нашумял. Оказа се, че той е обещал едно и също място във Формула 1 на достатъчно за поне два отбора пилоти
Американският мениджър опита да омаловажи тези си действия с обяснението, че се стараел да постигне „възможно най-добрите комбинации от пилоти във всички серии, където се състезаваме“.
„Осъзнавам, че това не се случва без известен шум. Но се надявам нещата да се наредят и да се върнем към разговорите за спорт“, допълни Зак Браун.
Интересно е как ще преговарят пилотите оттук нататък с него, имайки предвид историята с Рикиардо, Пиастри, Пато О’Уорд, Херта и Алекс Палу.
Is it a bird? Is it a plane? 🧐
No, it’s a pack of flying stroopwafels. 🧇#BelgianGP 🇧🇪 pic.twitter.com/5FXbLfIjiB
— McLaren (@McLarenF1) August 27, 2022
Шафнауер също бе разпитван надълго и широко за ситуацията около Пиастри.
„Аз казах на Оскар преди да пуснем съобщението. Той се оказа на симулатора. Намерих го, отидох при него, усмихна се и благодари. Пуснахме бързо рилийса, за да избегнем надлъгване с мениджмънта му. През социалните медии разбрахме след това какво е написал“, обясни шефът на Алпин в F1
„Следващата логична стъпка, когато вярваш, че имаш валиден контракт, е да се явиш пред борда за договорите. И преди се е случвало. Така се получи, че бях там, когато Дженсън Бътън подписа с Уилямс, но БАР Хонда спечели пред борда. После имахме страхотни отношения с Дженсън, върхът на които бе спечелването на титла, макар това да се случи в годината, когато Хонда си тръгна. Но екипът практически бе същия.“
Същевременно Гюнтер Щайнер не отрече, че се е чул с Даниел Рикиардо, но също не даде повече подробности кой ще кара втория Хаас догодина.
„Дали ще поемем риск с нов (за тима ни) пилот като Рикиардо, който имаше толкова трудности в Макларън или ще задържим този, когото познаваме? А и изобщо кой твърди, че Мик ще си ходи? Това се пише по медиите, аз нищо подобно не съм казвал. Аз ви казвам, че ситуацията е отворена. Ако Мик иска да си ходи, е свободен да го стори. Тогава ние ще сме си виновни и ще търсим друго решение. В момента моята работа е да реша кой е най-добрият вариант за отбора. [Нико] Хюлкенберг би бил риск, Рикиардо би бил риск.“
„Всеки е риск освен Люис Хамилтън и Макс Верстапен. Това, с което съм съгласен, е, че Мик е най-малкият риск. Но това не означава, че ние искаме да поемаме най-малкия риск. Ако той кара в следващите три надпревари така, както го стори в Шпилберг, решението ще е автоматично“, каза Щайнер.
„We know that tomorrow is going to be a tough race and we’re going to be starting further back than we wanted, but on this track it should be quite easy to overtake so we’ll try our best and give it a shot.“
Qualified P15 but Mick will start P20 due to penalties.#HaasF1 pic.twitter.com/WfLN2pcPvd
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) August 27, 2022