Финалът на Гран при на Италия зад кола за сигурност доведе до неочаквани реакции, една от които бе призив Формула 1 да върне Майкъл Маси като рейс директор на надпреварите в шампионата! Австралиецът бе освободен от поста заради скандала от последната надпревара за сезон 2021 в Абу Даби. Тогава той пусна само колите между Люис Хамилтън и Макс Верстапен да се върнат в колоната зад колата за сигурност и рестартира надпреварата за 1 обиколка. По-рано в Азербайджан имаше подобен случай с инцидент, но тогава Маси спря състезанието и го поднови за последните няколко тура.
Миналата неделя Даниел Рикиардо спря на пистата броени обиколки преди карирания флаг. Рейс контролът пусна кола за сигурност, която остана на пистата до края на състезанието. Това предизвика освиркванията на тифозите и недоволство като цяло и сред фенове, и сред медии.
Правилата бяха спазени, а от ФИА посочиха, че инцидентът с пилота на Макларън не бил достатъчно тежък, за да бъде спряно състезанието. Същевременно рейс директорът Едуардо Фрейташ допусна кранът, който извличаше болида на Рикиардо, да се движи по трасето, докато болидите продължаваха да вървят зад колата за сигурност със скорост, която на Монца достига около 140 км/ч
Решението да се пуснат автомобилите между лидера и сейфти кара да се върнат в колоната се забави 3 обиколки. В крайна сметка недоволните бяха повече. Верстапен вероятно щеше да спечели дори надпреварата да бъде подновена, но едва ли щеше да има подобен ропот.
SE NON VEDETE IL PROBLE CON QUESTO VIDEO SIETE VOI IL PROBLEMA. #MonzaGP #ItalianGP pic.twitter.com/zP5vWWJyfA
— Gaia 🦭🪨 (@sempre_negativ_) September 11, 2022
„100 години надпревари и гледахме болидите от Формула 1 на опашка зад сейфти кар на най-бързата писта. Хора, чакали часове по входовете, за да гледат надпреварата на столетието, трябваше да изтърпят този позор“, написа Кориере дела Сера.
Бившият телевизионен коментатор Алексей Попов направо призова F1 да върне Майкъл Маси.
„За всички онези, които го критикуват – спирането на състезанието в Баку бе по негова инициатива. Имаше рестарт и борба в рамките на две обиколки. Да, подновяването на състезанието в Абу Даби придоби печална известност и преобърна шампионата. Но той ги пусна да се надбягват. Действията на рейс контрола бяха обясними. Щеше да е странно да постъпят по друг начин след скандала. Оказаха се в капана на собствените си грешки. Махнаха Маси и заявиха, че ще прилагат правилата, тоест би било още по-лошо, ако не стореха. Но според мен е нужна повече адаптивност.“
„Ще повторя – би трябвало Маси да се върне!“
Жак Вилньов също не спести критиките към рейс контрола.
„Състезанието на Монца не се получи особено интересно – нямаше борба в стратегиите, нито сериозни дуели по трасето. Надпреварата бе доста скучна в сравнение с други стартове тази година. Искахме повече, но не го получихме. Отчасти това се дължи на действията на рейс контрола. Те така и не се представят особено добре в течение на сезона, но на Монца удариха дъното. Състезанията трябва да са пленяващи, да има сериозна борба. Това не са надпревари по издръжливост, а Формула 1!“
„Едно състезание никога не трябва да завършва зад кола за сигурност. Имаше безброй варианти и можеше да има поне два тура. Случилото се ме кара да мисля, че не всичко през миналата година бе толкова лошо. Да, разбира се, имаше грешки, но във всяка ситуация виждахме стремеж надпреварата да се възобнови максимално бързо. Миналата неделя нямаше такова нещо“, коментира Вилньов.
Името на Майкъл Маси се появи и в коментара на известния италиански журналист Лео Турини.
„Миналата година в Абу Даби Майкъл Маси трябваше да спре състезание с червен флаг. Той не го стори и това бе грешка – още тогава го написах. Но Маси бе прав в едно: не допусна най-интересният шампионат от две десетилетия да завърши зад кола за сигурност. „Нарича се автомобилен спорт“, отговори тогава той на критиките.“
„На Монца наследниците му забравиха всичко това. Щом стана ясно, че колата на Рикиардо не може да бъде бързо отстранена, щеше да е достатъчно да покажат червено знаме. Но Гран при надпреварата, проведена в годината, когато Монца навършва 100 години, завърши със скоростта на охлюв. Не мисля, че резултатът щеше да е различен дори при сценария, който описвам. Ред Бул-ът на Макс Верстапен бе по-бърз от Ферари-то на Шарл Льоклер.“
„Няма съмнение, че шампионатът отново ще има достоен победител тази година и всички онези, освирквали Верстапен на Монца, демонстрираха собственото си невежество. Но след миналата неделя ръководството на Формула 1 трябва да направи нужните изводи. Тяхно задължение е да проявяват уважение към хората, обичащи автомобилния спорт. Разбира се, не в ущърб на безопасността“, заключи Турини.
Андреас Зайдл от Макларън разкри след надпреварата в Италия, че отборите не са постигнали съгласие как да се процедира при инцидент в края на състезание, когато са го обсъждали заради случилото се в Абу Даби.
„След Абу Даби имаше множество дискусии между ФИА, Формула 1 и всички отбори. Целта бе да се види дали правилата могат да се променят така, че надпревара никога да не завършва зад сейфти кар. Но макар че от ФИА и Формула 1 натискаха всички да се намери решение, в крайна сметка нещата зависеха от отборите и те не постигнаха споразумение за решение, което едновременно да е честно и да не наврежда на спорта. Затова за съжаление предполагам, че просто трябва да приемем, че ситуации като тази ще се случват“, посочи Зайдл.