Турция може да се завърне в F1 в близко бъдеще. Това твърди Моторспорт Франция. Според източници на изданието, пистата „Истанбул парк“ може да се сдобие с нови собственици догодина и да претърпи сериозна реконструкция. Следователно има възможност Гран при на Турция отново да приема F1 стартове от 2026 г. нататък.
Would you welcome a return to Turkey for F1? 🇹🇷 #F1 https://t.co/jBARebOaz0
— FormulaNerds 🤓🏁 (@Formula_Nerds) February 17, 2024
Гран при на Турция приема състезания от F1 в периода 2005-2011 г. Събитията се провеждаха на Истанбул парк- писта с дължина от 5.538 км и разположена близо до турския мегаполис.
Турция беше извадена от календара на F1 след края на сезон 2011 заради финансови причини. Оттогава организаторите на събитието направиха няколко неуспешни опита да върнат Истанбул парк в световния шампионат
Гран при на Турция все пак се върна в календара на F1 през 2020 г. Причината за завръщането на Истанбул парк беше свързана с големия брой надпревари, отменени заради пандемията от COVID-19. Събитието се проведе в средата на ноември при изключително тежки метеорологични условия. Именно в Турция Люис Хамилтън спечели седма световна титла във Формула 1.
Турция прие старт от F1 и през 2021-ва. Първоначално надпреварата трябваше да се проведе на мястото на Гран при на Канада. В крайна сметка събитието беше отложено за октомври и замени отменената Гран при на Сингапур. Победител в състезанието, което отново се проведе на мокро трасе, стана Валтери Ботас. Финландецът записа десетата си победа във Формула 1. До него на подиума се качиха пилотите на Ред Бул Макс Верстапен и Серхио Перес.
Гран при на Турция опита да се върне в календара през 2022 и 2023 г. В крайна сметка обаче Истанбул парк не прие отново стартове от F1.
Преди няколко дни се появи интересна информация на Моторспорт Франция. Според нея, пистата „Истанбул парк“ ще смени собственика си и ще претърпи сериозна реконструкция. Очаква се това да бъде последвано от опит за връщане на надпреварата в календара на F1
Очакванията са настоящият концесионер на трасето- Intercity- да прекрати договора си в края на тази година. Също така се разбира, Турската федерация за моторни спортове е започнала тръжна процедура за осигуряване на нов 30-годишен лизинг за приблизително 110 милиона евро.
Очаква се да има повече новини по тази тема през април. Както както е предвидено в тръжната процедура, новият концесионер ще разполага с един месец, за да си осигури място в календара на F1 за 2026 г.
Ако дадената компания не успее да изпълни това задължение, тя ще трябва да се откаже от концесията на пистата и да плати финансова санкция в размер на 25 % от стойността на договора. Новият концесионер на пистата също така ще бъде задължен също така да модернизира съоръжението, за да отговаря на най-високите стандарти на ФИА.
Понастоящем седем писти от календара на F1 са с изтичащи договори през 2025 г. В резултат на това Истанбул може предвидимо да се бори за място в календара за 2026 г. Тук попадат Спа-Франкоршамп, Монако, Монца, Аутодромо Ерманос Родригес, Имола, Зандвоорт, и Шанхай. Очаква се някое от тези трасета да изпадне от графика на световния шампионат.
🚨| Turkey wants to return to Formula 1 from 2026.
➡️ The circuit’s promoter will have to bring Formula 1 to Istanbul Park, otherwise the circuit will apply sanctions to the promoter.#F1 #IstanbulGP #IstanbulPark pic.twitter.com/zQ9B8G0mXQ
— DirectMotorsports (@DirectMtrsprts) February 18, 2024