В Хонда са имали проблеми с надеждността на своите задвижващи системи през 2022 г. Японският производител разказа подробно как промяната в правилата за силовите агрегати в F1 е довела до сериозно компрометиране на издръжливостта на двигателите в болидите на Ред Бул и Алфа Таури.
Формула 1 замрази развитието на задвижващите системи от началото на миналата година. Следователно производителите нямат право да правят каквито и да е подобрения на своите двигатели до края на 2025 г. Допускат се единствено промени, свързани с надеждността на силовите агрегати. Разбира се, някои от корекциите могат да доведат до леко повишаване на производителността.
През зимната пауза се говореше, че някои производители като Ферари и Мерцедес са постигнали двуцифрено увеличение на мощността в резултат на въведените от тях подобрения на надеждността. За момента обаче двата производителя отричат да са увеличили мощността на своите силови агрегати.
Сезон 2022 не започна никак добре за Ред Бул и Хонда след като в първия старт в Бахрейн отпаднаха три от общо четири автомобила, които използват двигатели на японците. Ред Бул направи анализ на проблемите и установи, че те са били свързани с горивната помпа
Отпаданията на Верстапен и Перес не бяха свързани с пряк проблем с мотора на Хонда. В същото време преминаването към горива Е10 накара всички производители на задвижващи агрегати да дадат приоритет на производителността пред надеждността. По този начин трябваше да се възстанови загубата на мощност заради новата горивна смес.
Наскоро главният инженер на Хонда и ръководител на проекта в F1 Тецуши Какуда каза, че тази промяна е довела до проблеми с издръжливостта през сезон 2022.
„Положихме всякакви усилия, за да възстановим загубата на производителност, дължаща се заради на горивото Е10, което бе въведено в миналогодишния регламент.“
„В резултат на това вътрешното натоварване на двигателя се увеличи значително в сравнение с предходната година. По този начин надеждността беше сериозно застрашена. Тогава излязоха наяве няколко сериозна проблема, които трябваше да бъдат отстранени до началото на този сезон.“
Хонда не разполагаше с толкова висока надеждност в сравнение с Мерцедес. Въпреки това Верстапен успя да спечели 15 състезания и да защити световната си титла. Японският производител все пак разполагаше с по-издръжлив двигател в сравнение с Ферари или Рено.
Какуда каза, че все още има някои проблеми с надеждността на Хонда, които трябва да решат преди 2023 г. Това може да доведе до по-добри стратегически варианти в начина, по който Ред Бул и Алфа Таури използват силовите си агрегати през сезон 2023.
„Увеличаването на надеждността няма да помогне за подобряването на самия двигател. По регламент има само определен тип развитие, който е свързан с подобряването на мощността“, обясни Какуда.
„Ако надеждността може да бъде подобрена, това ще даде повече възможности от стратегическа гледна точка и ще улесни начина, по който можеш да използваш силовите агрегати. Затова ще работим в сътрудничество с отборите в опит да приемем най-добрата стратегия за задвижващите системи.“
От Хонда също така споменават, че са направили подобрения в софтуера си за управление на енергията и внедряването на електрификацията. Според тях именно този аспект е дал сериозно предимство на Ред Бул през 2022 г.
„В допълнение към подобряването на надеждността, ние задълбочихме разбирането си за нашия силов агрегат. Така успяхме да оптимизираме допълнително контрола и управлението на енергията“, каза Какуда.
„Постигнахме напредък и в технологиите за електрификация. Имахме ясно предимство през миналата година, особено при внедряването на MGU-K. Продължихме да работим с нашите доставчици, за да подобрим прецизността на частите по отношение на производството, проверката на качеството, управлението, както и прецизното сглобяване на енергоблока.“
След „оттеглянето“ на Хонда от F1 в края на сезон 2021, служителите в централата на HRC в Сакура са били пренасочени към области, които не са свързани със състезанията. Целта на тази промяна е марката да изпълни целите за въглеродна неутралност.
Накрая Какуда вярва, че всички в Хонда са напълно подготвени преди изпитанията в Бахрейн тази седмица.
„HRC Сакура полага всички усилия за предстоящите сезони. Вярваме, че сме напълно подготвени за предсезонните тестове, които започват тази седмица.“
Хонда проявява интерес към новото поколение задвижващи системи, които ще се използват през 2026 г. Японският производител все още не е обявил дали официално ще се върне в спорта. За момента Хонда ще бъде технически партньор на Ред Бул до края на 2025 г. След това отборът от Милтън Кийнс ще работи заедно с Форд.
Вижте тази публикация в Instagram.