Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Васьор в първото си интервю като шеф на Ферари: Отборът е на...

Васьор в първото си интервю като шеф на Ферари: Отборът е на първо място, няма пилот №1, целта ни са титлите в F1

3129
0
Фредерик Васьор
Фредерик Васьор; снимка: @ScuderiaFerrari

Фредерик Васьор е започнал да учи италиански и има ежедневни уроци по езика, но засега предпочита да общува на английски – особено с журналисти. Французинът пое управлението на Ферари в началото на януари тази година, но първата му среща с представители на медиите се случи почти 20 дни по-късно. По време на нея той се засмя, че първото му решение като шеф на легендарния екип е било точно да започне да учи италиански и иска в края на сезон 2023 да може да общува свободно на този език. А част от посланията в казаното от него звучат странно познато.

Първият въпрос към Васьор демонстрира тежестта на задачата, с която се нагърби 54-годишният французин. И отношението на италианските медии към Ферари, с което ще трябва да свикне.

„Наясно ли сте, че вече не сте просто „шеф на отбор“, а ръководител на своеобразна катедрала в автомобилния спорт?“

„Да, имах такова усещане при пристигането си. Добре е, че има такъв ентусиазъм, но ще има моменти, когато ще трябва да обуздаваме ентусиазма и да сме по-прагматични. Но според любовта, обграждаща този отбор, е положителна“, започна Васьор

„Да, смятам тази работа за най-голямото предизвикателство, срещу което съм се изправял в автомобилния спорт. Очакванията са много високи, но това е част от характера и историята на този отбор. Като един от трите топ екипа имаме много ясни цели по отношение на шампионатите. Не трябва да се срамуваме от това. Искаме да печелим. Всички искат да видят Ферари да взима титлите и това ще е целта ми.“

„Това е целта на всички. Целта на Бенедето [Виня], Джон [Елкан] и още над хиляда души. Когато имаше ресурси и инструментариум с каквито разполага Ферари, когато имаш Шарл [Льоклер] и Карлос [Сайнц] в колите си, то не може да има друга цел. Тя е същата и за Мерцедес и Ред Бул, но в крайна сметка има само един победител. Това е спортът. Но ние не можем да имаме друга цел.“

Васьор разказа, че пиел кафе у дома, когато дошло обаждането от Маранело с предложение да оглави Скудерията. Сподели, че целта му не е просто да е във Ферари, а да печели с Ферари. Първите впечатления от работата като шеф на екипа са, че денят започва много рано и приключва изключително късно. Разговарял е с Матия Биното открито за целия екип и оценява много високо начина, по който той му е предал поста.

„Първо трябваше да се срещна с колкото се може повече хора, да разбера много неща. Мисля, че има сериозен потенциал, но съм наясно, че всеки тим основно се държи на човешките взаимоотношения. Вече съм разговарял лично с 30-35 души. Имам си списък със задачи. Обсъждахме издръжливостта на двигателите. Това изглежда вече е под контрол“, продължи Васьор

„Най-трудната част от тази работа, независимо дали си във Ферари, Заубер или Формула 2, е да разбереш и анализираш какво не работи, когато не печелиш. Не искам да съм арогантен, а и няма как за две седмици да схванеш всичко. Оптимист съм, защото мотивацията в отбора е много висока. В Заубер идваха хора от Ферари и са ми казвали, че в Маранело няма нищо невъзможно. Само след две седмици мога да потвърдя, че това е вярно. Хората тук могат планини да повдигнат и това ще е важно по време на сезона.“

Въпросът с пилотите на отбора Шарл Льоклер и Карлос Сайнц бе многократно обсъждан през 2022 г. Основно се дискутираше дали Ферари трябва да подкрепя и двамата по равно или да застане твърдо зад единия от тях. Матия Биното многократно обясняваше, че в Скудерията никой състезател няма статут на №1. Васьор каза нещо подобно в първата си изява на поста на Биното.

„Според мен Ферари има възможността да предостави и на двамата си пилоти абсолютно един и същи автомобил. Целта е да се печели. Не конкретно с Шарл или Карлос, а да се побеждава. Политиката ми в това отношение е ясно: ще натискаме и с двамата пилоти. Ако в някакъв момент по време на сезона стане очевидно, че трябва да подкрепим повече единия от тях, то тогава усилията ще се съсредоточат върху него. Но нямаме пилот №1 или №2. Ферари е номер 1“, бе категоричен Васьор.

Но колко трудно ще е справянето с двама изключително амбициозни пилоти?

„Мисля, че след първия уикенд за сезона в Бахрейн ще мога да отговоря по-добре… Шегувам се. Убеден съм, че всичко ще е под контрол. Говорихме по въпроса вече няколко пъти. Целите на отбора, както и техните са много ясни. Тимът е на първо място. Нямам притеснения в това отношение. Познавам момчетата от години, свързах се с тях веднага, след като реших да приема предложението.“

На въпрос защо според него е бил предпочетен за шеф на Ферари Васьор отговори, че това питане трябва да бъде отправено към президента на компанията Джон Елкан

Двамата се познават отдавна, тъй като Заубер/Алфа Ромео използва задвижващи системи на Скудерията. От постъпването си в италианския тим Васьор разговаря ежедневно и с Елкан, и с главния изпълнителен директор на Ферари Бенедето Виня.

„Моята роля е ясна. Аз не съм аеродинамик, нито механик или главен конструктор. Работата ми е да сложа хората на правилните места, за да работят по възможно най-добрия начин“, добави той. „Не, не мисля, че отношенията ми с Шарл са спомогнали за този избор. Работата на шефа на отбора не е да се грижи персонално за Льоклер, а да организира целия тим така, че да се справи максимално добре. Очевидно е, че имам чудесни взаимоотношения с Шарл. Познавам го от 12-годишен. Винаги е по-лесно да работиш с някого, когото познаваш от 20 години, отколкото с човек, с когото току-що си се запознал.“

Васьор обясни още, че засега няма да прави промени в тима на Ферари

Нямаше новини и конкретно за стратегическия отдел, след като миналогодишните грешки по отношение на тактиката бяха едни от най-болезнените за тима. Новият шеф на Скудерията все пак потвърди, че отборът ще има снимачен ден веднага след представянето на новата си кола за сезон 2023, което ще е на 14 февруари. Накрая той бе попитан дали се чувства изплашен от тази стъпка в професионалната си кариера.

„Страх? Не мисля, че това е правилната дума. Когато решиш да се изправиш срещу такова огромно предизвикателство, то си наясно, че излагаш себе си и в някаква степен семейството си на фактори дори извън собствения ти контрол. Но ако играеш тенис, искаш да спечелиш Уимбълдън и ако работиш в автомобилния спорт, то искаш да печелиш с Ферари“, заяви Васьор.