Начало Top Moto News WSBK разкри защо не провежда повече стартове извън Европа

WSBK разкри защо не провежда повече стартове извън Европа

WSBK 2025
снимка, Дукати

WSBK разкри защо не провежда повече стартове извън Европа. Изпълнителният директор Грегорио Лавила обяви, че плановете за състезания в други континенти провалили поради „независещи от него фактори“. Той добави, че в бъдеще се планира разширяване на календара и добавяне на кръгове в Азия и Южна Америка.

Последните две одини WSBK се състезава почти изцяло в Европа. Изключение прави откриващият кръг на Филип Айлънд, който се провежда в Австралия. Тук се провеждат и част от предсезонните тестове от световния Супербайк шампионат. Останалите надпревари се провеждат в Италия, Испания, Великобритания, Португалия, Нидерландия, Чехия и Франция. Тази година към тях отново се присъедини Унгария. За разлика от 90-те години, когато шампионатът посети Хунгароринг, сега надпреварите ще се проведат на Балатон парк.

Преди години WSBK посещаваше и екзотични дестинации като Аржентина и Индонезия. За последно кръгът на пистата Сан Хуан Виликум се проведе през 2022 г. Следващата година събитието не се състоя заради тогавашните национални и местни избори в Аржентина. Въпреки очакванията, то не попадна в календарите за 2024 или 2025 г.

WSBK се завърна в Индонезия в края на 2021 г. Преди това страната прие няколко кръга през 90-те години на миналия век на пистата Сентул, докато от 2021 до 2023 г. стартовете се провеждаха на новото трасе Мандалика. Но след края на сезон 2023 пистата на остров Ломбок беше извадена от календара. Като причина за това решение беше изтъкнато желанието на организаторите да се фокусират изцяло върху MotoGP.

Наскоро изпълнителният директор на WSBK Грегорио Лавила обясни, че е имало планове за завръщане в Южна Америка и Азия. В крайна сметка те са се провалили в последния момент поради независещи от него причини.

„Да, това очевидно е така. Планирахме да направим две състезания извън Европа и имахме споразумения и договори с Аржентина и Индонезия. След това се появиха фактори извън нашия контрол, които ни попречиха да финализираме програмата. Трябва отново да се заемем с това и да го направим по-положително, въпреки че нещата се променят и с времето сякаш става все по-трудно. Разходите се увеличават, но това не означава, че не трябва да опитваме“, каза Лавила пред GPOne.

WSBK няма присъствие и в Северна Америка. За последно шампионатът се състезава на Лагуна Сека през 2019 г. След това трасето беше извадено от календара, тъй като вече не отговаряше на най-високите стандарти за безопасност на ФИМ. Не се очаква WSBK да се върне в Северна Америка в близко бъдеще.

Лавила обясни, че според него дългосрочната посока на WSBK е „все по-сложна“ поради липсата на контрол върху бройката мотоциклети, продавана от всеки един производител. За момента не се знае докога ще важи настоящия цикъл от технически правила

„Според мен ситуацията в WSBK ще става все по-сложна“, каза Лавила. „Правилата в MotoGP все още ще се променят, някои разлики ще бъдат намалени, но в някои аспекти технологиите все още ще имат значение там.“

„Също така е ясно, че в WSBK трябва да доставим на пистата това, което производителят продава на пазара. Това обаче е нещо, върху което нямаме контрол. След това има и аспект на безопасността, защото понякога за пистите е доста трудно да са в крак с напредъка на представянето.“

„След това трябва да помислим и за това, че никой не иска да бъде причина за сериозно забавяне на мотоциклетите. Доставчикът на окачване, доставчикът на спирачки, доставчикът на гуми… Никой не иска да бъде посочен като причинител на забавянето на моторите от Супербайк“, добави Грегорио Лавила.

Този уикенд WSBK ще се състезава в Портимао. Трасето в Южна Португалия е домакин на втория кръг за тазгодишната кампания. По-късно тази година WSBK ще се върне в Португалия, но на пистата Ещорил.