Вторият уикенд, през който се проведе спринтова квалификация – този за Гран при на Италия – предизвика отново дебат необходими ли са промени във формата, по който се провеждат надпреварите. Според шефа на Астън Мартин в F1 Отмар Шафнауер Формула 1 рискува да се превърне във Формула 2, ако бъдат приложени определени идеи. Той заяви, че би подкрепил идеи, които феновете смятат за интересни.
„Според мен обаче обърната стартова решетка обаче отдалечава Формула 1 в много, много голяма степен от онова, което е този спорт.“
„Лично аз нямам желание спринтовите състезания (усилията на Рос Браун да наложи израза „спринтова квалификация“ продължават да пропадат – б.р.) в събота да станат наклонена плоскост и F1 да се превърне във Формула 2“, каза Шафнауер
Ако феновете искат това, то тогава аз бъркам и нека направим онова, което хората харесват. Но мисля, че не бива Формула 1 – върхът в автомобилния старт – да се заиграва с неща като допълнителен баласт, обратни решетки и всевъзможни подобни идеи.“
Фернандо Алонсо каза през уикенда на пистата Монца, че обърнатият грид е нещо, по което няма да се постигне съгласие. Според него идеята е твърде противоречива за F1.
„Този вариант е добър за малките формули, но във Формула 1 принципът е, че най-бързата кола има предимство, тоест с обърнат грид се губи част от ДНК-то на спорта“, обясни испанският пилот на Алпин.
„Мисля, че Формула 1 непрекъснато преследва подобрения, които понякога просто не са необходими. Не виждам друг спорт, който да е толкова обсебен от това да подобрява шоуто. Във футбола например има толкова много скучни мачове… А няма предложения да направят вратата по-голяма и същевременно няма драма от това.“
Шефът на Ферари Матия Биното заяви на Монца, че е отворен за идеята да се пробва обърнат грид. Той обаче бе доста самотен подкрепящ глас. Според Тото Волф настоящият толкова оспорван сезон е свидетелство за това, че няма нужда от промени във формата.
„Първо, всички са объркани. Не знам при вас как е, но аз вече бъркам коя сесия кога е. Според мен форматът със спринта, както е подреден в момента, не носи никому някакви ползи, освен ако не се поеме сериозен риск. Могат да се спечелят твърде малко точки, за да рискуваш да компрометираш неделното си състезание, в което се дава актив чак до десето място. Просто не си струва“, заяви ръководителят на Мерцедес.
Frustration for Pierre Gasly as his #F1Sprint ended in the barriers#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/y79IP3Yw5u
— Formula 1 (@F1) September 11, 2021
Волф посочи, че си е струвало експериментът да се проведе. Той иска да види дали в Бразилия, за където е планиран третият спринт за сезон 2021, нещо ще се промени
„В миналото сме се противопоставяли на експерименти, които бяха твърде противоречиви и не отговаряха на духа на спорта. Хората знаят, че F1 е меритокрация – печели най-добрият пилот с най-добрата кола. Тази година има повече конкурентоспособни автомобили и се получава чудесна битка на върха. Затова трябва да се внимава какво ще е крайното решение.“
Управляващият спортните въпроси в F1 от страна на Либърти Медия Рос Браун отбеляза, че промяната във формата е довела до по-голям интерес от страна на феновете към петъчните сесии. Тогава се провежда квалификация, която обаче определя стартовия ред за спринта. Браун обаче не спомена каква е реакцията към съботните сесии.
A little bit of wheelspin off the start left Lewis Hamilton playing catch up by the time he reached Turn 1 at the start of Saturday’s #F1Sprint #ItalianGP 🇮🇹 #F1
— Formula 1 (@F1) September 11, 2021