Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Защо разправията за бижута и бельо е само повърхностното изражение на един...

Защо разправията за бижута и бельо е само повърхностното изражение на един по-дълбок конфликт между F1 и ФИА

2879
0
старт, Формула 1, F1, Гран при на Австралия, Мелбърн, Албърт парк, Шарл Льоклер, Ферари
снимка: Ферари

Разправия за това кой какви бижута и бельо носи по време на състезание изглежда най-малкото несериозна на фона на пренебрежението, демонстрирано от ФИА относно бетонна стена без допълнителна бариера на пистата в Маями, в която двама пилоти се удариха и пострадаха. Очевидно на площад Конкорд в Париж обаче са възприели като мисия задачата да накарат Люис Хамилтън да свали всички обици и пиърсинги от себе си, Пиер Гасли – кръста си и Кевин Магнусен – брачната си халка. Президентът на федерацията Мохамед бин Сулайем настоява в интервюта, че просто е посочил едно правило и не бива да бъде питан защо то не е било спазвано досега. Насочи евентуалните въпроси към предишното ръководство на ФИА. Същевременно намекна, че може да върне на работа в организацията Майкъл Маси, който очевидно, както и предшественикът му Чарли Уайтинг, е пропускал съответната норма години наред.

Откритият конфликт, довел до демонстрации от страна на двамата най-успешни пилоти в момента – Хамилтън и Себастиан Фетел – обаче е само повърхностното изражение на един значително по-сериозен сблъсък между Формула 1 и ФИА. Анализатори посочват политическия контекст, в който се случва всичко това.

„За първи път от години има разделение между F1 и ФИА“, се посочва в анализ на the-race.com

„Неофициално се твърди, че фигури като [Стефано] Доменикали са сметнали начина на федерацията за справяне със ситуацията след Абу Даби миналия сезон за лош, както и че поведението ѝ е подклаждало недоволството вследствие бавните действия и липсата на прозрачност.“

Така нареченият преглед на събитията от миналогодишния финал на първенството се проточи с месеци. Обявените накрая изводи бяха известни далеч преди да бъде оповестен официалният доклад. Препоръките също бяха изпълнени преди нещо да бъде съобщено от страна на ФИА. И така хронологично стигаме до последната среща на F1 комисията към федерацията. На нея бе обсъждано увеличението броя на спринтовете. Отборите се противопоставиха преди сезона на повече уикенди с променения формат. Искаха увеличаване на бюджетния лимит и след като не го получиха, не дадоха зелена светлина на предложението. След Имола от Либърти наново повдигнаха въпроса за повече спринтове. И този път отборите застанаха на страната на притежателя на търговските права, но пък ФИА отказа да одобри предложението. Доводът беше, че федерацията има нужда от време да анализира как това ще се отрази на хората ѝ. Освен това поиска повече средства.

„От известно време се чува недоволно мърморене относно ролята на ФИА в шампионата на Формула 1 и какви точно трябва да са отговорностите ѝ в бъдеще“, продължава анализът на the-race.com

„Смята се, че приходите от F1 съставляват повече от половината от целия приход на ФИА. Очевидните опити на Бин Сулайем да вземе още пари за организацията не се приемат добре. Акционерите в F1 изглежда смятат, че ФИА може би превишава ролята си на регулатор и си играе да демонстрира власт в F1 комисията, прилагайки освен това по не особено умен начин правилата.“

Ситуацията бе разгледана обстойно и от известния журналист Дитер Ренкен. В подробния си анализ за racingnews365.com той припомня, че Формула 1 далеч не за първи път има проблеми с ФИА.

„Разривът е сериозен, като се има предвид, че за първи път, откакто Либърти взе спорта, ФИА и F1 не гласуваха заедно. Още по-важно е, че след месеци пазарлъци относно парите за спринтове всички отбори застанаха на страната на Либърти. След това ФИА блокира нещата. Федерацията може евентуално да направи обратен завой – или с „подсладител“, или без. Но при всички случаи ударната вълна се усети от Лондон до Париж.“

„За Либърти е твърде рано да мисли за отцепване (на шампионата) от ФИА. По законите на Европейския съюз обаче управляващата организация би била принудена да приеме едно първенство, ако то изпълнява нейните изисквания за безопасност и не използва търговската марка F1. Но мисълта със сигурност е минала през нечии глави. GP1?“