Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Защо в Ред Бул бяха убедени, че са в правото си и...

Защо в Ред Бул бяха убедени, че са в правото си и Верстапен не е допуснал нарушение?

Макс Верстапен, Оскар Пиастри
Макс Верстапен и Оскар Пиастри; снимка: Ред Бул Контент Пуул

В Ред Бул бяха напълно убедени, че са в правото си да не дадат инструкция на Макс Верстапен да даде първата позиция на Оскар Пиастри след старта на Гран при на Саудитска Арабия. Самият пилот бе ядосан от санкцията, която му бе наложена. Причината за всичко това бе, че в Ред Бул всъщност са обсъждали подобен сценарий още преди началото на надпреварата в Джеда. Информацията е на нидерландския вестник „Де Телеграаф“.

По време на стратегическата среща на Ред Бул няколко часа преди старта на Гран при на Саудитска Арабия са били дискутирани възможни варианти за развитието на състезанието

Обсъдени са били и възможности за това как би могъл да протече стартът, както и преминаването на първите завои. След това спортният директор на Ред Бул се е свързал с ФИА, за да провери изрично какво е допустимо и какво не. Това е било направено в светлината на факта, че по време на основната надпревара от Формула 2 имаше случаи на излизане от пистата. Стюардите за F2 не наложиха санкции за инциденти, подобни на станалото с Верстапен. Хелмут Марко специално подчерта това след финала, но без подробности. Във Формула 2 маневрите или не успяваха, или изпреварилият с излизане от пистата връщаше позицията. Освен това стюардите за F1 и F2 са различни.

След излизането на Верстапен от трасето Пиастри веднага каза, че Макс трябва да му даде позицията. Австралиецът демонстрира прекрасно познаване на обновените след миналия сезон указания за изпреварвания. Оскар посочи, че пилотът от вътрешната страна на кривата трябва да е наравно поне с огледалото на болида от външната страна, за да има предимство в завоя. Това бе буквално обосновката и на стюардите в решението им за 5 секунди наказание на Верстапен.

Само допреди няколко месеца – включително в спорните ситуации в САЩ и Мексико (където Кристиан Хорнер извади телеметрия, за да доказва позицията си както в Джеда показа скрийншот от онборд камерата на Верстапен) – с подобни въпроси от страна на Ред Бул се занимаваше Джонатан Уитли

Доскорошният спортен директор на тима от Милтън Кийнс обаче вече е шеф на екипа на Заубер. Въпреки това той бе попитан как ще коментира ситуацията.

„Аз бих направил нещо различно. Или бих дал различен съвет. Същевременно не бих искал никой да коментира какво правим ние като екип. Затова не искам да говоря за решенията на други хола. В нашия отбор обаче щяхме да постъпим по различен начин. Ситуацията бе обърната, но приличаше малко на тази в 12-ти завой в Тексас миналата година. Мисля, че тогава бяха научени някои уроци“, посочи бившият спортен директор на Ред Бул.

„Не мисля, че съм виждал два идентични инцидента. Изпреварването е крайно динамична ситуация. Трябва да вземеш предвид куп неща и същевременно да избереш точката си на спиране. При определени ситуации съм разговарял с пилотите, с които съм работил, казвайки: „Можеше да му дадеш още 2 см там и това щеше да улесни живота на стюардите“. Според мен ФИА и пилотите работиха наистина, наистина упорито върху правилата (за изпреварване), които важат в момента“, допълни Уитли, който е един от най-добре познаващите правилниците специалисти в падока.

В Макларън очаквано бяха на мнение, че Пиастри трябваше да бъде пропуснат

„Ситуацията бе много близка, но в този бизнес разликите са малки. Оскар – благодарение на много добро потегляне от грида, позициониране на колата леко отвътре пред Макс и задържайки болида в границите на трасето – спечели кривата. В тази ситуация очевидно не може да изпреварваш извън пистата. За мен случаят бе ясен. Спомнете си ситуацията с Ландо [Норис] в Бахрейн. Може би ще се сетите как осъзнахме, че изпреварваме [Люис] Хамилтън извън пистата. Той почти избута Ландо, но това е Люис Хамилтън – знае как да се състезава и ние просто трябваше да инструктираме пилота си да върне позицията. Така че случаят (и в Джеда) бе ясен“, заяви шефът на Макларън в F1 Андреа Стела.

Джордж Ръсел бе попитан дали Верстапен има основание да е изненадан от наказанието.

„Не. Изобщо не“, отговори Ръсел, който е един от директорите на асоциацията на F1 пилотите (GPDA – Grand Prix Drivers Association). „Честно казано, аз бях доста изненадан, че той не върна веднага позицията. Нямам какво друго да кажа.“

Мартин Брандъл пък посочи, че Верстапен по принцип умее да използва много добре системата, която обаче този път се обърна срещу него.

„Тази тема е обсъждана надълго и нашироко през годините с всички отбори и пилоти. Винаги е било ясно, че ако излезеш от пистата и спечелиш предимство, което Верстапен направи, защото запази позицията си, която обаче трябва да се върне. Той е от външната страна и трябва да е почти изравнен или напред, за да оправдае маневрата. Но не беше“, коментира бившият F1 пилот.

„И нека сме честни: ако там имаше чакъл, нямаше да е в позицията, в която в крайна сметка се озова. По-добре е да върнеш мястото вместо да рискуваш пет секунди наказания. Макс е изключително умен, контролира страхотно колата и умее да използва системата. Но загуби при това хвърляне на заровете“, допълни Брандъл.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FORMULA 1® (@f1)