Гран при на Азербайджан е едно от по-новите попълнения в календара на Формула 1
Надпреварата се провежда от 2017 г. под това име. През 2016-та там се състои Гран при на Европа. Пистата е по улиците на Баку, но средната скорост е по-висока от обичайната за подобни конфигурации. Дълга е 6,003 км, което я прави трета по дължина в календара на Формула 1 – след белгийската Спа-Франкоршамп и уличното трасе в Джеда, Саудитска Арабия. Създадена е от немския архитект Херман Тилке. Кара се по посока обратна на часовниковата стрелка.
Трасето в Баку е описвано като наполовина Монако и наполовина Монца. Секциите в стария град напомнят на най-бавната писта в календара – тази в Монте Карло. Дългите прави и големи зони за спиране пък са характеристики, отъждествявани с легендарния италиански Храм на скоростта. Това означава, че отборите имат сложна задача при настройването на автомобилите. Често се налага компромис със средно ниво на аеропритискане в опит за оптимално поведение на колите във всички части на пистата.
Интересно предизвикателство е задачата гумите да се загреят достатъчно за квалификацията, но без да прегреят в състезанието. В това отношение Баку прилича на Портимао и се смята, че представилите се добре в Португалия болиди вървят силно и в Гран при на Азербайджан.
Скоростната кутия е най-натоварена в надпреварата по улиците на Баку
Пилотите сменят предавки 70 пъти в рамките на един тур. Скоростта може да е над 330 км/ч на старт-финалната права. Изпреварванията пък по принцип са трудни на улични писти, но не и в Гран при на Азербайджан. През 2019 г. точно там са направени най-много задминавания без DRS – 37. Колата за сигурност е често явление.
Мерцедес има две победи на пистата в Баку, Ред Бул – четири. През 2018 и 2019 г. там първи са Люис Хамилтън и Валтери Ботас. През 2017, 2021 и 2022-ра победите са спечелени от Даниел Рикиардо, Серхио Перес и Макс Верстапен. До миналата година нямаше пилот, който да е печелил два пъти Гран при на Азербайджан. Перес е първият състезател с два успеха в Баку.
View this post on Instagram
Новини за състезанието:
- Виза РБ ще обяви съотборника на Цунода след Сингапур
- Гасли: Баку беше едно от най-добрите ми състезания от гледна точка на карането
- Беърман се наслаждавал на битката с Хамилтън в Баку
- Вилньов отправи остри критики към Заубер: Те дори не се опитват да бъдат конкурентоспособни
- Ръсел критикува Пирели: Колата или едва върви, или се бори за победа, а единствената разлика са гумите
- Льоклер отчете грешката си в Баку: Мислех, че не е кой знае какво ако ме изпревари на този етап
- Алонсо: Уилямс и Хаас са по-бързи от нас в последните три състезания
- Норис отрече, че се е опитал да натопи Верстапен: Не съм се оплаквал от нищо, просто посочих факти
- Колапинто с точки във втория си F1 старт, Уилямс с двойно класиране в топ 10
- Ще има ли промяна в „папая правилата“ след като Пиастри пренебрегна инструкция в Баку?
- Верстапен недоволен от рейс контрола: Трябваше веднага да изкарат сейфти кар
- Марко отписа конструкторската титла за Ред Бул
- Сайнц: Чеко изведнъж реши да не ми даде никакво пространство или място
- Льоклер: Наистина се борих да запазя задните гуми
- Пиастри: Това е едно от най-добрите състезания в кариерата ми
- Пиастри удържа победата в Азербайджан, Льоклер втори, Сайнц и Перес с удар в предпоследната обиколка
- 2024 Гран при на Азербайджан – възможни стратегии, налични гуми и коментари по време на състезанието
- Отборите от F1 не разполагат с метеорологични системи в Азербайджан
- Хамилтън и Окон ще започнат Гран при на Азербайджан от бокса
- Беърман се надява на точки в днешната надпревара
- Ръсел: Нямахме темпото, за да се борим за челните позиции
- Гасли дисквалифициран от квалификацията в Баку
- Колапинто: Това беше хубав обрат на събитията в сравнение с FP1
- Верстапен: Автомобилът много отскачаше при влизане и излизане от завоите
- Норис: Надявам се да имам много шансове да напредна
- Льоклер: Знаех, че имам темпото, за да грабна полпозишъна
- Льоклер най-бърз в квалификацията в Азербайджан, Пиастри втори, провал за Норис
- Ръсел начело в последната тренировка в Баку, Льоклер на 13 хилядни зад британеца
- Ред Бул може да използва крила, подобни на тези на Макларън и Мерцедес
- Хаас е обмислял да освободи предсрочно Магнусен
- Норис: Имаме още работа, за да можем да се борим с Ферари, Ред Бул и Мерцедес
- Хамилтън: Ще останем предпазливи относно очакванията си до края на уикенда
- Льоклер: Това не беше перфектен старт на уикенда
- Верстапен: Засега изглежда, че този уикенд сме по-конкурентоспособни
- Хорнер: Астън Мартин започна да празнува малко преждевременно
- Льоклер пред Перес и Хамилтън във втората свободна тренировка в Баку
- F1 пилоти поискаха промяна в правилата за налагане на наказателни точки
- Верстапен начело в хаотична първа свободна тренировка за Гран при на Азербайджан
- Льоклер уважава решението на Нюи да отиде в Астън Мартин
- Мерцедес няма да използва проблемния под в Баку
- Верстапен може да се събере с Нюи в бъдеще
- Алонсо не изключва да се върне в WEC с Астън Мартин
- Норис не иска Пиастри да му подарява победи
- Крак: Вратата за Верстапен е винаги отворена
- ФИА удължи основната DRS зона на пистата в Баку
- Либърти потвърди интереса на Хамилтън към отбор от MotoGP
- Бортолето все по-близо до преминаване в Заубер
- Пиастри ще помага на Норис в борбата за световната титла
- Мерцедес се надява на по-силно представяне в Азербайджан
- Норис: Целта ни за Баку е ясна- да се борим за победата
- Пирели залага на най-меките си смеси за уикенда в Азербайджан
- Беърман ще замести Магнусен в Азербайджан