Начало Автомобилни новини Monza Concept: Това е Opel на утрешния ден

Monza Concept: Това е Opel на утрешния ден

166
0
concept,Monza,Opel

Създаваща чувство за лекота атлетична външност, уникална прожекторна технология в интериора, комбинирана с високо ниво на комуникационна свързаност и модулна конструкция, позволяваща използването на бъдещи системи за задвижване – Opel Monza Concept е стилен, модерен и ефективен автомобил от бъдещето. Той е израз на следващото поколение модели на Opel. Авангардната студия прави своята премиера на Международното автомобилно изложение (IAA) във Франкфурт, което ще се състои от 12 до 22 септември (прес дни: 10 – 11 септември) и демонстрира какво може да се очаква от Opel в бъдеще. 

Monza Concept представя автомобила на Opel от бъдещето”, отбелязва изпълнителния директор на Opel д-р Карл-Томас Нойман. “От една страна той олицетворява всичко, което вече характеризира Opel – германска прецизност, комбинирана с авангардни технологичини решения и вдъхновяващ дизайн. В допълнение обаче той насочва темите към развойния фокус на следващото поколение автомобили на Opel по пътя към постигане на максимална комуникационна свързаност и високо ниво на ефективност.” 

Свързаността се демонстрира от пионерната LED прожекционна технология за контролните прибори и инфоразвлекателните дисплеи. Ефективността се постига чрез технологични решения в множество насоки като леки конструкции, оптимално използване на интериорното пространство и авангардни задвижващи агрегати.  Monza Concept е базирана на тенденцията към увеличаване на дела на електрозадвижването на автомобила, включващо системи, подпомагани от двигатели за удължаване на пробега и горивни клетки. Що се отнася до стилистиката, ние изразяваме чистата ефективност в нова, лека и атлетична интерпретация на типичните наши скуптурирани форми. Opel Monza Concept не е нищо по-малко от нашата визия за автомобилното бъдеще.” 

Лекота: Стилистиката изразява повече атлетична ефективност отколкото чиста мускулна сила 

Opel Monza вече имаше своята премиера на IAA, още през 1977 година: това бе голямо купе с работещ с копринена мекота шестцилиндров двигател. Monza се произвеждаше до 1986 година и оттогава принадлежи на елитния кръг на автомобилите-икони. Новата Monza Concept следва тези стъпки: красиво оформеният преден капак продължава традициите на Monza с ярко изразена типична за марката централна гънка. Големите отвори за въздух пред предните калници с форма на бумеранг, завършват елегантната хромирана лайстна, която гордо помещава марковото лого.   

С Monza Concept дизайнерите от екипа на Марк Адамс създават нова интерпретация на скулптурния дизайн, който се появи за първи път в Insignia. Избрани ярко изразени линии, стилистика с висока прецизност в детайлите и перфектно обточващи се контури запазват същината на развиващата се дизайнерска  философия наречена „скулптурната артистичност среща германската прецизност”.

„Новото атлетично излъчване демонстрира цялостния стремеж към ефективност. Това е дръзка стъпка по пътя към бъдещето, но същевременно с това ние показваме, че вече сме създали един устойчив и консистентен дизайн, на който хората могат да имат доверие”, отбелязва Марк Адамс, ръководител на дизайна на Opel

Стилистите са моделирали скулптурираните повърхности на дългата 4.69 метра четириместна Monza Concept, следвайки формите на вълните, плискащи се на брега. Тези плавни повърхности осигуряват усещане за лекота, очертани по драматичен начин от страничните прагове, които постепенно потъват пред арките на задните калници. Този уникален стилистичен елемент е вдъхновен от изящната извивка на тялото на хрътката, тичаща сякаш върху върховете на пръстите на лапите си с мощна елегантност. Дизайнът и конструкцията на каросерията на Monza Concept осигурява лесен достъп във и от интериора за пътниците както на предния, така и на задния ред седалки, като същевременно с това подчертава ярко изразените спортни арки на задните колела, които имат същата ширина като предните.   

Особено авангардна изглежда линията на покрива на Monza Concept – първоначално тя поема полукръговата форма на класическите купета, но малко след като достигне задния капак не следва зададения контур, а се издига леко нагоре. Независимо от спортните очертания и ниския силует с височина едва 1.31 метра, не липсва нито пространство в багажното отделение (с обем 500 литра), нито простор за  главите на пътниците. Това се дължи на факта, че цялата структура на „кокпита” е  разположена с около 15 сантиметра по-ниско от този на конвенционалните модели. На практика Monza Concept предлага същото пространство за пътниците като един автомобил от среден клас.   

Вратите осигуряват максимална функционалност с представянето на впечатляващ ритуал при отварянето си. Те се издигат като изпънатите крила на кондор и предлагат широк достъп до отвореното пространство за пътниците, благодарение на липсата на средни колонки.  

Комуникационна свързаност: Ефективност и насока към автомобилното бъдеще 

Ефективността и свързаността са основен фокус при разработването на следващото поколение модели на Opel. Monza Concept предлага един вълнуващ поглед към тези разработки. Веднъж седнали зад волана на Monza Concept вие попадате в един напълно нов и уникален свят на контролни прибори и инфоразвлекателни системи. Оригиналната Monza също беше изпреварила времето си преди 35 години с дигиталния си дисплей на арматурното табло.   

Monza Concept продължава тези традиции с авангардната LED прожекционна технология. Водачите няма да открият конвенционалните индивидуални, отделни монитори, които изобразяват различна информация; вместо това те виждат голямо скулптурирано арматурно табло, което се простира от врата до врата и се използва за цяла прожекционна повърхност. Информацията и декоративните елементи се прожектират върху повърхността, която водачът може да индивидуализира според желанията, нуждите, вкуса и настроението си. Общо 18 LED прожектора създават непрекъснат, адаптивен мултифункционален дисплей. Това е световна премиера в  автомобила. Вече утвърдена в използването при различни мащабни събития, тази технология стана впечатляваща и бе запомнена в случаи като юбилея на Кралица Елизабет. Конструкторите на Opel бяха първите, които решиха да я приложат в лек автомобил. Триизмерните графики са впечатляващи и отразяват всички важни функции – от прецизната информация за водача и автомобила, до интернет и комуникационни възможности, като имат и декоративни функции. Както зоната изобразяваща информацията, така и фона зад нея могат да бъдат индивидуално конфигурирани, като работата на системата се управлява с помощта на гласов контрол и бутоните на волана. 

Ефективността и ергономичността също са приоритетни в тази система. Когато трябва да вземат решение за това как дисплеите да представят информацията, инженерите на Opel се насочват към най-добрия и най-индивидуалния начин за достигане на подходящите данни до водача. Подходът включва процес на „опростяване на множеството”, като функции като информацията за автомобила, навигацията и настройки на смартфона и свързаността се появяват само, когато са необходими или желани от водача. Така той може да използва широк диапазон от данни без да бъде претрупван от излишни текстове или изображения. Това превръща Monza Concept в модел за бъдещите HMI системи (от Human-Machine-Interface или връзка човек-машина), тъй като дизайнът и конструкцията на неговия интериор е базиран на последните изследвания в тази област.   

Това се отнася също и за връзката със смартфон в Monza Concept. С трите свята на комуникационна свързаност, наречени ME, US и ALL, водачите могат да се фокусират основно върху своето преживяване зад волана или да се свържат с приятели и семейството, както и с цялото интернет общество. С ME  инфоразвлекателната система виртуално прекъсва връзката със смартфона на водача и дава приоритет на информацията свързана с удоволствието от управлението на автомобила. US позволява на пътниците в Monza Concept да осъществят връзка с група от избрани хора като приятели и членове на семейството: те могат да се свържат с инфоразвлекателната система на автомобила със своите собствени комуникационни средства и да обменят информация, музика и изображения, да си чатват, да правят уговорки и т.н. ALL се простира отвъд US. Той позволява на водача и целия останал външен свят да се свържат помежду си. Водачите например могат спонтанно да споделят своя планиран маршрут онлайн с таблет или смартфон, така че хората да могат да се възползват от възможността да пътуват със собственика на автомобила – тоест създава се възможност за осъществяване на бърза форма на така наречения car-sharing (споделяне на  автомобила). С тази пионерна форма на инфоразвлекателни функции и технологии за свързаност, Monza Concept показва колко напред в мисленето си са конструкторите на Opel, така че следващото поколение автомобили да има своя принос в изграждане на хармонично и свързано общество. 

Авангардната сензорна и комуникационна технология в Monza Concept има още какво да предложи: тя представлява възможност за визия към развитието на системите “Car-to-Car” и “Car-to-X” – предшественици на бъдещите технологии за автономно шофиране и области, в които изследователските отдели на Opel работят интензивно. Чрез широкомащабна свързаност на потребителите на превозни средства може да се подобри комуникацията и безопасността, защото по този начин опасните пътни ситуации могат да се идентифицират по-рано и по-прецизно. 

Гъвкавост: Модулна конструкция за осигуряване на разнообразие от задвижващи агрегати 

Monza Concept е базирана на модулна конструкция, позволяваща най-високо ниво на гъвкавост при избора на задвижваща система. То включва многообразие от задвижващи системи основани на разширяването на електрифицирането на автомобила. За представената на изложението Monza Concept във Франкфурт, инженерите са заложили на електрическо задвижване с удължаващ пробега  двигател с вътрешно горене, захранван със CNG (Compressed Natural Gas, сгъстен природен газ) – развитие на системата използвана от авангардната технология на Ampera. Ролята на въпросния двигател се поема от новото поколение трицилиндров бензинов 1.0 SIDI turbo агрегат, който също има премиера на IAA. Той обаче се захранва с природен газ, като по този начин в още по-голяма степен намалява въглеродния отпечатък на автомобила. С този авангарден подход Opel продължава да съчетава потенциала на електрическото задвижване с предимствата и ползите на двигателя с вътрешно горене. 

“Имаме ясна визия за това какви трябва да бъдат автомобилите на Opel в бъдеще и разполагаме със също толкова ясна стратегия за това как до постигнем тази цел. Monza Concept придава на тази стратегия ярко изразена идентичност,” отбелязва д-р Карл-Томас Нойман. “Тя показва на нашите клиенти какво могат да очакват от нас в следващите години не само по отношение на дизайна, но по отношение на ефективността и комуникационната свързаност между водачите и интернет обществото. Така че той се пренася във всекидневието на бъдещия автомобилен живот и служи като важен източник на вдъхновение по пътя към тази цел – при това не само за Opel.”