След 12 години (11 до момента, 12 заедно с предстоящия сезон 2024), 6 титли и 82 победи (освен ако не добави нови през 2024 г.) Люис Хамилтън ще си тръгне от тима на Мерцедес. Новината, която години наред бе слух, накрая се превърна в истина и предизвика шок далеч не само в света на Формула 1. Реакциите през целия вчерашен ден бяха изключително наситени, на моменти граничещи с истерия. Мерцедес и Ферари обявиха съответно раздялата си с и присъединяването на Хамилтън вечерта. Дотогава емоциите вече бяха малко по-спокойни, но анализите тепърва започват. Все пак вече се появиха опити за обяснение на шокиращото решение, взето от седемкратния световен шампион само пет месеца, след като подписа нов договор с Мерцедес. И първоначалното обобщение гласи, че случилото се е оглушителен вот на недоверие от страна на Хамилтън към екипа от Бракли.
„Мисля, че ако Люис искрено смяташе, че гарантирано ще спечели осма титла или че има поне 50% вероятност за това да вземе още една корона с Мерцедес, то той щеше да остане“, посочи Деймън Хил
„Хамилтън вероятно е стигнал до момента, в който в продължение на години слуша едно и също от страна на отбора, но е решил, че трябва да направи нещо различно през последните си сезони във Формула 1. А какво може да е по-добро от това да кара за Ферари? Ако нещо се обърка, винаги може да каже: „Поне опитах““, допълни световният F1 шампион за 1996 г.
Бившият пилот от Гран при Карун Чандок имаше подобни въпроси относно предстоящото преминаване на Хамилтън във Ферари.
„Най-важният въпрос сега е защо това се случва в точно този момент? Всички искаме да чуем отговора директно от Люис. Преди броени месеци – на 31 август [2023 г.] беше обявен нов двегодишен договор на Хамилтън с Мерцедес. И изведнъж Хамилтън неочаквано губи доверие в проекта на Мерцедес. Дали вече не вярва, че отборът може да му предостави автомобил, зад чийто волан ще има шанс да се бори с Макс Верстапен? Или се е поддал на романтиката и просто го привлича възможността да кара за Ферари?“, коментира Чандок.
Официалното съобщение от страна на Мерцедес за предстоящата раздяла с Хамилтън даде поне частичен отговор на въпросите на Чандок. От отбора от Бракли съобщиха, че седемкратният световен шампион е активирал клауза, даваща му възможност да прекрати споменатия договор. Това означава, че съмнението не се е появило сега, а значително по-отдавна. При това положение остава привлекателността на легендата, на марката Ферари.
„Трябва да признаем, че вероятно всеки пилот мечтае един ден да кара за Ферари“, заяви още през 2019 г. Тото Волф
„Този бранд е най-голямата икона с най-голяма история в спорта и аз изцяло уважавам това желание у който и да е пилот – да се състезава за Ферари. Обсъждали сме въпроса в отбора. Дискутирали сме с Люис и по това сме съгласни. Проведохме този разговора по време на преговорите за последния си контракт. Според мен човек трябва да е с отворено съзнание и да е наясно, че пилотите търсят възможности, за да се доказват“, допълни тогава шефът на Мерцедес в F1.
В анализ на the-race.com се посочва, че легендарният статут и привлекателността на марката Ферари бяха налице и когато Хамилтън сключи последния си договор с Мерцедес.
„Да изгубиш Хамилтън за сметка на очевидно добре заслужена „пенсия“ е едно, но да го изгубиш в полза на основен съперник, намиращ се горе-долу в твоята позиция като конкурентоспособност на пистата, е нещо съвсем различно. Заключението, което не може да се избегне, е, че видяното и изпитаното от Хамилтън в Мерцедес след подписването на последния контракт – вероятно както по отношение на продължаващото непостоянство в представянето в заключителния етап на сезона, така и относно подготовката за 2024 г. – са породили сериозни съмнения. Може би дори нещо по-конкретно от съмнения“, се казва в анализа.
„Не може да изключим варианта да се е поддал на привлекателността на Ферари. Но далеч по-вероятно изглежда теорията, че той не просто не вярва във възможността на Мерцедес да му даде нужната кола. Ако е така, то най-лошото, което може да се случи от отиването му във Ферари, е да се премести от един недостатъчно добър екип в друг такъв. Но с бонуса да изживее мечтата да кара за Скудерията.“
Съобщението от страна на Ферари бе за договор за няколко години. Според италианския журналист Лео Турини контрактът е за два сезона с опция за още един. Друг представител на медиите от родината на Ферари – Карло Ванзини – твърди, че споразумението е за 1+1 години.
— Formula 1 (@F1) February 1, 2024