Начало Автомобилни новини ADAM Rocks със страхотно представяне в акустичната лаборатория

ADAM Rocks със страхотно представяне в акустичната лаборатория

20
0

Opel ADAM ROCKS ще се появи в представителствата на марката към края на септември и ще получат възможност да се насладят на изобилие от приключения и удоволствие от шофирането под открито небе на цени, започващи от 30 285 лева (препоръчана от производителя цена с вкл. ДДС за България). За да ограничат до възможния минимум проникването на неприятни шумове и вибрации във вътрешността на ROCKS и да увеличат максимално удоволствието от управлението му, изпитанията в акустичната лаборатория в Рюселсхайм са били основна част от развойния процес.

На първо място развойният екип е трябвало да изпълни дълъг списък от задачи и изисквания в раздела „шум и вибрации” – от осигуряването на ясно звучене на двигателя до постигането на максимално тиха работа на мекия сгъваем покрив Swing Top, както и от създаването на приятен звук „щрак” на лостчето за мигачите до проверката на солидния звук при затваряне на вратите. Tези елементи, наред с много други, накрая преминават серия изпитания в напълно сглобения автомобил в тестовата акустична лаборатория на Opel, за да бъде напълно сигурно, че изчисленията на развойния екип и функционалните технически характеристики на автомобила отговарят на извънредно високите изисквания на марката Opel по отношение на шума.

Стените и таванът на акустичната лаборатория са напълно шумоизолирани и приличат на звукозаписно студио или студио в радиостанция, където шумопоглъщащите материали създават неестествена тишина. Помещението е оборудвано с разположени по точно определена схема микрофони и високоговорители. По време на изпитателния процес ADAM ROCKS се задвижва от специален стенд с големи ролкови барабани в пода, благодарение на който се създава същото съпротивление, което автомобилът би изпитал от насрещния въздушен поток и съпротивлението при търкаляне от контакта с обичайна пътна настилка. По този начин моделът може да се тества при много различни режими на движение, симулиращи пътуване по нормален път с различна скорост. В напълно контролирани условия, независещи от неблагоприятни външни фактори като капризите на времето например, развойните инженери могат да получат точни данни за поведението на автомобила в различни реални сценарии като работа на празен ход, включване на функцията Start/Stop и движение в режим на частично и пълно натоварване на двигателя.

Типичната изпитателна процедура на ролковия стенд задължително включва „пълно натоварване с покачване на оборотите” на трета предавка. Това е много тежък тест, който изцяло новият двигател 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo на ADAM ROCKS преминава с лекота, оставайки през цялото време в предварително зададения толеранс в кривата на развитието на нивото на шума в купето. „Джобният” генератор на мощ на Opel, който в тази конфигурация предлага варианти по отношение на максималната мощност от 66 кВт/90 к.с. и 85 кВт/115 к.с., се предлага в комбинация с изцяло новата шестстепенна механична предавателна кутия и демонстрира не само висока икономичност и oтговорно отношение към околната среда, но и изключителна мекота на работните характеристики при шофиране. По показателите на шума и вибрациите, както и с изключителната си плавност на работа, новият двигател превъзхожда много четирицилиндрови агрегати . За еталонните постижения по отношение на тихата и мека работа на новия двигател допринасят и множеството мерки в областта на саунд инженеринга – акустично оптимизирана конструкция на цилиндровия блок, разположен в картера балансиращ вал и структурна изолация на системата за впръскване на гориво и коляновия вал. Всички тези мерки и компоненти са доказали своята ефективност в акустичната лаборатория преди да бъдат внедрени в серийния автомобил. Принос за приятния звук на ROCKS имат и звукоизолационните капаци на двигателя, a серийният за модела мек сгъваем покрив Swing Top е конструиран така, че да сведе вторичните шумове до възможния минимум.

Наред с тихия и приятен за сетивата звук, ADAM ROCKS трябва да предлага мощно и солидно акустично изживяване – особено при движение встрани от отъпканите пътища. В тази насока инженерите на Opel са ползвали помощта на изкуствени манекени, наподобяващи човешкото тяло в раменната област и главата. Те разполагат със специално оформени области, възпроизвеждащи действието на всички имащи отношение към акустиката части от външното ухо на човека. В тези „изкуствени уши” на свой ред се инсталират чувствителни микрофони, които регистрират и записват шумовете по начина, по който те биха били възприети и усетени от слуха на хората в купето на новия модел.

Анализът включва шумовете предизвикани от работата на двигателя, от точките на връзка на двигателя с каросерията, от изпускателната система, от компонентите на ходовата част, от каросерията и дори от окабеляването на автомобила.

Използвайки виртуален модел на пътищата, по които се пренася шума, инженерите могат да определят например винтовете в градския crossover модел на Opel, които трябва да се затегнат и нещата, които следва да се променят, за да се постигнат зададените стойности. В случай че се налагат подобрения, промяната се извършва първо виртуално, при което моделът на пренос на шумовите вълни се променя по съответния начин. После инженерите чуват резултата на компютъра и ако са доволни от чутото, правят необходимите промени в реалния автомобил и тестват наличието на желания звук в реалния живот. В случай че и този тест бъде преминат успешно, те могат да бъдат сигурни, че ADAM ROCKS звучи също толкова добре, колкото и изглежда.