Скандалът между ФИА и президентът ѝ Мохамед бин Сулайем и Либърти Медия/Формула 1 поутихна през последните дни – поне публично. Букмейкърите не приемат залози кой би могъл да надделее в борбата помежду им, но определено би било интересно да се проследят нагласите и извън двете организации. Засега анализите не сочат нито едната страна за фаворит. Множество наблюдатели обаче отбелязват, че отдавна не е имало подобна разправия във Формула 1.
Бин Сулайем застана начело на ФИА в края на 2021 г. и изкара сезон 2022 по пистите заедно с Формула 1. Бившият рали пилот остави впечатлението, че се опитва всячески да промени възприятията по отношение на федерацията и да затвърди разбирането, че тя е водещата организация в шампионата, а не Либърти. Ситуацията с проекта на Андрети и Кадилак плюс историята за отхвърлената оферта на Саудитска Арабия за $20 млрд. за търговските права на F1 са продължение на тези му усилия. Бин Сулайем иска прочутата моторспорт фамилия и GM в спорта. F1 и отборите от шампионата изобщо не проявяват такова желание да делят парите между повече участници. Бин Сулайем е убеден, че ФИА има роля дори и само в разговори за евентуална продажба на първенството. F1 и Либърти са категорични, че федерацията не им трябва. Може ли изобщо някой да надделее?
Според една от теориите, появили се в публичното пространство през последните десетина дни, Либърти Медия всъщност иска да продаде търговските права на Формула 1 – срещу добра печалба
Американският концерн ги купи за $8 млрд. В тази сума бяха включени и задълженията. Няколко години по-късно спортът се оценява повече от двойно по-скъпо. Според „Форбс“ шампионатът струва $17,1 млрд. Според непотвърдената информация за опита на Саудитска Арабия да го купи – поне $20 млрд. Намесата на Бин Сулайем в този наратив предизвика почти яростна ответна реакция от страна на Либърти и F1. Те дори го заплашиха със съд. Въпросът е каква граница точно е прекрачил президентът на ФИА, та се стигна до толкова остри коментари.
Чисто технически Бин Сулайем наруши неутралитета на ФИА по отношение на търговските въпроси във Формула 1. Федерацията не участва в свързани с първенството комерсиални дейности от решението на Европейската комисия от 30 октомври 2001 г. То бе взето след разследване, което установи, че ФИА е използвала позицията си, за да възпрепятства създаването на конкурентни на F1 серии. Установено бе също така, че сключени от компаниите на Бърни Екълстоун договори за телевизионно излъчване на Гран при и други първенства изобщо не отговарят на европейското законодателство. Той получи правата от ФИА в средата на 90-те години на XX век, когато е вицепрезидент на федерацията. В крайното решение се казва:
„Комисията изцяло осъзнава необходимостта от организации като ФИА за регулиране и организиране на спорта, правилата и участниците му. Забележителната трансформация на спортове като футбола и автомобилните дисциплини в „големи бизнеси“ обаче неминуемо води до различни предизвикателства вследствие на определени регламенти и търговски споразумения по европейското антитръстово законодателство.“
„ФИА се съгласи да промени правилата си, за да отговарят на европейското законодателство. Промените включват:
- Ролята на ФИА ще се изчерпва с това да е регулатор на спорта без комерсиални конфликти на интереси;
- Правилата на ФИА няма да се използват за възпрепятстване на нови шампионати, освен ако не са с основания, свързани с безопасност и/или честно и съвестно провеждане на автомобилни надпревари.“
„За да се предотврати конфликт на интереси, ФИА продаде всичките си права в световния шампионат на Формула 1 и ще позволи създаването на потенциални съпернически на това първенство шампионати и серии. ФИА няма да има никакво влияние върху комерсиалното използване на Формула 1.“
При продажбата на търговските права обаче тогавашният президент на международната федерация Макс Мозли включва в договора условие, наречено „клаузата Дон Кинг“. То гласи, че ФИА има право на вето върху евентуална препродажба на правата. Не е ясно при какви условия може да се случи това. А и по въпроса какво може федерацията и какво не по отношение на следващи сделки, има очевидно неразбирателство. Според Либърти ФИА не може да се бърка изобщо. Според Бин Сулайем организацията, която ръководи, трябва да участва в процеса. Така или иначе обаче, предшествениците му не коментираха стойността на първенството.
Друга теория гласи, че репликите на Бин Сулайем били насочени към подбиване цената на Формула 1
Той самият попита по време на рали Монте Карло дали тези $20 млрд. не са завишена цена. В Либърти логично биха се вбесили от опита да се свали стойността на шампионата, ако наистина искат да продават. Такова желание засега не е демонстрирано официално.
Цялата разправия се разгоря толкова силно, че се стигна до слухове за желание на Либърти да отстрани Бин Сулайем от президентския пост на ФИА и да сложи на него Дейвид Ричардс. Може ли обаче американският концерн да го постигне? Краткият отговор е не и причина за това е структурата на федерацията.
Международната автомобилна федерация (Federation Internationale de l’Automobile) включва 244 организации – автомобилни и спортни – от 146 страни с над 80 милиона членове. Основана е през 1904 г. с първоначална цел да осигурява управление и безопасност в автомобилния спорт. Понастоящем е сред най-големите организации в света, занимаващи се със сигурността на коли, изследвания по редица въпроси в автомобилната индустрия и т.н. ФИА е неправителствена организация и няма търговска дейност.
Европейските членове на ФИА (независимо какви са организациите) са 64. От Северна и Южна Америка има малко над 40, от Азия – под 30. Най-много са организациите от Африка: 102. Основният избирателен орган на организацията е общото ѝ събрание, което се свиква веднъж годишно. Право на глас имат тези членове на ФИА, които са платили изцяло годишната си такса. Всяка страна има максимум 2 гласа – 1 за автомобилната дейност и 1 за спортната. Така например е България, която има само една организация-член на ФИА: Съюзът на българските автомобилисти (СБА). Други държави – като Великобритания – имат по няколко организации, членуващи във ФИА. В такива случаи се решава между националните организации коя ще получи гласа. Броят членове на организациите, които са част от ФИА, няма значение за гласуването. Асоциации с милиони членове имат точно същата тежест като съюзи с няколко хиляди.
Мохамед бин Сулайем бе избран за президент на ФИА с 61,62% от членовете на федерацията с право на глас. Тези организации не са в обсега на въздействие на Либърти Медия
Единственият вот на недоверие през последните 30 години, който е гласуван за президент на ФИА, е за Макс Мозли през юни 2008 г. Причината тогава е секс скандалът с Мозли, изкаран в британската таблоидна преса. Британецът печели вота със 103 гласа в своя подкрепа срещу 55 желаещи да го отстранят. Имайки това предвид, може да се предположи, че ще е много трудно да се стигне до някакви процедури за сваляне на Бин Сулайем.
Същевременно ФИА не може да откаже администрирането на друго първенство ако то отговаря на условията
Тоест ако отборите или част от тях решат например да се отцепят – каквито намерения са били демонстрирани в миналото, могат да организират друго първенство. По същия начин Саудитска Арабия може да създаде серии с парите, които е готова да плати за Гран при. Но те няма да са Формула 1. Световният F1 шампионат има над 70-годишна история. Въздействието от едно толкова дълго съществуване няма как да се възпроизведе дори и със страшно много пари.
Някак любопитно прилича на историята с Ферари – от Маранело многократно са заплашвали през годините, че ще напуснат Формула 1, когато едно или друго нещо не им е харесвало. Това води до един от вечните спорове в Гран при: могат ли F1 и Ферари, един от символите на шампионата и единственият отбор, участвал в първенството от самото му създаване до ден-днешен, да съществуват разделени? Могат, разбира се. Просто няма да са същите.