Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Обсъждат бюджетен таван от $100 млн. в F1

Обсъждат бюджетен таван от $100 млн. в F1

938
0
Гюнтер Щайнер, Матия Биното, Тойохару Танабе, Сирил Абитебул, Фредерик Васьор
Гюнтер Щайнер, Матия Биното, Тойохару Танабе, Сирил Абитебул, Фредерик Васьор; снимка: Рено

Отборите от Формула 1, ФИА и Либърти Медия ще обсъждат намаляване на бюджетния таван в Гран при до 100 милиона долара. Това ще се случи утре (6 април) на видео-конферентна среща между всички страни. На нея ще се дискутират възможните варианти за възобновяване на първенството и бъдещето на спорта след преминаването на безпрецедентната криза с пандемията от COVID-19.

Експерти, включително тези от рейтинговата агенция Moody’s, прогнозират, че ако състезанията не се възобновят през лятото или най-късно през есента, икономическият модел на Гран при ще претърпи истинско цунами.

Компанията Alpha Topco, която е реалният носител на правата, генерира приходи за миналата година от над 2 милиарда долара. Една трета от тези пари са от домакински такси. Телевизионните права са още по-важни с дял 38%). Останалото идва от реклама и други дейности като Падок клуба. Без състезания приходите просто рязко падат, а основната част от тях захранва бюджетите на отборите. Затова намаляването им води до толкова много разговори.

Въвеждането на новите правила в F1 вече бе отложено за 2022 г.

Животът на настоящите болиди бе удължен. Приеха се още серия мерки – сред тях забрана да се работи по колите за 2022-ра през тази година. През 2021 г. това ще се случва при въвеждане на бюджетните ограничения от $175 млн.

Надеждни източници твърдят обаче, че в понеделник ще се обсъжда и предложение този таван да бъде свален рязко на $100 млн. За това настояват малките отбори, но срещат отпор от големите екипи, особено от Ред Бул и Ферари.

В Милтън Кийнс били готови на компромис от $150 млн. Твърди се, че висшият мениджмънт на Мерцедес и Рено бил готов дори на още по-големи отстъпки. От Ферари обаче явно не са готови да свалят толкова бюджетите. Според Скудерията допълнително намаляване на годишните харчове няма да помогне изобщо на малките екипи, които така или иначе не стигат до изразходването на подобни суми. От Маранело настояват за разширяване и затягане на вече съществуващите икономически мерки.

Подобни аргументи едва ли ще спечелят малките отбори, които в момента се борят за оцеляването си

От Макларън вече започнаха да изпращат хора в принудителен отпуск и намалиха заплатите на висшия мениджмънт и пилотите си. Твърди се, че Ферари и Мерцедес преговарят със Себастиан Фетел и Люис Хамилтън за сваляне и на техните възнаграждения.

При това положение се смята, че е по-реалистично наистина да се договори компромис от $130-$150 млн. С тази сума големите екипи ще се съгласят по-лесно. Те едва ли биха отстъпили повече, защото още свиване ще означава голямо преструктуриране, което също ще им струва пари и време.

На утрешната среща е предвидено също така да се уточнява и списък със „замразените“ елементи в колите, както и точните методи на засилен контрол на аеродинамичните изследвания и използване на CFD ресурси. Целта е възможно най-бързо допълнително свиване на разходите.

Очаква се също така, че ще бъде предложено и още по-далечно отлагане на въвеждането на новите правила – за 2023 г. Това би довело до допълнително разсрочване на изследванията по тях. От Пирели пък на свой ред са готови да предложат въвеждане на новите 18-инчови гуми също за 2023-та. Това се случва заради невъзможността за тестове и развитие на новите гуми през 2020 г. По принцип бе предвидено те да се използват тази година във Формула 2.

Ако сте намерили правописна грешка, моля уведомете ни като маркирате текста и натиснете Ctrl+Enter