Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 F1 направи огромен залог в Лас Вегас. Това ли ще е посоката...

F1 направи огромен залог в Лас Вегас. Това ли ще е посоката на развитие на спорта?

Гран при на Лас Вегас, Лас Вегас, F1
снимка: Мерцедес

Големият експеримент на Либърти Медия в Лас Вегас приключи с интересно състезание за късмет на собственика на търговските права на Формула 1. Американската корпорация вложи половин милиард долара, построи постоянен падок и участва като промоутър на състезанието. Компенсира ли обаче надпреварата всичко останало, случило се през уикенда в световната столица на забавленията?

Фактът, че Формула 1 вложи толкова пари и усилия, говори колко много разчита комерсиалното ръководство на спорта на това състезание

Има предположения, че се очакват чисто финансовите резултати, за да се реши дали това да е новата посока, в която да се развива спортът. Това означава F1 да има по-голямо участие като промоутър. Не навсякъде, но в определени, доходоносни дестинации. Когато обаче на телевизионните екрани в пресцентъра в Лас Вегас, намиращ се в хотелска зала на 10 минути от падока, се изписа, че през уикенда на пистата е имало публика от 315 000 души, представителите на медиите дружно избухнаха в смях. Няма съмнение, че от Либърти тепърва ще обясняват какъв огромен успех е бил уикендът в Лас Вегас, но някои неща са очевидни дори да не присъстваш лично на състезанието.

На този фон в уебсайта the-race.com след уикенда за Гран при на Лас Вегас излезе анализ, озаглавен: „Успехът на Лас Вегас демонстрира, че F1 вече няма нужда от Монако“. Аз не бих избързала толкова с подобен извод. И съвсем нямам предвид, че надпреварата в Монте Карло е върхът в спортно отношение. Нито смятам за светотатство идеята прословутото княжество да отпадне от календара. Но определено мисля, че Лас Вегас е много далеч от класата на Монако и изпитвам сериозно съмнение, че изобщо може да я достигне.

Същевременно интересното състезание вчера не се получи заради това, че екипите много са се доближили като представяне. Хлъзгавата настилка, студените гуми и разлятото преди старта по грида масло са фактори, които ще изчезнат ако бъдат въведени някои промени. А „сближаването“ се случва в края на сезона, когато от Ред Бул отдавна са спрели да развиват болида си и са спечелили и двете титли. Голямото постижение в Лас Вегас бе, че Серхио Перес си осигури второто място в шампионата.

В гореспоменатия анализ се посочва, че „запознати с комерсиалните въпроси във Формула 1 от няколко години твърдят, че Монако всъщност не допринася вече с нищо. Да, на спонсорите може да им харесва да ги поят и хранят по яхтите, но бизнес светът върви напред и сделки вече не се сключват с ръкостискане в пристанището.“

Къде отива спортът ли? Немалко фенове отдавна твърдят, че комерсиализацията на F1 и непрестанното преследване на по-високи печалби отдавна са го унищожили.

Точно такова отношение пролича през уикенда в Лас Вегас – че парите са по-важни от всичко. Проблемът със зрителите, изгонени преди началото на втората тренировка – и от трибуните, и от Падок клуба и VIP зоните – не бе решен с внимателно подреденото изявление на CEO-то на Лас Вегас Гран при Рене Уилм и президента на Формула 1 Стефано Доменикали. Американците са различна от европейската публика. На Спа в Белгия през 2021 г. над 100 000 души висяха с часове под проливен дъжд в студа, за да разберат, че две обиколки и половина за ръководството на спорта са състезание. Люис Хамилтън и Себастиан Фетел нарекоха случилото се фарс. Пилотът на Мерцедес дори призова за компенсация за зрителите, с което ядоса шефовете на спорта. Доменикали заяви, че и с „две обиколки или без обиколки – разходите са направени“. В Лас Вегас обяснението бе почти толкова безочливо: „Случва се“. И толкова.

В Съединените щати обаче разбират по различен начин отношението към публиката. Затова по-малко от два дни след случилото се имаше заведен съдебен иск от името на 35 000 души, които са имали билети само за четвъртък – за „нарушаване на договор, небрежност и измамни търговски практики“. Тоест продал си нещо и след това не си го доставил, не си изпълнил задължението си. Какъвто и да е изходът от този иск, ще се обръща конкретно внимание точно на отношението към феновете. Във Формула 1 изглежда са забравили колко време бе необходимо, за да се изгладят последствията от Гран при на САЩ на Индианаполис през 2005 г. и фиаското с гумите. А сега ще се повтаря и казаното от полицията на зрителите:

„Не знаем защо ви изритват, но трябва да изпълним нареждането. Нищо не можем да направим. Никой нищо не може да направи. Няма с кого да говорите. Не е даден и не можем да ви предоставим имейл адрес. Просто трябва да си тръгнете.“

При цена от $2759 за една вечер в Падок клуба е малко чудо, че има само едно дело. „Елитната“ Формула 1 демонстрира пълна незаинтересованост към феновете, от които зависи популярността ѝ. Вместо това се съсредоточи изцяло върху това кои звезди са в боксовете през уикенда.

И като стана дума за билетите – още преди първото състезание да стане факт Лас Вегас оглави неофициалната класация за най-скъпи билети със средна стойност от $1667. Тук иде реч за пропуски за трибуните и изобщо не са включени ексклузивните оферти на хотелите и казината около пистата. Те започваха от $10 000 и стигаха до няколко милиона в зависимост от това какво включват. На второ място като усредена цена на билетите е Маями с $1113 пред Мексико ($688) и Монако ($677). Най-евтините са в Унгария – $184. Час преди старта на Гран при на Лас Вегас покрай пистата още се продаваха билети. Трибуните така и не бяха напълнени, затова и камерите много старателно избираха какво да показват.

Дори на пилотите тези цени им направиха впечатление. Даниел Рикиардо, колкото и да се радваше да е в Лас Вегас, заяви, че като с всичко друго трябва да има баланс.

„Чух какви са някои от цените. Напълно наясно съм, че не всички могат да си ги позволят. Би било прекрасно да има различни опции за хората. Да, не участвам точно в бизнеса. Но някак ми се иска general admission билетите (за районите без трибуни, каквито обаче на уличните трасета почти няма – б.а.) да са достъпни за всички, независимо какво работят“, сподели Рикиардо.

Шарл Льоклер каза, че се надява Формула 1 да работи по въпроса за цените на билетите. В посока да ги намали.

„Много състезания вече са безумно скъпи. Истински фенове на спорта изобщо не могат да си позволят да отидат някъде и наистина да гледат надпревара на писта. Този въпрос определено трябва да бъде разгледан“, бе категоричен пилотът на Ферари.

За сравнение: за Индианаполис 500 билетите започват от петдесетина долара и стигат до малко под $300 за най-скъпите места на трибуните. НБА абонамент за сезон започва от $1200. Най-скъпите сезонни билети за националната бейзболна лига са на Ню Йорк Янкис и започват от $3321. Дори притежанието на билет за Гран при на Лас Вегас обаче не е гаранция, че ще има изглед към пистата.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FormulaCity (@formula.city)

За сметка на това хората са изобретателни. Първо предпазният филм, поставен по стъклените прегради на надлезите по Стрипа бе изпокъсан. След това находчиви туристи откриха, че имат чудесен изглед към пистата от асансьори на високи сгради. Съответно пътуването нагоре-надолу на отделни места бе по-натоварено дори от обичайно. Накрая се появиха кадри, на които се вижда как при някои от оградите фенове са изпокъсали предпазните покривала и гледат оттам.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FormulaCity (@formula.city)

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FormulaCity (@formula.city)

Във Формула 1 бяха твърде заети да изкарат колкото се може повече VIP-ове и прочути личности на стартовата решетка, за да обърнат внимание на всичко това. Ще го сторят впоследствие. Когато ще анализират и друго: дали не надцениха интереса към Гран при в Съединените щати в момента.

Желанието на Либърти Медия да има повече стартове в Америка е известно още откакто компанията купи търговските права на спорта. И ръст в интереса има

Средната гледаемост се е качила от около половин милион души през 2018 г. до малко над 1,4 млн. през 2022 г. При средно 70 млн. зрители на състезание за миналата година. (Обобщените данни за настоящия сезон тепърва ще бъдат оповестявани.) А през първия сезон, когато има три старта в Съединените щати, вече се отбелязва отлив – в Маями гледаемостта бе с 25% по-ниска.

Малцина американци освен това разбират спорт, в който един отбор доминира (понякога години наред) и титлите са ясни далеч преди финала. Включванията на Доменикали и Грег Мафей колко е интересно зад Макс Верстапен с нищо няма да спечелят повече зрители. Drive to Survive, колкото и умели да са редакторите и режисьорите на сериала, не може да създаде интрига там, където тя не съществува. За това не могат да помогнат нито Риана, Джъстин Бийбър, Шакил О’Нийл, Дейвид Бекъм, Кайли Миноуг, Гордън Рамзи, Парис Хилтън, Златан Ибрахимович, нито Род Стюарт, Патрик Демпси, Брад Пит, A$AP Роки, Джон Леджънд, Джей Балвин, Джаред Лето, Юсейн Болт, Хайди Клум и кой ли още не.