Начало Избрани F1 пилоти: Правилата за изпреварване се превръщат в космология – гледат позиция...

F1 пилоти: Правилата за изпреварване се превръщат в космология – гледат позиция на крило спрямо огледало и какво ли не

1305
0
Гран при на Великобритания, Силвърстоун
снимка: Пирели

Пилоти от Формула 1 изразиха недоволство от правилата в шампионата – тези за битка гума до гума, както и регламента за ограничения на пистата. Причината за една част от дискусията бе борбата на Макс Верстапен и Ландо Норис по време на Гран при на Австрия. При нея пилотът на Макларън бе предупреден за нарушение лимитите на трасето и накрая получи наказание за прекрачването им. Към състезателя на Ред Бул имаше обвинение, че се движи при спиране. Бе разследван за излизането си пред Норис в питлейна. Накрая получи 10 секунди санкция за удара със съперника от Макларън.

Самият Норис недоволстваше от правилата за ограниченията на пистите.

„Ако не искате да се състезаваме… Ако не искате да се опитвам да изпреварвам и желаете скучни надпревари, то тези правила са… Сигурен съм, че някой някъде вече е повдигнал въпроса каква е разликата между това да излезеш от пистата и реално да спечелиш предимство. В подобни ситуации въпросът е дали получаваш аванс“, каза Норис.

Въпросът с правилата за изпреварвания бе дискутиран от няколко пилоти.

„Моето виждане е, че можеш да мръднеш при защита и след това да се върнеш в позицията си“, заяви Карлос Сайнц

„Винаги обаче трябва да оставяш една кола ширина до бялата линия, за да има място за другия болид. Това е правилото. Определено имам проблем с факта, че продължаваме да добавяме правила относно това как се състезаваме. Според мен вече са прекалено много много“, продължи пилотът на Ферари.

„Пише какво трябва да правиш ако изпреварваш отвътре, ако се защитаваш отвътре, ако атакуваш от външната страна, какво да правиш ако атакуваш изобщо, ако се защитаваш отвън. За всяко нещо отделно правило, което е вече супер подробно и специфично. Лично аз се затруднявам да следвам всяко едно нещо, карайки колата си с 300 км/ч. При такива скорости не можеш да мислиш и за регламента. Правилата са достатъчно ясни, стюардите взеха решение. Няма какво още да обсъждаме“, заяви Сайнц.

Според Ланс Строл правилата са се усложнили неимоверно през годините.

„Когато дебютирах в F1, всичко беше доста просто. Ако до теб – отвътре или отвън – има някаква част от друг болид, то оставяш една ширина място. Сега е почти космология. Имам предвид, че се говори за неща като къде трябва да е позиционирано предното крило спрямо огледалото или „ако си от външната страна имаш право на пространство само ако твоето предно крило е пред неговото предно крило“. Излишно усложнено е“, посочи пилотът на Астън Мартин

„Но Формула 1, предполагам, е добра в това да превръща нещата в наистина комплексни въпроси. Моето виждане е, че ако част от нечия друг кола се намира някъде до теб, то оставяш място. Просто е, така състезанията са чисти и честни“, добави Строл.

Според Нико Хюлкенберг правилата се прилагат по-строго на определени събития в сравнение с други надпревари. Той каза, че миналия уикенд стюардите са били особено активни.

„Според мен реагираха прекалено остро в някои случаи“, добави Хюлкенберг.

Фернандо Алонсо пък отправи остри критики относно налагането на наказателни точки на пилотите. По усмотрение на стюардите санкциите на състезателите могат да са придружени от такива точки. Те се начисляват в рамките на 12-месечен календарен период. Засичането при отделните състезатели е различно. Ако натрупа 12 наказателни точки за това време, пилотът получава автоматична забрана за участие в един старт. Преди Гран при на Великобритания най-много наказателни точки има Кевин Магнусен – 10. След него има трима пилоти с по 8 – Серхио Перес, Логан Сарджънт и Алонсо. Последните две точки му бяха начислени заради инцидента с Гуаню Жу в Австрия.

„Мисля, че точките бяха въведени, за да се възпират опасни пилоти, които да се опасяват от трупането им, тъй като би могло да доведе до изхвърляне от състезание. А сега според мен по време на състезанията се бъркат опасни маневри и грешки. Аз сбърках и ударих Жу. Върнах позицията. Обикновено това коства 5 или 10 секунди наказание – случвало се е и преди. Не разбирам кое е опасното в маневрата, защото всъщност опасност няма“, посочи Алонсо.

„По този начин на практика пилотите биват обезкуражавани да не опитват изпреварвания. Ако сбъркаш ще те накажат и с точки. Затова понякога е по-добре да си кротуваш отзад, тъй като промотират само DRS задминаванията. Това според мен е напълно погрешно“, допълни Алонсо

„Когато караш, се доверяваш на останалите пилоти. Не мислиш за правила в разгара на битката. Понякога се бориш за точки, друг път за подиум, понякога дори за титлата. Аз съм водил битка за титла пет пъти в последна надпревара от сезона, в последните етапи на състезателна година. Как мислиш за регламент в такъв момент? Тръгваш да изпреварваш или се защитаваш. Стараеш се да си честен и трябва да имаш доверие на останалите пилоти“, каза още Алонсо.