Начало Избрани F1 планира да намали теглото на болидите с 50 кг от 2026...

F1 планира да намали теглото на болидите с 50 кг от 2026 г.

1950
0
F1 2023
снимка, Ред Бул Контент Пуул

F1 планира да намали теглото на болидите с 50 кг от 2026 г. Това заяви директорът на Комисията за едноместни състезателни автомобили Никола Томбазис. Според неговите думи, следващите болиди трябва да бъдат по-леки, по-късни и по-тесни от настоящите.

В момента ФИА работи по въвеждането на рамкови правила за шаситата за следващата ера в F1, която ще започне през 2026 г. Тогава влизат в сила новите технически правила за задвижващите системи, които са с по-голяма електрическа част

Освен планираното преминаване към активна аеродинамика за намаляване на съпротивлението на правите, ФИА предложи още няколко подробности за това какво още може да се промени.

Намаляването на теглото на настоящите болиди в F1 е една от основните цели на ръководството на спорта. Идеята е подкрепена от главния изпълнителен директор на F1 Стефано Доменикали, както и от президента на ФИА Мохамед бин Сулайем. Двамата ще сторят всичко възможно, за да успеят да намалят теглото на автомобилите в бъдеще.

В момента минимално допустимото тегло е 798 кг. Това прави настоящите автомобили едни от най-тежките в историята на F1. Това е и с 200 кг повече спрямо ерата до 2008 г., преди внедряването на хибридните технологии и модерните мерки за сигурност. На фона на това се очаква новите по-големи батерии за 2026 г. допълнително да увеличат теглото на автомобилите.

По-рано тази седмица Томбазис даде интервю за италианската версия на Motorsport.com. В него той заяви, че основната промяна ще бъде в размера на автомобила от F1.

„Стремим се намалим теглото на автомобилите с 50 кг през 2026 г. Размерите на колелата ще бъдат по-тесни. Планираме и да намалил размера на задното крило и други компоненти“, сподели Томбазис.

„В бъдеще ще могат да се видят по-малки едноместни автомобили, които също така са по-къси и по-тесни. Но ние говорим за решения, които все още трябва да бъдат обсъдени“, продължи гръцкият инженер. „Чрез „диетата“ на автомобила ще можем да намалим малко скоростта в завоите. По-малкото килограми означава, че те ще се движат по-бързо по права линия, но ще генерират по-малко аеродинамично натоварване. Затова ще трябва да увеличим възстановяването на енергията на хибрида, за да осигурим адекватно представяне.“

Промените в F1, планирани за 2026-та, не минаха без спорове. Най-големият критик бе Кристиан Хорнер. Шефът на Ред Бул дори се опасява, че има вероятност да се появят „автомобили Франкенщайн“.  Имаше дори и опасения, че водачите ще трябва да сменят предавката си по средата на правата, за да се опитат да стимулират хибридните си системи

Томбазис е категоричен, че ФИА е положила много усилия, за да гарантира, че това, което предстои да се случи в F1 през сезон 2026 ще работи от гледна точка на състезанията.

„Беше свършена много работа, за да се разбере как ще се възстановява и управлява енергията и как може да се извършва изпреварване въз основа на аеродинамичната конфигурация. Проведохме много симулации. Променихме тези параметри и намерихме решения, които изглежда работят адекватно.“

Томбазис също така предполага, че някои от първоначално изразените опасения относно експлоатационните характеристики на бъдещите автомобили в F1 не са се основавали на актуални симулационни модели.

„Ако се вземат агрегатите за 2026 г. и се монтират на сегашните автомобили, вероятно резултатът ще бъде сценарият, представен от хората, които се притесняват“, казва той.

„Но през последните месеци събрахме поредица от много положителни събития. Затова коментарите изразяват стари позиции. Също така трябва да вземем предвид, че двигателят и шасито ще трябва да се развиват заедно и няма да е възможно да мислим за едното без другото“, завърши Никола Томбазис.