Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Ферари и Уилямс изразиха опасения относно новото споразумение „Конкорд“

Ферари и Уилямс изразиха опасения относно новото споразумение „Конкорд“

2199
0
Ферари F1
снимка: Георги Тодоров/lap.bg

Ферари и Уилямс изразиха опасения относно новото споразумение „Конкорд“. Според тях, ръководството на F1 не трябва да повтаря „грешки, допуснати в миналото“ и да не прави постоянни корекции на горната граница на разходите.

Споразумението „Конкорд“ урежда търговските взаимоотношения между F1, отборите и ФИА. Първият „Конкорд“ е подписан през 1981 г. Досега са минали общо осем варианта на това споразумение, като последното бе подписано през 2020 г.

F1 продължава своята стратегия за глобално разширяване. Затова следващото споразумение придобива първостепенно значение. То ще оформи както финансовото разпределение на приходите на всеки един тим, така и ще определи способността на спорта да запази привлекателността си на разширяващите се пазари.

Едно добре структурирано споразумение „Конкорд“ ще осигури стабилността и предвидимостта, които инвеститорите и потенциалните нови участници търсят. Това ще позволи на F1 да се възползва от стремежите си за глобален растеж.

По рано тази година ръководството на F1 призна, че не очаква проблеми при подписването на новото споразумение „Конкорд“. От Либърти Медия дори се надяват това да се случи в началото на 2026 г. Тогава влизат в сила новите технически правила за задвижващите системи.

От друга страна, има някои сериозни проблеми, които трябва да бъдат премахнати. Те са свързани най-вече с разширяването на стартовата решетка и влизането на тима на Андрети.

Президентът на ФИА Мохамед бин Сулайем изрази желание да добави 11-и отбор на грида и дори одобри кандидатурата на Андрети Кадилак. В същото време повечето отбори от F1 са против влизането на американския отбор. Те се опасяват, че делът им в наградния фонд доста ще намалее, ако се присъедини още един отбор. Единствено Зак Браун и донякъде Алпин изразяват подкрепата си за присъединяването на Андрети към F1.

От Андрети и GM твърдят, че присъствието им всъщност би могло да увеличи общия награден фонд и ще намали финансовото въздействие върху съществуващите отбори.

F1 наложи такса срещу разводняване в размер на 200 млн. долара, която всеки нов отбор ще трябва да плати, за да се присъедини към стартовата решетка. Тя ще бъде разпределена равномерно между настоящите 10 отбора. Въпреки това се настоява този праг да бъде увеличен два или три пъти

Ситуация в F1 се усложнява допълнително от въвеждането на горна граница на разходите. Тя има за цел да изравни силите и да увеличи конкуренцията между отборите.

Тази горна граница бе коригирана през 2023 г., заради нарастващата инфлация. Това поражда загриженост сред някои директори относно променящия се финансов пейзаж. Един от тях е Фредерик Васьор от Ферари. Французинът се притеснява, че тези постоянни корекции могат да подкопаят стабилността и предвидимостта, които са от решаващо значение за дългосрочното планиране на това споразумение.

„Няма значение форматът, организацията и правилата. В края на краищата, ако сме 11 отбора, сте по-изложени на повече риск, отколкото ако сме 10“, сподели Васьор.

„Когато си в положителна ситуация и бизнесът върви нагоре, всички ще са положително оптимистично настроени“, продължи шефът на Ферари. „Не съм сигурен, че това ще остане така завинаги. Трябва наистина да внимаваме. От една страна, на всяка една среща вървим към увеличаване на разходите. Вкарваме инфлацията [в горната граница на разходите], променяме индекса за инфлацията… бла, бла, увеличаваме капиталовите разходи.“

„Сега пък искаме да разводним още повече приходите. Не е лесно също така да управляваш бизнес и да правиш прогнози, когато имаш такъв вид промени толкова често. Честно казано, ние не се учим от грешките от миналото и това е голям проблем“, каза още директорът на Ферари.

F1 започва ключовите преговори по споразумението „Конкорд“ съвсем скоро. Най-сериозното предизвикателство ще бъде е да се намери баланс между интересите на съществуващите отбори, потенциалните перспективи за растеж на стартовата решетка и финансовите ограничения, наложени от горната граница на разходите.

Джеймс Ваулс също е против разширяването на решетката. Британецът твърди, че предпазливият подход, даващ приоритет на стабилността и дългосрочността, изглежда по-разумен, тъй като F1 се движи по пътя към финансова устойчивост

„Не че няма място за 11-и отбор. Pросто трябва да сме финансово стабилни, за да го направим“, заяви Вaулс.

„Оценявам, че увеличаваме някои неща. За пръв път от цяла вечност наистина се приближаваме към финансова стабилност. Нека стигнем до този момент и да видим къде точно сме.“

„Това всъщност изобщо не е срещу 11-ия отбор на грида. Смятам, че „Конкорд“ трябва да отразява това. Нека да се развиваме в точката, в която можем да се развиваме. Не съм сигурен дали това е днес“, каза още шефът на Уилямс.