Във Форд са обмисляли да купят отбор от F1. Това разкри Марк Ръшбрук. Американският производител е проучил внимателно всички възможности и в крайна сметка е избрал да си партнира с Ред Бул от следващата година.
Форд има дълга и богата история в F1. Американският автомобилен гигант влиза за първи път в световния шампионат през 60-те години на миналия век заедно с Косуърт. Двете компании постигат сериозни успехи и създават едни от най-успешните двигатели в историята на F1.
Последното участие на Форд във Формула 1 беше с екипа на Ягуар в периода 2000-2004 г. След това американците се оттеглиха от световния шампионат и насочиха усилията си към други проекти. Форд също така се разделя с Косуърт. Британският производител на двигатели остава част от F1 до края на сезон 2013, след което също си тръгва.
Преди две години Форд обяви, че се завръща в F1 през 2026 г. заедно с Ред Бул. Американският производител става главен технически партньор на тима от Милтън Кийнс и ще помогне за разработването на новата задвижваща система. Основният фокус на Форд ще бъде върху електрическата част на агрегата. Американците също така ще помогнат и за новия двигател с вътрешно горене
Форд не беше първата опция на Ред Бул. Австрийският отбор водеше дълги преговори с Порше. В крайна сметка не се стигна до сделка, тъй като германският производител искаше да купи половината от отбора и да има думата при вземато на важни решения.
От Форд са наблюдавали с голям интерес преговорите на Ред Бул и Порше и е видял възможност да си партнира с тима от Милтън Кийнс.
„Стана много ясно, че поне това, което видяхме за Ред Бул отвън, нямаше да се получи с Порше. заяви Марк Ръшбрук пред Моторспорт. „После получих имейл адреса на Кристиан Хорнер, изпратих му писмо, в което пишеше: „Здравей, искаш ли да поговорим?“
След това започват първите разговори между Ред Бул и Форд. Във връзка с това британецът сподели забавен момент.
„Отидохме на среща в Диърборн на път за старта в Бразилия. Тогава се срещнахме с Ръшбрук, Бил Форд и Джим [Фарли]. Мислех, че сме в добра форма, когато Джим влезе на срещата с шапка на Серхио Перес! Помислих си: „Добре, изглеждаме доста добре!“. Просто се усещаше, че има истински ентусиазъм от върха на компанията и от Бил Форд, който беше толкова ентусиазиран марката от F1, както и от Джим, който също е състезател.“
Нарастващата популярност на F1 и правилата за 2026-та, включващи по-голяма електрификация, изиграха огромна роля за връщането на интереса на Форд към спорта
„Ако ме бяхте попитали преди пет години, а всъщност хората ме питаха: „Ще се върне ли Форд в F1?“, тогава отговорът ми щеше да бъде „не“. Тогава не смятахме, че F1 е подходящото място за нас, но след това нещата със сигурност се промениха“, обясни Ръшбрук.
„Ако видите как са разписани правилата за 2026 г. с увеличаването на електрификацията, с промените в горивата и с ангажимента за нулево нетно потребление до 2030 г… Всичко това съвпада с много от нашите ценности и с това, което е важно за нас. Роля играе и развитието на спорта. Ние се състезаваме за иновации и за трансфер на технологии. Искаме пренасяме технологии от пистата на пътя и в обратната посока, ако е възможно. Искаме да се състезаваме и заради възможността да разкажем историята на нашата компания, нашите хора и нашите продукти. Преди три години стана ясно, че нещата се променят и че трябва отново да погледнем сериозно на F1. В крайна сметка ето ни тук“, добави директорът на Форд Пърформанс.
Ръшбрук също така разкри, че Форд е разглеждал и други възможности, включително закупуване на съществуващ F1 отбор. В крайна сметка обаче най-добрият вариант е бил сключване на партньорство с Ред Бул Рейсинг. Американецът също така посочи, че стратегията на Форд е да не състезава самостоятелно в различните шампионати
„Преди да сключим тази сделка с Ред Бул, имаше някои дискусии“, обясни американецът „Някои F1 отбори се обърнаха към нас, а ние също се обърнахме към тях. Трябваше да разберем обстановката и различните начини за навлизане в спорта.“
„В един момент дори разгледахме въпроса „Добре, трябва ли сами да купим отбор?“ Мисля, че се видя добре, че това не е в основната ни компетентност, нали така? Погледнете какво стана с Джеки Стюарт Рейсинг и Ягуар. Да, занимаваме се с моторни спортове, но никъде не притежаваме или управляваме отбор самостоятелно. Винаги работим с партньори, независимо дали става дума за Дик Джонсън в Австралия, Пенске в НАСКАР, Боб Таска в NHRA или М-Спорт в ралитата.“
„Можете да отидете и да направите свой собствен силов агрегат изцяло сами или да дойдете само като клиентски тим. Тогава обаче Форд няма да има нищо инвестирано в самия спорт. Веднага след като видяхме тази възможност, много бързо стана ясно, че това е правилният начин. Тази възможност ни позволява да си партнираме с най-добрия според нас отбор в сериите. Ние се допълваме и за нас това е правилният начин да го направим.“
Ръшбрук също така потвърди, че първоначалният план е бил Форд да работи само по електрическата част на новото задвижване. Но с напредване на времето американците започват да работят и по двигателя с вътрешно горене.
„Адитивното производство е добър пример за това. Разполагаме с добри ресурси и материали за него. Това нещо не беше в първоначалния списък, но вече се случва. Същото се отнася и за приноса към двигателя с вътрешно горене и турбото. Тези неща също не бяха в първоначалния списък. Все пак имаме много знания, които имаме с моделирането и тестването, които могат да помогнат на Ред Бул.“
Ръшбрук това подчерта, че Форд се завръща в F1 не само заради маркетинг, но и заради трансфера на технологии към шосейните си автомобили
„Основният ни фокус е върху електрификацията, химията на акумулаторните клетки, акумулаторния пакет, двигателя, инвертора, но също така и върху управлението и софтуера. Това е голяма възможност за нас“, заключи директорът на Форд Пърформанс.
Форд не е единственият американски производител, който влиза в спорта догодина. Основният конкурент на марката- Дженерал Моторс – също ще се присъедини на стартовата решетка през следващия сезон чрез Кадилак. GM обаче ще бъде със собствен отбор, първоначално задвижван от двигатели на Ферари. Очаква се след това Кадилак да направи собствена задвижваща система.
Вижте тази публикация в Instagram.