Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Инфлация? Хорнер: „Става дума за подобрения, които могат да са решаващ фактор,...

Инфлация? Хорнер: „Става дума за подобрения, които могат да са решаващ фактор, нали разбирате, в световния шампионат“

2383
0
Кристиан Хорнер, Матия Биното
Кристиан Хорнер и Матия Биното; снимка: Ред Бул Контент Пуул

Инфлация, непредвидени обстоятелства, форсмажор – Кристиан Хорнер от Ред Бул, Матия Биното от Ферари и Андрю Шовлин от Мерцедес употребиха цялото си красноречие, за да посочат защо според тях бюджетният лимит за сезон 2022 във Формула 1 трябва да бъде коригиран.

„Да, съгласен съм, (че трябва да се увеличи бюджетният лимит). Мисля, че много отбори са съгласни с това. Вече сме го обсъждали помежду си. Причината са непредвидени обстоятелства – инфлацията е толкова висока, никой не я е предвидил. 6% инфлация ни тежи неимоверно“, заяви Биното

„Можехме да се подготвим за какво ли не, но не и за това. Така че не само топ тимовете, но и отбори от средата на колоната много скоро ще достигнат лимита. И според мен е срамота спорт като F1 в крайна сметка да бъде спъван от бюджетни ограничения. Трябва остане спортно и техническо предизвикателство. Финансовият регламент все още е много нов. В момента сме едва във втората година, през която е в сила. И според мен е напълно погрешно точно тези лимити да диктуват случващото се на пистата. Така че единственото нещо, което може да се направи, е да се даде малко въздух на отборите. Това е отговорност на F1. И би било правилно, за да не изпадаме в дискусии в края на първенството.“

Шефът на Ферари, както и колегите му от другите големи отбори, e категоричен, че при всички положения ще нарушат правилата.

„Просто няма вариант, при който да останем под определената граница. В правилата има праг – 5%. Ако не надхвърлиш бюджета с повече от 5%, нарушението ще се счита за минимално. Какво обаче е минимално нарушение в условия на форсмажор? Какво ще решат стюардите на ФИА като наказание? Никаква представа нямаме, а същевременно няма как да спазим ограничението. Не смятам, че освобождаването на хора изобщо е решение.“

„А ако стигнем до момент, в който нарушаваме финансовия регламент, ще започнем да се питаме какъв е смисълът от него. Работи ли изобщо? Ще се върнем обратно към споровете. Затова според мен е необходимо да имаме някакво ограничение, но сега е нужно да си поемем глътка въздух“, заключи Биното.

Хорнер започна своята реч в защита увеличението на лимита с изяснение на репликата си, че поне 7 отбора ще пропуснат 4 състезания в края на сезона. И в рамките на обяснението си всъщност посочи реалната причина за неистовото лобиране в полза увеличаването на средствата.

„Да изясня коментара с пропускането на състезания. Опитах се да посоча пример, който да демонстрира колко е зле положението. Според мен всички големи отбори ще нарушат ограничението. Не искаме да се стига дотам. Както и не искаме да се стига до решения с колко точно да прехвърлим лимита. 4,7% или 4,9%? И става дума за подобрения, които могат да са решаващ фактор, нали разбирате, в световния шампионат“, каза Хорнер

„Мисля, че ни трябва яснота, и то бързо. Не е правилно няколко екипа, които може би не са ефективни, да ни държат за заложници. Бюджетното ограничение бе въведено, за да не харчат големите отбори безумни пари. Никой не можеше да предвиди настоящите обстоятелства. Никой не знае каква ще е инфлацията през втората половина на годината. А не искаме в края на сезона да тичаме в апелативния съд или до Париж и да се сочим с пръст: „Той похарчи милион долара повече от нас!“ и така нататък“, каза още Хорнер.

Андрю Шовлин каза, че в Мерцедес имали план в началото на годината, според който щели да влязат в рамките на бюджетните ограничения.

„После се вдигна цената на товарите, на тока, на какво ли не“, повтори оперативният директор на тима от Бракли доводите на екипите от Маранело и Милтън Кийнс. „Това ни върна на етап предизвикателството (да спазим лимита) да е практически невъзможно. Тото [Волф] е напълно съгласен с Кристиан и Матия по този въпрос.“

„Напоследък се говори за бюджет за развитие на колите. Тези пари са и за производство на частите, с които се състезаваме.“

„А ние вече се състезаваме с износени компоненти. Имаме много по-малко резервни части в сравнение с преди. Всеки уикенд сме изправени пред заплахата някоя кола просто да не може да участва в състезание. Разбирате ли, харчовете за едни и същи части вече са значителни.“

След още няколко отговора все в същия дух дойде ред на Фредерик Васьор (Алфа Ромео), Отмар Шафнауер (Алпин) и Андреас Зайдл да получат същите въпроси. Шефът на Макларън бе съгласен с ръководителите на големите отбори и призова отново F1 и ФИА да вземат мерки. Другите двама обаче не проявиха никакви симпатии към Хорнер, Биното, Шовлин и Зайдл.

„Разликата е, че ние не говорим за ограничение на бюджета, а просто за бюджет“, заяви Васьор – шеф на единствения базиран в Швейцария отбор, където цената на живота и заплатите са по-високи, отколкото във Великобритания и Италия.

„Това означава, че аз няма да изхарча това, което имам. Ако искат да пестят от ток и товари, да спрат работа в аеродинамичния тунел и да не мъкнат нови неща за всеки уикенд. Всички ще трябва да спрем развитието на автомобилите в някакъв момент и ще сме в ограничението. Вижте какво стана с теглото на колите в началото на сезона. Беше очевидно, че някои отбори са далеч от ограничението и поискаха да променят минимума.“

Шафнауер повтори част от това, което каза още в Испания.

„Още през ноември и декември миналата година инфлацията в Англия беше с повече от 7% нагоре. И ние го имахме предвид, съставяйки бюджета си. Товарите се оказаха малко по-скъпи от предвижданията ни, но още сме си в рамките. Където има желание, има и начин.“

„Бюджетният лимит отговаря на онова, което искаха големите отбори. Малките бяха посочили $100 млн. за граница. Настоящият вариант е компромис, в който е включена и инфлацията“, допълни Шафнауер.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FORMULA 1® (@f1)