Начало MotoGP News Маркес: MotoGP все повече започва да прилича на F1

Маркес: MotoGP все повече започва да прилича на F1

744
0
Марк Маркес, Хонда
Марк Маркес. снимка HRC

Марк Маркес не иска MotoGP да заприличва все повече на F1. Състезателят на Хонда смята, че в световния шампионат на ФИА е много по-важно от това дали разполагаш със силен автомобил, отколкото с пилотски качества. 

През последните години в MotoGP се наблюдава голяма техническа революция. Световният шампионат на ФИМ претърпя огромно развитие на аеродинамиката, както и на електрониката и устройствата за височина на мотоциклетите. Това доведе до дебати относно безопасността, както и до това дали те добавят стойност към шоуто.

Също така всички мотори използват все повече аеродинамични елементи и малки крилца по своите мотори. Пионерите на тези идеи бяха от Дукати. Италианците правеха всички възможно, за да стабилизират своята машина тъй като имаха сериозни проблеми с недозавиването. Първите опити на Дукати бяха още през сезон 2016. Тогава от ФИМ определиха тези странични крила по предната част на машините като твърде опасни.

Въпреки това с напредване на времето марката от Болоня използва все повече крилца, както и по-добра електроника. Това доведе до стабилизиране на техния мотор Десмоседичи, който започна да бъде все по-конкурентен в завоите. Това сметка това доведе до триумфа на Франческо Баная при пилотите, както и успехите в шампионатите при отборите и конструкторите. В крайна сметка Дукати спечели общо 12 старта през изминалата кампания в MotoGP, което е повече от 50 % от всички 20 старта. Освен Баная, победи записаха още Енеа Бастианини и Джак Милър.

Същевременно Хонда не записа нито един успех през изминалата кампания. Това се дължеше основно на ужасната машина на японците. През повечето уикенди марката нямаше нито един представител в топ 10, макар да разполага с четири мотора. Именно слабата машина на Хонда бе една от причините за напускането на Пол Еспаргаро и Алекс Маркес. Марк Маркес пък бе много разочарован от прототипа на Хонда по време на изпитанията във Валенсия.

От следващата година устройствата за височина на шасито ще бъдат забранени. В Дукати смятаха този ход за крайно неспортен. От друга стана, другите производители бяха доволни от действията на ФИМ и Дорна.

Маркес коментира настоящия състезателен ред в MotoGP, както и всички иновации през последните няколко години. Испанецът е изразил загриженост пред комисията по безопасност на MotoGP, че шампионатът рискува да се насочи в посока, в която пилотите са в състояние да направят по-малка разлика в мотоциклетите. Състезателят на Хонда го сравни с това, което се случва в F1.

„Момчетата на върха винаги са най-бързите. Но през последните години виждам, че машините станаха по-важни от състезателите“, каза Маркес.

„Все пак пилотът е по-важен от мотора. Поне така ми се иска да вярвам. Но всеки път зависиш повече от това, което имаш, защото ако нямаш добър състезателен мотор, не можеш да направиш нищо.“

„MotoGP все повече започва да прилича на F1. Това не трябва да е така. Честно казано ние вървим по този път и трябва да сме внимателни“, продължи Маркес. „Още в някои комисии по безопасността казах: „момчета, трябва да внимаваме, защото в крайна сметка трябва да запазим това, че състезателите са по-важни от моторите.“

„Това е едно нещо. Виждаме, че с реалните мотори най-бързите момчета са тези, които са в челото- [Енеа] Бастианини, Пеко [Баня], [Фабио] Куартараро и Алейш [Еспаргаро]. Всички те бяха на върха през 2022 г. Нека да видим дали в бъдеще ще можем да се борим с тях“, добави състезателят на Хонда.

По-рано тази година Маркес година претърпя четвърта операция на дясната ръка, която контузи през 2020 г. 29-годишният състезател пропусна шест състезания през сезон 2022 в кралския клас. Макар да отсъства няколко месеца, той остана най-добрия състезател с Хонда.

Маркес също така смята, че благодарение на всички разработки, мотоциклетите MotoGP стават все по-лесни за управление. Според него именно това е довело до намаляването на разликите в полето, особено между заводските и сателитните машини.

„Сега всичко е по-равностойно, защото ограничението е свързано с мотоциклета. Вярно е, че в миналото разликата между официалния и сателитния мотор беше по-голяма. Сега няма абсолютно никаква разлика. Сателитните отбори разполагат с заводски подготвени мотоциклети, както и с всички необходими инструменти“, заяви Маркес.

„Сега веднага се разбира причината за даден проблем. В миналото не беше така. Преди да дойда в MotoGP не се използваше пълния въртящ момент при включване на четвърта предавка. Това беше така, защото си играеш с колелото, със задната спирачка, с въртящия момент, както с позицията на тялото.“

„Сега просто излизаш и още на втора и трета предавка с устройството за изправяне на окачването. Също така използваш по-добре аеродинамиката и имаш пълен въртящ момент. Така чувството е като на мотор от Moto3.“

„Затова вярвам, че моторите са все по-лесни за управление. Преди всичко беше малко по-трудно, заради което трябваше да си играете с повече неща.“

„Поради тази причина сега всичко в MotoGP е по-равностойно. Ако е по-ръчно, ще правите повече грешки и ще е по-трудно да се възползвате от целия мотор. Ако обаче ограничението е налице, всичко става много по-лесно“, заключи Марк Маркес.

 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от Carlos Sainz (@carlossainz55)