Грешно е да се твърди, че напускането на Ейдриан Нюи не е причинило нищо на Ред Бул, заяви Хелмут Марко. Дебатът колко работа е вършел английският конструктор в тима от Милтън Кийнс през последните години върви още отпреди да бъде официално обявено, че той си тръгва. В края на 2023 г. Кристиан Хорнер заяви, че отборът не зависи от Нюи и го повтори в началото на 2024 г. По време на скандала с шефа на Ред Бул в F1 по обвинения в непристойно поведение имаше твърдения, че според него в Милтън Кийнс можели да печелят без Макс Верстапен, Нюи и Форд. След като стана ясно, че конструкторът напуска отбора Верстапен заяви, че ролята му се е променила през годините. Още тогава Марко каза, че неучастието в ежедневните задачи не означава по-малко значение на работата на конструктора.
„Той може и да не участваше постоянно в ежедневната работа, може да не обръщаше внимание на абсолютно всеки един детайл, на всеки винт, но Нюи бе човекът, който контролираше сложната система от аеродинамика и механично сцепление на цялата кола“, заяви в началото на май австрийският съветник на Ред Бул в F1.
Тогава тимът от Милтън Кийнс все още не изпитваше такива затруднения с болида си RB20. Последната победа на Верстапен обаче бе в Испания към края на юни, след което успехи взимаха само съперниците от Макларън, Ферари и Мерцедес. И преди финалните кръгове от шампионата за 2024 г. Марко повтори, че напускането на Нюи не е безболезнено за Ред Бул.
„Той разбира не само аеродинамиката, но и механичното сцепление и така нататък. Обикаля колата с тетрадката си, говори с пилота и намира решения. Ето защо Нюи определено е изключителен експерт. Удар е, когато загубиш такъв специалист. Имаме много млади хора и съм сигурен, че те могат да компенсират напускането. Но би било грешно да се твърди, че то не е причинило нищо на отбора“, коментира Марко
„Нюи създаде колата, с която Себастиан Фетел стана световен шампион. Честно е да се признае, че дори с брилянтните си пилотски умения Фетел нямаше да успее ако не разполагаше с тоз инструментариум. Нюи направи (това постижение) възможно за Ред Бул Рейсинг. Ейдриан е универсалният техник“, допълни Марко.
Еди Джордан посочи като основни фактори за това, че Нюи предпочете Астън Мартин присъствието на Хонда като доставчик на задвижващи системи от 2026 г., присъствието на Анди Коуел (който е бившият шеф на компанията на Мерцедес за агрегати в Бриксуърт) и цялостната визия на Лорънс Строл за развитие плюс факта, че конструкторът става акционер в тима.
„Фактът, че Хонда ще е част от екипа от 2026 г. е от значение за Ейдриан, защото той вярва, че наличието на стратегически производител (на задвижващи системи) е жизненоважно. Присъствието на Анди Коуел също – той е брилянтен специалист. Коуел бе човекът зад всички успехи на Мерцедес. Истински гений е и това не остана незабелязано“, отбеляза Еди Джордан.
„Дали мисля, че могат да спечелят шампионата? Тук има много въпроси – за хора, за пилоти. Но дали смятам, че специалисти ще бъда привлечени от Астън Мартин заради присъствието на Ейдриан Нюи там? Без всякакво съмнение. Затова не смятам думите на Лорънс Строл за „евтина сделка“ за опит да омаловажи Ейдриан. А сега нещата не опират само до техниката. Ейдриан Нюи вече е акционер. Има дял и съответно позицията му в отбора е друга“, добави ирландецът.
„Когато миналата година бе съобщено, че Ейдриан може да потърси нов отбор, получих телефонно обаждане, докато вечерях. Беше от Лорънс Строл с молба за среща в четвъртък. Отидох и той беше там заедно с финансовия си директор, счетоводителя и адвоката си. Те ми представиха нещо, което може да се сравни само с придобиването на Bank of England или нещо подобно. Беше изключително ясно, изчистено и професионално. Тези хора знаят как се прави бизнес“, разказа още Джордан.
View this post on Instagram