Когато преди няколко години от Mazda обявиха, че светът ще види нещо напълно ново и неочаквано в наследника на много популярната Mazda 6 и че компанията работи върху въвеждане на цяла гама от нови технологични решения, специалистите посрещнаха това скептично.
Глобалната промяна в цялостната концепция на компанията започна през 2009 г. с назначаването за главен дизайнер на Икуо Маеда, чиято цел бе да върне марката към японските й корени. Притежаващият 25 години опит в компанията специалист потърси вдъхновение в красотата на движението, полъха на вятъра, мекотата на водните течения – все традиционни природни форми за Япония. В резултат на всичко това на бял свят се появи дизайнерската линия KODO – духът на движението, намерила най-ярко отражение в третата серия на Mazda 6.
Водещият мотив в стилистичната философия на KODO е съчетанието от мощ и красота, характерно за естествените движения в природата, чиито форми се задържат само миг, но поразяват със своята съвършена естетика. Като секундата, в която гепардът връхлита върху плячката си и мигът, в който самурайският меч нанася удар в древното японско бойно изкуство кендо. Цялата акумулирана енергия се освобождава експлозивно и изразява перфектен баланс между сила и стремителна красота. В този момент на максимална концентрация изригва очарованието на светкавичната мощ, скоростта и блясъка на освободеното напрежение. Така визията на Mazda 6 носи своята сила дори в статично положение. Eзикът на дизайнерите на марката може да се опише с три думи: скорост (формите на автомобила излъчват усещане за стремително движение), напрежение (дизайнът създава фино чувство за напрегнатост, характерно за мига, в който движенията започват) и очарование (усещане за дълбоко и съвършено качество във формата и съдържанието, което говори за изключително майсторство и съдържа характерната топлота). Няма човек, който да остане безразличен при вида на новата Mazda 6. Най-честата реакция е повдигане на вежди и задържане на погледа поне за няколко секунди. Още първият поглед е грабнат от изящната предна решетка, прорязана от фини хромирани ламели и елегантната лайстна, издигаща се от долната й страна и преливаща с ефирна лекота към горния ръб на предните светлини. Тя е наклонена напред, за да удължи визуално предния капак с изразителни и изпълнени с напрежение калници, създаващи усещането за стремително купе. Към тях се добавят ярко извитите светлини, чиито поглед говори за стремежа на автомобила сякаш да се катапултира.
С новото си творение японците посягат към премиум сегмента и едно от доказателствата е, че версията седан на новата Mazda 6 е пораснала с цели 11 см до внушителните 4,9 метра. Интересен факт е, че комби версията на модела е с 10 см по-къса. Тези числа са изражение на новата стратегия на Mazda. Целта е със седана да се привлекат клиенти от други автомобилни сегменти, докато комби версията запазва консервативния си дух и обичайната си клиентела. А седан версията на новата Mazda 6, с която имах възможност да измина над 1000 км,наистина няма да разочарова и най-претенциозните. Поведението на колата на пътя е много стабилно и предвидимо, а окачването и комфортът при пътуване са наистини забележителни.
Новата Mazda 6 e вторият модел след CX-5, в който е интегрирана цялата гама от нови технологични решения, обединени под името SKYACTIV. Целта им е насочена от една страна към подобряване разхода на гориво и намаляване емисиите на СО2 и към въвеждането на редица нови технологии и иновации за оптимизиране на работата на двигателя и намаляване на теглото на основните компоненти на автомобила, без това да доведе до правят компромиси със сигурността и надеждността. Особено внимание заслужават и въведените иновативни решения, като първата в света кондензаторна микро-хибридна система за регенериране на енергия i-ELOOP, системата i-STOP за интелигентно изключване на двигателя и големият набор от разнообразни системи за подобряване на сигурността i-ACTIVESENSE. Автомобилът постепенно се нагажда към стила шофиране на водача и това дава допълнително отражение в разхода на гориво и усещането за комфорт на пътя.
Да си призная честно, в началото бях малко скептичен към бензиновия 2,0i двигател със 165 к.с. на предоставения ми тестов автомобил, защото вече имах възможност да се запозная с дизеловия 2,2 CD 150 i-ELOOP, от който останах наистина впечатлен. През последните години автомобилните производители се стремят да намалят разхода на гориво чрез използване на агрегати с по-малък работен обем и принудително пълнене с турбокомпресор. В Mazda обаче са поели по друг път – повишаване на термодинамичната ефективност чрез увеличаване на степента на сгъстяване и голямата инвестиция в бензиновите двигатели на фирмата през последните години наистина е дала много добър резултат – бензиновият агрегат в съчетание с 6-степенната автоматична скоростна кутия ме поставя в трудна позиция, ако трябва да избирам между бензинов или дизелов мотор за моята Mazda 6.
Интериорът не отстъпва нито на йота на впечатляващият външен вид – всичко е перфектно структурирано и подредено. Уредите са с прецизна графика, а седалките са спортни и удобни. Малкият кожен волан и меките полимерни елементи създават наистина благородна атмосфера. Допълнителни акценти в нея поставя преливащата декоративна лайстна, а вдясно, до лоста за ръчната спирачка, е контролерът на аудио-навигационната система. Пътниците на задните седалки разполагат с индивидуални дюзи на климатичната система, а благодарение на увеличеното с 10,5 сантиметра междуосие се радват и на доста по-обширно пространство. Задната седалка е с увеличена с 22 мм по дължина и може да се сгъва. Скосената линия на покрива не ограничава пространството за главите на пасажерите във версията седан.
В заключение мога да кажа, че с безпрецедентната си за българския пазар гаранция от 8 години, или 160 000 км (12 години срещу перфорация от ръжда), новата Mazda 6 е чудесен избор както за семеен, така и за бизнес автомобил. Създадена е за хора, които искат да направят впечатление, да отличават от масата, без това да им струва безумно много пари.
Технически характеристики на Mazda 6 /2,0i 165h.p./REVOLUTION
Размери:
Дължина, мм: 4865
Ширина, мм: 1840
Височина, мм: 1450
Колесна база, мм: 2830
Собствено тегло, кг: 1330
Обем на багажника: 489 л
Двигател:
Работен обем, куб. см: 1998
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 165 при 6000
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 210 при 4000
Динамика:
Макс. скорост, км/ч: 209
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 10,1
Среден разход, л/100 км: 6,3 (комбиниран)
Вредни емисии СО2, г/км: 139
EURO 5
Обем на резервоара: 62 л
Базова цена, лв. с ДДС: 43 980
Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 55 980