Японският автомобилен производител Mazda обяви, че работи върху нов двигател с вътрешно горене. Skyactiv-Z ще дебютира в Европа през 2027 г. и ще отговаря на стандарта Euro 7.
Понякога инвеститорските конференции на производителите на автомобили са важни събития, и то не само за финансовия сектор. Между скучните цифри и изчисления от време на време се появява информация за бъдещи проекти. Тя съвсем естествено може да развълнува и технологично изкушените фенове на марката. Такъв беше случаят на последното информационно събитие за текущата финансова година, което Mazda проведе на 7 ноември 2024 г.
Нови четири- и шестцилиндрови двигатели
Съвсем скрито на стр. 21 от свързания с презентацията документ се съдържа изявление, което ви кара да наострите уши. Според него в момента Mazda разработва нов бензинов двигател, който скоро ще бъде пуснат на пазара в Европа и САЩ. Въпреки че японската компания все още не е разкрила никакви конкретни данни, тя е дала някои намеци за технологията.
„В момента работим върху двигателя Skyactiv-Z – нов 4-цилиндров мотор, който ще последва Skyactiv-G и Skyactiv-X“, се казва в изявлението. Очевидно се планира нов метод на горене, различен от процеса на запалване чрез свещ и сгъстяване (SPCCI) на двигателите Skyactiv-X. (Вижте обяснителното видео под този абзац.) Възможно е и да го доразвива.
Според Mazda новият Skyactiv Z ще бъде „двигател с вътрешно горене Lambda 1“. Със стойност Lambda 1 се означава съотношението въздух-гориво, при което горивото теоретично може да бъде напълно изгорено. Mazda продължава: „Двигателят Skyactiv-Z постига висок топлинен КПД, осъществявайки изключително бедно изгаряне в широк диапазон от ниски до високи обороти на двигателя. Така осигурява отлични екологични и динамични характеристики“.
Отначало новата технология на горене ще бъде внедрена в новосъздаден четирицилиндров бензинов двигател. Впоследствие развойната дейност ще бъде разширена, обхващайки шестцилиндровите редови агрегати на марката. С новото поколение Mazda възнамерява да намали броя на моторните варианти в различните автомобили на компанията. По този начин производството им би трябвало да стане по-рентабилно.
Пазарна премиера през 2027 г.
Според Mazda новият двигател ще отговаря на екологичните стандарти Euro 7 в Европа и LEV4/Tier 4 в Съединените щати. Производителят е обявил първите автомобили с четирицилиндровия Skyactiv-Z на тези пазари за 2027 г.
Илюстрациите показват Mazda 3 и CX-30, предлагани с двигател Skyactiv-X.