MotoGP е много близо до завръщане в Унгария. По-рано тази седмица стана ясно, че притежателят на търговските права Дорна Спортс прави всичко възможно, за да организира старт от световния шампионат в страната. Това може да се случи през 2025 г. Преди това Унгария се очаква да приеме старт от WSBK.
Унгария е приемала общо два пъти стартове от световния шампионат по мотоциклетизъм на ФИМ. Това се е случило през 1990 и 1992 г. Домакин на надпреварите е била пистата „Хунгароринг“ край Будапеща. Трасето е много популярно, тъй като е домакин на старт от F1 от 1986 г. насам
Първият старт в Унгария 1990 г. е бил пред провал заради оплакванията на състезателите относно безопасността и състоянието на пистата. В крайна сметка събитието на Хунгароринг се провежда по план. Победител в надпреварата става легендарният австралиец Мик Дуън с Хонда.
Унгария е извадена от календара на MotoGP за 1991 г. Година по-късно Хунгароринг се връща в графика на световния шампионат. Този път състезанието е спечелено от Еди Лоусън с Кагива. След това Унгария изчезва от световния шампионат по мотоциклетизъм за повече от три десетилетия.
През 2008 г. Унгария прави опит да се върне в MotoGP. Планът е построяване на писта, която да е с дължина 4.650 км и да носи името „Балатонринг“. За съжаление, този проект така и не се реализира. Строежът на трасето в крайна сметка е спрян през 2009 г. Теренът, на който е трябвало да бъде разположена Балатонринг, бива продаден.
В началото на 2021 г. MotoGP направи втори опит да се върне в Унгария. Домакин на състезанието трябваше да бъде писта край Дебрецен. Ръководител на проекта беше бившият световен шампион в клас 125 куб.см Габор Талмаши. Неговата цел бе да направи шампионата по-достъпен за феновете в Унгария, Централна и Източна Европа.
За съжаление, този проект също не бе реализиран. До този момент строежът на пистата не е започнал. Предполага се, че това изобщо няма да се случи заради финансови проблеми.
Преди 4 месеца Унгария откри нова писта за автомобилни и мотоциклетни състезания. Тя носи името „Балатон парк“ и е с дължина 4.415 км. Трасето е с движение обратно на часовниковата стрелка и има 15 завоя. Шест от тях са леви, а останалите- десни. Балатон парк разполага с постоянни места за 10 000 фенове и има възможност да увеличи на броя им до 120 000
Пистата в Унгария се надява да приема международни състезания от 2024 г. Очаква се около Балатон парк да бъде построен музей, както и четиризвезден хотел.
Приключването на строежът на Балатон парк веднага породи спекулации, че трасето може да приема стартове от MotoGP. Очаква се Балатон парк да получи хомологация от ФИМ догодина и да приеме старт от световния Супербайк шампионат (WSBK). Същевременно Дорна ще направи опит да върне MotoGP на Хунгароринг.
„Завръщането на MotoGP в Унгария може да е по-близо, отколкото си мислите! Сътрудничеството между Дорна Спортс и Унгарската агенция за развитие на мобилността (HUMDA) продължава. В близко бъдеще се проучват две места, които могат да приемат старт“, се казва в съобщение на Дорна.
„Дорна и HUMDA работят заедно по хомологацията на пистата „Хунгароринг“ и новата писта „Балатон Парк“, за да върнат MotoGP и WSBK в Унгария възможно най-скоро. Целта на актуализираното споразумение между Дорна и HUMDA е първо да включи Балатон парк в календара на WSBK за 2024 г. и като резервно място за MotoGP през следващия сезон. След това Хунгароринг трябва да бъде домакин на MotoGP от 2025 г.“
“Hungary to become reserve race for MotoGP ahead of 2025 debut”
Stop laughing.
Hungary could prove to be a very popular Round in the Paddock.
You don’t need a Visa to go there.
— SofaRacer (@SofaRacer) September 18, 2023