Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 SAP дава шанс на всяка фирма да работи като F1

SAP дава шанс на всяка фирма да работи като F1

243
0
Радомир Миланов

Когато през 1972 г. петима немски инженери създават компания, която да се занимава със системен анализ и програмно развитие, едва ли някой от тях си е представял докъде ще стигне SAP днес и как ще работи едновременно във всевъзможни индустриални сектори, търговия на едро и дребно, но и в спорта от Формула 1, през футбола, баскетбола, тениса, използвайки опита си от всички сфери, за да усъвършенства собствените си продукти и ноу-хау и така да помага на клиентите си да подобряват още повече бизнеса си, какъвто и да е той.

Но петимата приятели на практика създават стандартизирания софтуер и никога не поглеждат назад. Първият им проект е реализиран в рамките на 9 месеца – нещо, което никой не смята за възможно по онова време.

След това SAP бързо свикват да разчупват рамката и да доказват, че всичко може да се постигне с желание за развитие и без страх да опитват нови неща. В началото понякога клиенти работят заедно с инженерите на SAP в офисите им и вероятно заради това връзките между реалния ефект от работата на продуктите и създателите става толкова тясна.

„Не става дума за това какво сме изобретили. Всъщност ние изобретихме някои неща, но реално въпросът е да събереш точните продукти за съответния клиент в правилния момент във времето”, казва един от основателите на компанията – Хасо Платнер.

В наши дни SAP има над 370 000 клиенти по света, от тях 480 са на клона им в България – страната ни е сред над 180-те с регионални офиси на SAP.

С 800 служители у нас компанията вече се позиционира като иновационен и технологичен лидер, измествайки доскорошното възприятие за себе си като основно ERP (enterprise resource planning) предприятие.

SAP държи да се знае, че не просто създава софтуер, с който да се работи, а участва в реалното управление на процеси и предлага решения, повишаващи ефективността и съответно печалбите на клиентите си, и това е особено интересно, защото по същия начин, по който компанията работи в Макларън в Гран при, работи и с клиентите си навсякъде.

„Ние вече не помагаме на нашите клиенти и партньори да си управляват бизнеса, а правим нещо повече – помагаме им да станат много по-конкурентни. Да развият компетенции, които никой друг няма. Предлагаме както конкретни софтуерни продукти, така и консултиране, разбиране за работата им. Всеки говори за технологии – това е много важна част от живота в момента, но как технологиите подобряват процес или система, или структура, или организация е безкрайно комплексна тема. Изобщо не е само един софтуер. SAP като компания има 50 години в на практика всяка една индустрия и тези знания и опит са безценни”, разказва Радомир Миланов. Генералният директор на SAP България се връща назад в историята, припомняйки, че първата индустриална революция в света идва с появата на парната машина, която преобръща производството. Втората е въвеждането на поточната линия от Хенри Форд и хора като него. Третата е интернет. „Той преобрази изцяло света, а в момента навлизаме в четвъртата индустриална революция, така наречения internet of things. В момента за нас, като SAP България, тя е факт и повече ни е интересна темата за автоматизация на компаниите в страната. Имаме 480 клиенти у нас и се интересуваме от следващата стъпка, която е автоматизирането на процеси и по-точно управлението им от разстояние. Как си управлявам колата или бизнеса от разстояние, как може този интернет да ни доставя допълнителна стойност за клиентите”, продължава Миланов.

„Основната характеристика на този нов процес е наличието на големи масиви от данни. Всеки генерира огромно количество информация и ето как това, което правим в Макларън, правим навсякъде. Един болид има над 200 сензора и генерира невероятно много данни. Следва анализът им и след това компаниите са в състояние да въведат промени, които да подобрят работата.”

Това се случва на пистата, но и в живота извън нея, принципът е същият, обработката на данни също толкова бърза и важна. Данните, за които става дума, се съхраняват през последните години в облачни пространства. Снимките и кадрите са с висока резолюция, картина и звук се предават моментално. Информацията съществува, но вече е в такива количества, че за да се справи с нея, една компания трябва да я управлява успешно. Именно тук е ролята на SAP.

„Ако на стадиона Алианц Арена играят например Байерн Мюнхен и Ливърпул и немският отбор спечели, управляващият софтуер на стадиона автоматично променя разписанията на влаковете в посока центъра, защото много повече фенове ще отидат да празнуват, отколкото ще се приберат вкъщи – споделя още Миланов друг пример за това как работи SAP с управлението на трафика в Германия. – Това е автоматизирано, става дума за управление на процеси, които на пръв поглед не изглеждат толкова свързани или взаимно зависими едни от други.”

„Друго шокиращо нещо, което правим, включва аналитичния ни софтуер. В базата са вкарани данните на целия немски национален отбор по футбол – информацията за избраните от Йоги Льов футболисти. И програмата в реално време сочи какво е представянето на Месут Йозил спрямо заложения план, какви са делтата и разликата и какво трябва да промени Йозил в играта си, за да постигне коефициента на полезно действие, поставен му от треньора като цел.

Работата в спорта е невероятно променена благодарение на тези възможности на софтуера. Показателите са динамични, но се следят в реално време и впоследствие софтуерът дава решения. Не е случайно, че бундестимът побеждава.”

Маркетинг директорът на SAP България Александър Несторов дава още един пример – с Манчестър Сити и използваната от тях програма SAP Sports One.

„Технологиите внасят подобрение, допълнителни фази на контрол във всевъзможни процеси. Показателен е примерът с контузиите в Сити през изминалия сезон – сериозни такива на практика липсваха. Това се постига пак чрез управлението на данни! Събрано е определено количество информация, което след това, ако е разчетено правилно, дава невероятен напредък. Знаеш, да речем, при един играч, че ако сега го пуснеш на терена, има 35% риск да се контузи – с оглед на моментното му състояние, стреса, дори конкретните противници на терена. Ти преценяваш какво ще направиш. Но 35% е много висок риск в сравнение със стандартните 2%. Това печели титли, носи промяна, пази здравето на играчите, прави неща, които са много полезни като цяло.”

Несторов посочва още, че т.нар. четвърта индустриална революция има хиляди микропроявления във всички сфери. Тя носи организационна, структурна промяна. Няма значение дали се говори за произвеждаща метали компания, хранителна фирма или спортен отбор. Влиянието и резултатите са повсеместни.

„Затова в наши дни не говорим за технологии просто като за инсталирането на едно приложение, което след това започва да работи. Става дума за стратегически партньорства с оглед на това дадената компания как ще работи, мисли и обслужва след пет, десет години. Става дума и за това как една компания взаимодейства със собствените си клиенти. Представи си един мобилен оператор колко абонати има. Те се нуждаят от множество различни услуги. На фирма с десетина-петнадесет служители например й е необходим софтуер за счетоводство, финанси. В такъв случай операторът може да предложи такава услуга в допълнение на обичайните си.”

Когато се говори за такъв бизнес, аудиторията някак по-лесно възприема участието на SAP в реалния живот. Формула 1 и Формула Е изглеждат някак доста по-далечни, но от компанията са категорични, че хората трябва да знаят, че всъщност всичко се случва и около тях самите.

„Тази четвърта революция, за която говорим, съществува навсякъде – казва Несторов. – У нас мнозина може би са чували, може би са чели, но малцина вярват, че участват, че живеят реално в нея. Четат за работата във Формула 1 и смятат или че е твърде скъпо, или не го разбират, или е твърде голямо за тях. А идеята на цялата тази концепция, че тя се създава взаимно от хората в момента. Данните ги има, ние ги разбираме, можем да ги анализираме, но ни е необходима подкрепата на клиента от другата страна. Това е партньорство и е процес, който може да се случи навсякъде – и в България, и във Франция, и в Щатите. В крайна сметка нещата опират до това колко вярваш, че си съвременен, че си в състояние да работиш смислено, в желанието да използваш технологиите като твой приятел. Няма причина да не е възможно за приложение в страната ни. Аз дадох някои спортни примери, но е валидно за всяка една сфера.”

Всеки процес по принцип приключва в някакъв момент. В SAP обаче винаги работят с идеята, че бъдещето носи нови възможности, споделя Миланов.

„Има момент, в който хората смятат, че са стигнали върха, края. Мислиш си, че няма да има по-бърза обиколка от Рубенс Барикело на Монца през 2005 г., но всъщност е въпрос на време, защото всичко се развива. Ние работим за това клиентите ни да се чувстват все по-добре с всяка следваща стъпка. Нашите резултати се измерват спрямо успехите на клиентите. Притежаваме огромен опит, благодарение на който остойностяваме в реални пари ползите на клиента. Ние сме специалистите, предоставящи решения. С Маурицио Аривабене например много бих искал да разговарям не за 1,6-литрови мотори, а за обучителните програми за служителите им и начина им за вземане на решения.”

„Показателно е, че когато първите трима спрат след състезанието, се хвърлят към механиците. Това означава, че те оценяват работата на отбора. А нашата работа, на SAP, е да свалим мегатехнологиите и от Формула 1 на реалистично ниво на пазара. По този начин те имат приложение във всяка една сфера на обществото – от ВиК дружеството, през мобилния телеком, до хотела на морето. Ние притежаваме знанията и опита да работим и в много специфични сектори. Намираме правилните ресурси и хора и ги позиционираме там, където е необходимо.

В това отношение ние не сме ориентирана към потребителите компания, а към клиентите, защото те имат различни нужди. Както Люис Хамилтън има нужда от различни неща в живота си от Себастиан Фетел. Фетел например се научи да говори италиански – той се настройва спрямо отбора, както ние го правим с нашите клиенти и имаме успех.”

При управлението на процеси в SAP всеки един проект започва с описание на ситуацията и проблема. Задължително условие е не просто да се установи наличието на такъв, но и признание от страна на компанията за съществуването му, защото, „ако не си критичен към себе си, никога няма да успееш в бизнеса“. „Във Формула 1 последният пример в това отношение е Макс Верстапен – категоричен е Миланов. – Както каза и Нико Розберг, не може да удряш по този начин колата, когато не си в състезание. Абсолютно недопустимо е. Това е поведение на тест пилот.”

„Когато ние се заемем с решаването на какъвто и да е проблем, всъщност правим реорганизация на структурата и процесите на работа. Процесът, както споменах, започва с описание на ситуацията. След това се прави така нареченият value engineering (стойностен анализ – б.а.), за да се види какви са потенциалните ползи, и накрая се взима решение за по-нататъшни действия и посока на работа.”

От началото на 90-те години на XX век досега SAP има близо 70 придобивания на различни компании от цял свят, включително и българска. У нас обичат да изтъкват родния принос. Но SAP демонстрира, че всъщност това, което работи, е обединяването на опита и ноу-хау отвсякъде, за да се постигне максимално добър резултат. И го доказва ежедневно с повече от забележителни постижения.