Начало WRC News Танак триумфира в рали Арктик Финландия пред Рованпера и Нювил

Танак триумфира в рали Арктик Финландия пред Рованпера и Нювил

1092
0
От Танак
От Танак; снимка: Хюндай

От Танак триумфира в рали Арктик Финландия с много силно каране в невероятното снежно рали, организирано около Рованиеми. Заедно с естонеца на подиума се качиха Кале Рованпера (Тойота) и съотборникът му в Хюндай Тиери Нювил. Така Танак компенсира отпадането от рали Монте Карло по възможно най-добрия начин.

Последният ден от ралито включваше две преминавания на отсечката Айтаярви (22,47 км). Организаторите се постараха настилката да е максимално стабилна и дори поливаха с вода дистанцията, за да замръзне по-добре. Авансът на Танак преди пауърстейджа бе 19,2 сек. Рованпера пък бе на само 1,9 сек пред Нювил, така че битката за второто място на подиума предстоеше.

Куриозно в последния ден от състезанието не стартира Яне Туохиньо. 45-годишният пилот се подхлъзнал на прибиране от сауната

При падането си извадил рамото и бил откаран в спешното отделение на болницата. Днес Туохиньо не можеше да кара заради болката. По-рано през уикенда той призна, че за разлика от младите пилоти не му стига смелост да натиска в образувалите се по трасето коловози, но се забавляваше по изключително бързите лапландски отсечки.

В началото на пауърстейджа Пиер-Луи Лубе изтърва колата си – каза, че имал проблем с двигателя си и се разсеял. Обра ръба на една пряспа и се завъртя. За негов късмет автомобилът не изгасна, успя да се върне на трасето, обърна и довърши отсечката.

Същото разочарование изживя и Оливър Солберг два завоя по-рано. Айтаярви бе единствената отсечка в рали Арктик Финландия, която бе абсолютно същата като в Арктик Лапландия. 19-годишният младеж участва в януарската надпревара и познаваше точно тази дистанция. След две подпирания в преспите обаче загуби концентрация и се завъртя, сваляйки още сняг на трасето. Все пак успя да финишира в първото си рали с i20 WRC Coupe, макар да допусна доста грешки през уикенда.

Себастиен Ожие се върна в ралито след снощните си премеждия

Седемкратният световен шампион излетя 100 метра преди края на финалната съботна отсечка и загуби над 20 минути, докато изкара колата си от снега.

„Трябваше да чистя твърде много сняг в последната секция на отсечката. Още веднъж този уикенд бях на лимита, не се получи, но вече гледам към следващото рали. Смятам, че се получи страхотно състезание, макар и не за нас“, коментира Ожие.

Тиери Нювил бе поредният пилот, който се удряше в преспите, преминавайки през пауърстейджа. Белгиецът вложи всичко от себе си в битката да донесе двоен успех на Хюндай, а от колата дори хвърчаха компоненти.

„Доста труден етап за нас, но направих всичко по силите си. Почти не бяха останали гуми накрая… Имахме някои дребни проблеми, но като цяло съм доволен“, сподели очевидно удовлетвореният белгиец.

Няколкостотин метра преди края на отсечката Рованпера вървеше с времето на Нювил. Във финалния спринт финландецът натисна и бе най-бърз в пауърстейджа. Той бе смятан за фаворит преди началото на надпреварата, но нещата не се получиха според очакванията за екипажите на Тойота. Все пак Кале бе доволен: „Рискувах всичко. Този уикенд исках да се боря дори за победата. Атакувах навсякъде, където бе възможно. Получи се, в известна степен…“

Танак премина Айтаярви 2 спокойно, залагайки на сигурните 25 точки за победата

Естонецът завърши четвърти, което означаваше 2 бонус точки за него и успех във втория кръг от първенството за 2021 г. Танак и Мартин Ярвеоя се качиха на покрива на колата си веднага след финала, за да отбележат победата.

„Винаги, когато стартираме в ново състезание не знаем какво да очакваме. Това бе домашният старт в страната на Тойота и затова бе много важно да се представим добре. Знаехме, че ще е трудно, но стана много хубав уикенд с изключение на една моя грешка вчера. Страхотно място, едно от най-хубавите за зимни състезания. Второто преминаване на съботните отсечки бе особено трудно, но се получи наистина прекрасно рали“, каза след това Танак.

Преди церемонията на подиума бе отдадена почит на починалия на 26 февруари Хану Микола. Един от оригиналните „летящи финландци“ бе световен рали шампион за 1983 г.

На почетната стълбичка лично дядо Коледа награди Танак и Ярвеоя. В генералното класиране Рованпера се оказа начело с 39 точки. Втори е Нювил с 35, следван от Ожие – 32, Еванс – 31, Танак – 27 и т.н. При конструкторите Тойота е с 88 точки пред Хюндай – 77 и М-Спорт – 24.