Гран при на Италия е 15 кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2023 г., но надпреварата ще е 14-та за тази година след отмяната на старта в Емилия Романя. Състезанието се провежда на легендарната писта Монца.
Карлос Сайнц спечели полпозишъна за тазгодишната Гран при на Италия за радост на тифозите на Ферари, залели както винаги кралския парк и Монца през уикенда на състезанието
До него на първа редица ще е Макс Верстапен с Ред Бул. Нидерландецът може да постави нов рекорд във Формула 1 днес. Ако спечели Гран при на Италия той ще стане първият пилот в историята на спорта, спечелил 10 поредни състезания. В момента Верстапен дели рекорда от 9 последователни успеха със Себастиан Фетел. Немският пилот спечели всички надпревари след лятната пауза през 2013 г., когато спечели четвъртата си титла в Гран при.
Max Verstappen could set a new record for consecutive wins at Monza
Victory in Sunday’s race will be his TENTH in-a-row 😱 An unbelievable achievement – but he’ll have to do it from second on the grid, in the Ferrari heartland…#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/SxwUjASOjE
— Formula 1 (@F1) September 3, 2023
На втора редица на грида се класираха Шарл Льоклер с второто Ферари и Джордж Ръсел (Мерцедес). Зад тях ще се подредят Серхио Перес (Ред Бул) и Алекс Албон (Уилямс). На четвърти и пети ред ще са съответно Оскар Пиастри (Макларън), Люис Хамилтън (Мерцедес), Ландо Норис (Макларън) и Фернандо Алонсо (Астън Мартин).
Верстапен е фаворит за победата днес. Сайнц сподели след квалификацията, че не очаква да спечели, тъй като състезателното темпо на Ред Бул е изключително силно. Същите прогнози имаха и други в падока. Ръсел се надява да се бори за подиум, но според тима му Мерцедес това може да е малко висока цел. В Макларън бяха убедени, че класирането им в топ 10 на квалификацията не е показателно за представянето им.
What do we reckon? 👀#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/EtrfkO6790
— Formula 1 (@F1) September 3, 2023
Според доставчика на гуми Пирели Гран при на Италия ще е състезание с едно спиране в бокса
Тази стратегия има два варианта. При първия се стартира с медиум за 20-26 обиколки, след това се слага хард до финала. Стартът за втория е със софт за 20 тура и после пак най-твърдите гуми до карирания флаг.
Алтернативната стратегия е с два питстопа. Стартът е със софт за 10-15 обиколки, след това два пъти се взима медиум – за стинт 30-36 об. и до финала.