Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 ФИА ще тества използването на климатични системи в болидите от F1

ФИА ще тества използването на климатични системи в болидите от F1

2015
0
F1 болиди
снимка, Пирели

ФИА ще тества използването климатични системи в болидите от F1. Федерацията планира това да се случи по време на тренировките за Гран при на Нидерландия в края на август. Целта е да се намери решение, което да не допусне повторение на случилото се в Гран при на Катар 2023.

ФИА ще изпробва инсталирането на опростена климатична система в кокпитите на болидите от F1. Това намерение идва след екстремните условия по време на последното издание на Гран при на Катар

Събитието на пистата Лосаил се завърна в календара на F1 миналата година. Този път обаче то се проведе в началото на октомври. Това беше крайно неподходящо време за такъв тип състезание поради екстремните условия и жегата на Катарския полуостров.

Макар че състезанието се проведе през нощта, температурите на въздуха бяха над 30 градуса по Целзий. Това, съчетано с високата влажност и високоскоростния характер на пистата изтощи пилотите до краен предел. Някои състезатели като Ланс Строл потърсиха медицинска помощ след края на надпреварата в Катар. Естебан Окон повърна в каската си, докато Логан Сарджънт се оттегли заради опасност от топлинен удар.

ФИА направи консултации с отборите и започна разследване на случилото се. В изявление, публикувано през октомври миналата година, тя обеща „да предприеме материални действия, за да избегне повторение на този сценарий.“ Тази година събитието в Катар ще се проведе в началото на декември. Следователно очакванията са температурите да бъдат по-ниски.

Част от усилията на ФИА включваха консултации с медицинската й комисия. След това бяха направени промени в техническите правила на F1 за 2024 г. Те позволиха поставянето на втори входящ охладителен отвор в горната част на носа в предната част на кокпита, за да се подобри въздушният поток към пилотите.

По време на Гран при на Нидерландия, на някои болиди ще бъде монтирана експериментална система. Така ще се изпробва метод за директно въздушно охлаждане в кабината, проучван от ФИА.

За разлика от стандартния климатик, системата е разположена в няколко по-малки структури около кокпита и шасито, за да насочва охладения въздух към водача. След експеримента в Зандвоорт ще се проведат тестове в следващите състезания. Ако всички те се окажат успешни, ФИА ще въведе системата като задължителна в правилата на F1

ФИА ще накара отборите да монтират устройствата само ако условията изискват използването им. Това беше по подобие на усилията на ФИА да монтира временни защити от пръски на автомобилите при екстремно мокра писта

„В отговор на екстремните температури по време на миналогодишната Гран при на Катар, ФИА и всички отбори от F1 незабавно започнаха изследвания за подобряване на вентилацията и охлаждането на пилотите при такива условия“, се казва в изявление на ФИА.

„Оттогава насам техническият правилник беше актуализиран. По този начин се позволи въвеждането на пасивен черпак в горната част на кокпита за подобрена вентилация, който отборите са силно насърчавани да използват.“

„Тези съвместни изследователски дейности напреднаха. В момента нашите специалисти се съсредоточиха върху разработването на активна система за охлаждане. Тя бъде инсталирана в автомобилите от F1, когато са изправени пред екстремни условия.“

„Първоначалните тестове и доказването на концепцията на място са планирани да се проведат в Зандвоорт, както и в следващите състезания.  Ако тези тестове се окажат успешни, ФИА ще задължи инсталирането на такава активна охладителна система в автомобилите от F1 в бъдеще, когато има голяма опасност от горещини.“

Очакванията са температурите през утрешния ден да бъдат доста високи. Следователно Гран при на Унгария трябва да бъде най-горещото състезание от началото на година. Жегата, съчетана с трудните завои ще направи утрешната надпревара на Хунгароринг изключително тежка. Всичко това може да доведе до повторение на сценария от Катар, тъй като по време на състезанието пилотите нямат много възможности за физическа почивка.