Начало Избрани Гран при на Австрия може да се проведе на дъжд

Гран при на Австрия може да се проведе на дъжд

1363
0
Гран при на Австрия 2023
снимка, Пирели

Гран при на Австрия е девети кръг от сезон 2023 в световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на пистата Ред Бул Ринг. Трасето е с дължина 4.348 км и е разположено до град Шпилберг в провинция Щирия.

Гран при на Австрия е една от по-старите надпревари в графика на F1. Страната приема първия си официален старт от световния шампионат през 1964 г. Тогава събитието се провежда на писта, разположена на летището в Целтвег. През 1970 г. се провежда първото състезание на сегашната писта, която тогава е по-дълга с няколко километра и носи името „Йостеррайхринг.“ 

През годините пистата в Австрия претърпява много промени и смени на името. От 2014 г. до момента трасето отново е домакин на състезания от F1 под името „Ред Бул Ринг“, тъй като е собственост за компанията за енергийни напитки.

Пирели предоставя най-меките гуми от гамата си- С3, С4 и С5. Те ще са съответно хард, медиум и софт. Същият избор бе направен от Пирели в предишния старт в Монреал, както и в тези в Азербайджан и Монако.

Гран при на Австрия ще бъде втория уикенд за сезон, 2023 в който ще се проведе спринтово състезание. Квалификацията за определяне на стартовата решетка за старта в неделя е насрочена за петък следобед. Преди това има една свободна тренировка.

В събота сутринта се провежда така наречената спринтова квалификация. Тя също се разделена на три части с продължителност съответно 12, 10 и 8 минути. По време на нея отборите ще трябва да поставят нови гуми и да използват средно твърдите гуми на Пирели за Q1 и Q2. В Q3 ще се използват само най-меките смеси.

налягане в гумите
снимка, Пирели

Пистата Ред Бул Ринг има само 10 завоя и е изключително бърза. Именно тук се постигат най-кратките времена за обиколка в шампионата. Тъй като това е постоянно трасе, което се използва доста често,  еволюцията на асфалта не е толкова висока

характеристики на пистата в Австрия
снимка, Пирели

Промените в надморската височина в Гран при на Австрия са сериозни. Трасето е на второ място по този показател след Спа-Франкоршамп. Разликата между най-ниската точка на пистата – точно преди завой №1 – и най-високата точка след завой №2, е повече от 60 метра.

Пилотът с най-много победи на настоящата версия на трасето в Австрия е Макс Верстапен. Пилотът на Ред Бул спечели през 2018, 2019, както и двата старта през 2021 г. Най-успешният производител е Мерцедес. Германският производител има шест победи на пистата Ред Бул Ринг благодарение на Нико Розберг, Люис Хамилтън и Валтери Ботас. Тримата спечелиха по две състезания.

Миналата година повечето пилоти направиха две спирания, като започнаха с медиум, а след това направиха две спирания с хард. Имаше много изпреварвания, особено в средната част, като в някои случаи цели автомобила се бореха за местата непосредствено зад подиума.

Времето в Австрия е едно от най-непредвидимите през целия сезон. Традиционно състезанията на Ред Бул Ринг се провеждат при сухо време и не толкова високи температури. Вероятността за валежи е 40 % във всеки един от дните. Очакванията са да има повече дъжд по време на съботния спринт. Неделната Гран при трябва да се проведе на сухо, макар че не са изключени превалявания по време на надпреварата. В петък се очакват валежи, които може и да не засегнат провеждането на FP1 и квалификацията

„Ред Бул Ринг“ е писта, на която гумите нямат почивка. Автомобилите преминават през 10-те завоя на пистата за малко повече от минута. По-малкото прави означават, че гумите нямат много време за почивка“, сподели Марио Изола.

„Асфалтът е с доста висока микро и макрогрубост, което се дължи на възрастта на настилката, а сцеплението е високо в началото на обиколката. Сцеплението и спирането са ключови елементи, а специално внимание трябва да се обърне на управлението на прегряването на гумите.“

„Пилотите, които не охлаждат правилно гумите си, може да се затруднят да се защитят от атаките на съперниците, особено в първия и последния сектор. Важен фактор за това ще бъде температурата на околната среда, тъй като метеорологичните условия традиционно са доста променливи. Миналогодишното състезание беше предимно с две спирания, като се използваха средните и твърдите смеси, но тази година може да се използва и едно спиране, ако деградацията не е твърде висока“, добави спортният директор на Пирели за F1.