Отношенията между пилотите от Формула 1 и рейс дирекцията на ФИА, която администрира надпреварите от световния шампионат, продължават да се обтягат. По време на уикенда в Австрия Джордж Ръсел, който е един от директорите на асоциацията на състезателите (GPDA – Grand Prix Drivers Association), направо заяви, че трябва да се зареже ротацията на Нилс Витик и Едуардо Фрейташ. Двамата бяха назначени за F1 рейс директори след освобождаването на Майкъл Маси. Ситуацията обаче не се подобри.
„Според мен нещата са много трудни и за ФИА, и за пилотите. Имаше много решения на ръба – за защитно каране, ограничения на писта. Ние не искаме да се раздават наказания наляво и надясно, но някъде трябва да има елемент на постоянство. Трябва да намерим корените на проблема. Тук, в Австрия коренът на проблема с ограниченията на пистата е трасето. Никога нищо няма да решим иначе.“
„Според мен трябва да се работи с един рейс директор. Необходимо ни е повече постоянство и при стюардите. Те не са едни и същи на отделните надпревари и не се поема отговорност, няма обяснение за решенията. Задаваме въпроси, а не получаваме конкретни отговори. Не бих искал да казвам, че става дума за укор, а всъщност в крайна сметка укоряваме някого, който дори не присъства. Сложно е. Всеки има неговите си интерпретации.“
„На пилотския брифинг в петък обсъждахме специфични теми. Но досега през годината множество пилоти са коментирали различни ситуации. С един рейс директор имаше постоянство“, заяви Ръсел
Един от най-критичните към ФИА и служителите ѝ пилоти е Фернандо Алонсо. Веднага след Гран при на Великобритания той заяви, че Шарл Льоклер е трябвало да бъде наказан, защото е сменил посоката си повече от веднъж, защитавайки се от Люис Хамилтън. В Австрия вече питаше защо не се наказва нарушаване ограниченията на трасето. Мик Шумахер и Ландо Норис повдигнаха въпроса за карането на Макс Верстапен и правилата за оставяне на достатъчно място на съперник по време на борба на пистата.
След това стюардите изтърваха в края на Q2 излизане на Серхио Перес от пистата. Пилотът на Ред Бул кара в Q3 и се класира четвърти. Бе разследван след финала на квалификацията и времената му от последния сегмент бяха анулирани. Същевременно редица други обиколки бяха изтри по време на самата сесия, а стюардите обясниха, че били твърде заети и просто не видели Перес.
„Да, сбъркал съм, но платих цената за това, че ФИА не може да следи нещата по-добре“, заяви Перес
„Получих по-сериозно от нужното наказание, изхабих си гумите в Q3, когато рискувах всичко. Виждаме липса на постоянство. Надявам се да си върнем ритъма и да заработим отново добре с ФИА.“
В спринта на пистата Ред Бул Ринг пък Алекс Албон бе наказан заради това, че избута Норис от трасето. Според пилота на Уилямс неговата санкция е пример за непостоянство при отсъжданията.
„На пилотския брифинг имахме дълга дискусия за тези неща. По принцип тенденцията изглежда е, че когато някой се оплаче от определено решение, на следващото състезание стюардите стават свръх строги. На Силвърстоун говорим за „оставете ги да се състезават“, в Австрия не може да се състезаваме. Все едно местят вратата – не знаем какво всъщност може и какво не“, обясни Албон.
Себастиан Фетел бе разследван от стюардите заради това, че си тръгнал от въпросния брифинг без разрешение. Наложена му бе глоба от 25 000 евро, но условна, защото четирикратният световен шампион се срещнал с Нилс Витик и се извинил.
A feisty mini-battle between Lando and Alex 💪#AustrianGP #F1Sprint pic.twitter.com/1uuyXHbQkb
— Formula 1 (@F1) July 9, 2022