Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Шефът на Шел в Льо Ман Ричард Карлщефер: Дизеловите състезателни горива тепърва...

Шефът на Шел в Льо Ман Ричард Карлщефер: Дизеловите състезателни горива тепърва ще се развиват

169
0

Наскоро четох една страхотна история за това как Шел снимали най-скъпия рекламен клип през 60-те години. Затворили Монца за месец – през септември! Наели коли и заснели уникални кадри с митичния Форд GT40 в движение. Такива неща винаги ме вълнуват, защото подобна традиция ме възхищава и съм наистина щастлив, че днес мога да вляза в камиона на Шел на пистата в Льо Ман и да говоря с днешните представители на компанията в моторния спорт.
Шел е въвлечен като производител в състезанията още през 30-те година на миналия век от Енцо Ферари и за първи път му праща продукти за участие за 7-ото, 8-ото състезание 24 часа на Ман.
Сега тече 65-ото и разговарям с шефа на Шел в Льо Ман Ричард Карлщетер. Германец на около 40 години, който застава пред цялата техника в камиона и търсим обяснение за успеха на партньорите от Ауди, чийто коли въртят на пистата в момента.
За мен е много любопитно до колко тук горивото е решаващ фактор, както е във Формула 1 и как точно Шел го прави за тима на Том Кристенсен и другите. Г-н Карлщефер ни приема заедно с колегата Стефан Илиев и запознава с всичко.
Първо сме пред огромния апарат за спектрален анализ на горивото, който струва колкото нова S-класа.
– Тук измерваме различни показатели на горивото, докато сме на пистата, качеството му. Извършваме същите неща, които правим и в лабораториите си, но тук разполагаме с мобилни устройства. Те пътуват с нас до трасето. Просто е много важно да следим горивото по време на цялото състезание. Затова правим непрекъснати проверки на различни негови характеристики, за да сме наясно какво се случва. Като ексклузивен доставчик на АСО (Автомобилния Клуб на Западна Франция), който организира състезанието) се грижим всички останали също да получат горивото си. Вярно е обаче, че обръщаме и много сериозно внимание на дизеловото гориво заради Ауди, защото вече и Пежо, чийто мотори са със съвсем нови технологии. Що се отнася до бензина, измерваме например така нареченият “пръстов отпечатък”. Взима се проба, от която се преценява има ли промяна в състоянието на системите спрямо първоначалните замервания. Проверява се качеството, наличието на частици, октановото число, дали няма някакви замърсявания – въобще всичко, което би повлияло на агрегатите. Тези проверки се правят и преди тренировките и квалификациите, преди състезанието. Не бива да има никакви отклонения в работата на моторите, затова се следи качеството на горивото. Търси се стабилност, която да осигури и нормалното протичане на всички сесии.
– На какви изисквания точно трябва да отговаря горивото ви?
– Миналата година заедно с АСО и Ауди Спорт въведохме ново правило за дизеловото гориво. Дизелът тук отговаря на евростандартите и понастоящем е в автомобилите на Ауди и Пежо. Състезателният дизел е и почти същият като този за серийните автомобили, използват все пак малко специални синтетични компоненти на Шел, добити от необработени суровини. Допълнителните елементи са изключително чисти, подобряват значително запалването и горенето, което от своя страна спомага за по-добро представяне, ефективност на горивото, издръжливостта на системите и се отделят по-малко изгорелите газове изобщо. Последният фактор е от особено значение, защото колкото по-малко е количеството изгорели газове, автомобилът работи по-добре и е по-бърз.
– Не разбрах точно, това гориво като в бензиностанциите ли е или не съвсем?
– Вариантът на Shell V-Power дизела за състезания отговаря на стандартите за серийните коли. Ако го сипете във вашия дизелов автомобил, той ще работи спокойно и без проблеми. Но все пак горивото не е съвсем същото, някои характеристики са подобрени, за да се отговори на сериозните изисквания, които поставя 24-часовото състезание. Необходимо е да има разлика, тъй като в серийните коли не се гонят цели каквито има в надпреварата, не се поставят на толкова крайни натоварвания, а в състезателни условия издръжливостта на двигателите е от много по-голямо значение но при екстремни режими. Съставките, добавките и технологията на производство обаче са практически еднакви. Крайната “рецепта”, най-вече количествата в нея са разликата на количествата компоненти.
– Доколко се различава вашето гориво от това на съперниците от Тотал?
– Двигателите на Ауди и Пежо са различни, но отговарят на правилата на АСО. Обемът е горе-долу един и същ. Но технологиите са различни –Ауди са разработили TDI-технологията си, Пежо работят по нещо друго. Едва в надпреварата се вижда кой се е справил по-добре, като цяло. Конкуренцията в момента е ожесточена, но не на съвсем равни начала, защото Ауди са по-опитни, имат година повече в работата си с дизелов мотор. Миналия сезон поеха сериозен риск, който обаче се оправда. Като техен партньор станахме част от наистина историческо състезание миналата година.
– Къде произвеждате горивото за Льо Ман?
– Горивото се прави в изследователския ни център в доста голямо количество. На пистата се докарва със специални танкери, които тръгват от Северна Германия в посока Льо Ман. Най важнато е да не се правят никакви компромиси по отношение на качеството в партидите. Всички са равнопоставени в това отношение. На трасето разполагаме тази мобилна лаборатория, от която непрекъснато наблюдаваме и следим всичко.
– Кога взимате пробите преди зареждане или по време на самото бягане от колата?
– Взимаме проби на всеки два-три часа по време на надпреварата. Това прави повече от 10 проверки в рамките на денонощието на самото състезание. След всяко измерване се дава информация на отборите, така че да са наясно, че всичко е наред с горивото. Правят се проверки и на проби от дозареждащите системи, за да сме абсолютно сигурни, че имаме цялостен поглед върху ситуацията това става само преди зареждане.
– Само горивото ли следите в тази лаборатория?
– В момента, около 2 часа след старта фокусът е върху горивото. Може още обаче да се работи с лубрикантите за двигателите, които също се проверяват – за наличие на метални частици например. Ако случайно се окаже, че количеството им е по-високо от обичайното в тренировка или квалификация да речем, има достатъчно време да се смени агрегатът. По време на състезанието екипите нямат право да правят това, така че в събота следобед би било твърде късно. Възможно е обаче дори тогава моторът да бъде спасен с промяна на работата му посредством други системи.
– Какъв е разходът на гориво за онези коли вън?
– Мисля, че миналата година разходът бе около 40 литра на 100 километра. Това е изключително ниска консумация за състезателен автомобил, който се движи със средна скорост над 200 км/ч.
– Можете ли да променете нещо в горивото, самото гориво дори при тези променливи условия – сухо, дъжд, процесите стават различни…
– За разлика от Формула 1 нямаме чак такава специализация в горивата, за всяка писта и всякакви условия. Състезателният дизел е още в началото си. На практика имаме едно гориво. Наличието на дъжд прави състезанието предизвикателство на първо място за пилотите, не толкова за моторите. При подобни метеорологични условия двигателите не работят на пълна мощност, режимите са занижени, така че консумацията на гориво намалява още. Специално при дизеловите агрегати това е предимство спрямо бензиновите – те пестят значително повече гориво. Освен това, ако моторите работят на 60% от пълното си натоварване, то дизелът ще се справи по-добре от бензина. Тези особености са и една от причините за настоящите успехи на автомобилите с дизелови агрегати. Ефективността на техните двигатели в комбинация с подобрената консумация са предпоставка за по-доброто представяне спрямо колите на бензин. По-малко изгорено гориво означава необходимост от по-малко спирания в бокса, а тук на Льо Ман питовете отнемат най-много време на пилотите и са често решаващи. От там се печели съответно и предимство на пистата. Ауди бяха пионер в тази област, Бош са известен доставчик на системи за дизелови двигатели и всички заедно работихме по технологията, за да се стигне до общия ни триумф.
– Кой е в основата на връзката Ауди – Шел – Бош, кой кого покани?
– Желанието ни винаги е било да разработваме иновативни технологии за горивата, като например такива, които се използват в 24 часа на Льо Ман. Ауди бяха наистина първите, които поискаха да участват със състезателен дизелов двигател, АСО също проявиха интерес и решихме да се включим. Бош е доставчик на Ауди отгодини, което доведе до общата ни работа по това доскоро нововъведение в надпреварата.
– Тази лаборатория само за Льо Ман ли ползвате?
– Тази лаборатория конкретно се използва основно в Европа и не пътува извън Стария континент. Шел обаче е ексклузивен доставчик на дизелово гориво и за американските серии Льо Ман, където също се провеждат редица тестове и проверки, но няма лаборатория на трасето. Иначе експертизи и разработки правим за най-големите моторспорт шампионати – за Формула 1, за Мото GP, за Льо Ман, но между тях има доста големи разлики заради факта, че моторите са много различни в отделните дисциплини. На практика обаче зад горивата за всички тези шампионати стоят едни и същи учени и специалисти.
– В такъв случай ползвате опита си от другите състезания от прибавките в тях.
– Имаме общо три лаборатории – в Манчестър, Хамбург и в Хюстън (в щата Тексас в САЩ). Работата ни спрямо Формула 1 е малко по-различна и не може пряко нещо да се ползва, а и Ауди използват първия дизелов мотор в историята на автомобилния спорт. Затова технологията за него бе взета от горивото за серийни коли и преработена за състезателни условия. Опитът на хората ни обаче е безценен, познанията им, начина им на обвързаност и най-важно е, че всичко, което научаваме и прилагаме на пистата, се връща обратно като технология в горивата ни. Имаме огромна полза от опита си в състезанията, не само като маркетинг, но най-вече като технология. В крайна сметка ние сме петролна компания.
– На всички им прави страхотно впечатление, че дизеловите двигатели са много по-тихи, защо е така?
– Мога да отговоря, че всичко се дължи на горивото, но всъщност ще излъжа! Всъщност горенето е много ефективно, което помага в значителна степен. Но има и редица други фактори – турбото, допълнителните системи, охлаждащите системи, самата конструкция на моторите и т.н.
– Добре нека накрая поговорим за вас самия. От колко време работиш в Шел?
– От 15 години, започнах с маркетинг на лубрикантите, след това се преместих в изследователския отдел. Постепенно дейността и свързаността ми с автомобилния спорт се увеличи заедно с по-сериозното навлизане на Шел в тази област – компанията реално използва тази си дейност като база за подобряване на горивата си по принцип. От 4-5 години отговарям само за състезателните горива. Иначе съм германец и живея в Хамбург. Преместих се на север заради работата си с Шел, но пък съпругата ми е родена в Хамбург и извади невероятен късмет в това отношение. Не съм се състезавал или нещо подобно. Но харесвам много работата си. А когато имам нужда да направя бърза обиколка, просто си обувам кецовете за тичане.
Накрая пак поглеждаме в лабораторията и г-н Карлщетер и той ни показва една от най-важните съставки в новите горива – GTL термин за технологии при които се създават течни хидрокарбони (като горива и лубриканти) от природен газ. Правят в ги в завода си в Малайзия.
В шишенце Карлщетер ни показва какво представлява. Няма мирис и цвят. Служи за оптимизиране на горивото, за да се отговори максимално добре на изискванията на двигателите.