Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Жега

Жега

64
0

Снимки: Sutton Images Red Bull

Формула 1 е изтощителна, но състезанията през миналия месец и особено надпреварата в Малайзия в частност са може би най-уморителните и ужасяващи както за физиката, така и за психиката на пилотите.

Странична сила от –5g при натискане на спирачките има почти на всяко трасе, но само на Сепанг, а и в Бахрейн, температурата в кокпита достигаше 50 градуса и тази сила се усещаше много по-страшно.

При средно 37 градуса на сянка и невероятно висока влажност условията, при които се състезават пилотите от Гран при в Азия са безкрайно тежки: победителят в надпреварата на Сепанг Фернандо Алонсо едва издържа иначе най-приятната част – награждаването – и се подпря на коляно.

Той и колегите му се подготвяха по-дълго за надпреварата в Малайзия, отколкото за всяка друга Гран при именно поради тези страшно трудни условия. В Бахрейн поне бе по-сухо.

Жегата и влажността имат няколко особено неприятни резултата върху човешката физика. Ниво на дехидратация от само 2% води до загуба на концентрация и мускулни спазми.

При загуба на течности от 5% нагоре резултатът е 30% по-лошо физическо представяне на човека.

Течностите са неделима част от която и да е диета или програма за хранене, защото водата е 92% в кръвта, 75% в мозъка и също 75% от мускулните тъкани.

Намаляването й в организма с 3% намалява с 10% силата на мускулите.

Спортистите имат, разбира се, най-добре подготвен за натоварвания организъм, но въпреки това тялото изисква около 10 дни за адаптация към климатични условия като тези от отминалия месец.

Тренировките започват с леки задачи, които постепенно се усложняват. В диетите им има включени определени количества протеини, въглехидрати, мазнини, витамини и минерали.

Средно на състезание пилот губи около 2 литра течности. В Малайзия обаче загубите са до 4 литра. Затова предварителната подготовка е съсредоточена и върху това тялото да приема по-голямо от нормалното количество течности – понякога те достигат до 8 литра на ден.

Истинското изпитание идва с началото на състезателния уикенд, а кулминацията му е самата надпревара – в продължение на час и половина пилотите просто няма как да се спасят от палещите лъчи на слънцето. А всичко, което може да ги забави (като например излизането на кола за сигурност) само увеличава напрежението.

– Искаш само бързо състезание и никакъв сейфти кар. Дори питстоповете не позволяват глътка въздух – обясни пилотът на Уилямс Марк Уебър.

На някои от трасетата в Европа дългите прави дават възможност на състезателите да си поемат дъх. В Турция също ще е горещо, но влажността въобще няма да е толкова висока.

– Сепанг е единствената писта, на която докато караш можеш да усетиш как горещия въздух влиза в каската – наистина е странно. Дишането се затруднява. Имаш чувството, че ще хванеш тен през шлема! – сподели Дженсън Бътън.

Пилотът на БАР се сети и за кошмара отпреди две години, когато имаше проблем с бутилката за вода:

– През последните 20 обиколки треперех от изтощение. Беше направо страшно. На всичкото отгоре и зрението се повлиява много лошо от дехидратацията. Ако пък си имаш бутилката, проблемът е, че не можеш да запазиш водата студена. Само след три тура все едно пиеш чай.

Именно тренировки за адаптация към тези крайно тежки условия провеждаха пилотите на Ред Бул Кристиян Клийн и Витантонио Лиуци. Колегата им Дейвид …