Начало WRC News Лапи за изгорялата в Мексико кола, какво е научил от Ожие и...

Лапи за изгорялата в Мексико кола, какво е научил от Ожие и представянето на Рованпера

600
0

Есапека Лапи изживя сериозен стрес по време на рали Мексико, след като колата му се запали и изгоря. Финландецът и навигаторът му Яне Ферм бяха принудени да се оттеглят от надпреварата. Сега 29-годишният пилот се връща към този момент, разказва още какво е научил от Себастиен Ожие и че според него Кале Рованпера скоро ще се бори за титла в световните ралита.

Измина известно време от инцидента – мислил ли си за станалото, как се чувстваш?

„Чувството всъщност не се е променило много. В началото имаше известна паника. Виждаш какво си могъл да сториш по-добре, когато видиш нещата впоследствие. Вероятно щеше да е по-разумно да преместя автомобила малко по-далеч от хората и да спра по-бързо. Но в ретроспекция е лесно да се говори. Яне е добре. Няма драма. Невредими сме. Беше сериозен инцидент, но не съм в шок.”

Как другите пилоти се чувстваха след катастрофата на От Танак и Мартин Ярвеоя в Монте Карло?

„Ние по принцип сме наясно с риска, който поемаме всеки път, когато се качим в колата. Ясно е, че ако катастрофата се случи на шеста предавка и има внезапно спиране, то болката е сериозна. Колата им се превъртя неколкократно и това малко омекотява удара. Но ако се плашиш от подобни нещо, то трябва да спреш. Скоростите се покачват, но същевременно и безопасността отива на по-високо ниво.”

В продължение на десетилетие се състезаваш в ралита. Какво се е променило най-много в спорта?

„Онова, което аз не харесах в състезанията на писта, е, че битките почти постоянно са двубои и друг пилот много лесно може да съсипе надпреварата ти. Това в ралитата не се случва и е точно характеристиката, която ми допада. В битката участвате ти, навигаторът, часовникът и колата. Всичко зависи от теб. А ако си вложил сериозни пари, за да се състезаваш на писта и друг ти съсипе състезанието, губиш всичко. Усещането не е приятно. На мен ми харесва освен това и атмосферата на ралитата. По другия тип трасета не само пилотите се борят, но и родителите им! Ние сме по-дружелюбни.”

Какво научи миналата година от Себастиен Ожие, с когото бяхте съотборници в Ситроен?

„През последните три години имах късмета да работя с някои от топ пилотите в спорта ни, а черешката на тортата беше Себ. Най-голямата разлика бе колко много се съсредоточава той върху най-малките детайли. Не толкова по отношение на настройките, колкото върху случващото се извън карането. Екипажи, данни, избор на гуми. Това ми послужи добре като информация, тъй като не го бях наблюдавал преди.”

„Останах изненадан, че Себ продължи да се състезава и този сезон. Мислех си, че вероятно ще спре. Изглежда, че миналогодишната загуба на титлата му е дала тласък. Не знам какво би искал да прави, след като прекрати рали кариерата си. Със сигурност ще кара нещо.”

Виждаш ли се като участник в Дакар или някакви подобни стартове за издръжливост в бъдеще?

„В момента мисля, че не бих участвал. Би ме отдалечило прекалено много от семейството ми. Нещо от порядъка на месец. Това за мен е твърде много време.”

Записа първия си WRC подиум и първа победа едновременно – в рали Финландия през 2017 г. Какво бе усещането тогава?

„Това е най-хубавото нещо, което ми се е случвало в спорта. Не знам дали ще спечеля друго рали. Надявам се да успея. Все още не вярвам, че ще почувствам нещо подобно на онова, което усетих тогава. Не съм сигурен дали дори спечелването на титла би се доближило. Всичко тогава стана страшно бързо. За първи път карах WRC кола в рали Финландия, което само по себе си бе сбъдната мечта. Надявах се някой ден да стигна до победа, но да я взема от раз беше лудост. Трудно е да опиша чувствата. Вероятно някой рали пилот, спечелил нещо специално, би могъл да ме разбере. Тогава дори получих писмо от правителството!”

Как според теб се справя досега Кале Рованпера?

„За него беше ясно от година-две, че ще се справи наистина добре. Постъпи много умно на Монте, в Мексико вече имаше известен опит. Беше много бърз в Швеция (което се оказа не точно снежно рали) и си заслужи подиума. Скоро ще се бори за титла.”

Известен си с чувството си за хумор. Колко е важно то в един толкова напрегнат спорт?

„Не можеш да се насладиш наистина на всичко, ако не се забавляваш. Или поне аз не мога. Хуморът ми е малко черен на моменти. Някои хора не го разбират. Много е важно да се разсейваш. В противен случай всичко става прекалено сериозно, а забавлението е важно.”