Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Никола Цолов: По-бърз съм на скоростните писти

Никола Цолов: По-бърз съм на скоростните писти

3933
0

Иван Тенчев, Ред Бул Ринг. Участието на Никола Цолов във Формула 3 се превърна в постоянна тема за феновете на моторните спортове у нас. Изключително талантливият младеж смаза всички в испанската Формула 4 миналата година и мнозина очакваха едва ли не триумфално да премине и през Формула 3 сред трийсетина амбицирани и в много случаи по-опитни конкуренти.

Нещата съвсем не са така лесни обаче и с Никола се срещаме на пистата в Австрия преди решителната част от сезона му. Защото непосредствено след двете надпревари на Ред Бул Ринг му предстоят по два старта на Силвърстоун, Хунгароринг и Спа. След това сезонът ще приключи на Монца с още надпревари. На практика се намира в средата на първата му година във Формула 3, която е и едва втора за него в състезанията с едноместни болиди. Затова и започваме с малко връщане назад към изминалите стартове.

– Кажи ми, Никола, как виждаш годината досега? Останаха ли някакви пропуснати възможности, можеше ли тук и там нещата да са една стъпка по-добри?

– Да, със сигурност имаше някои места, на които малки грешки ми компрометираха уикендите и можеше да е по-добре. Квалификацията във Формула 3 е почти всичко и ако не я направиш добре, е много трудно да се върнеш в точките.

– Така че да, можеше да е по-добре с по-добра квалификация. В състезанията мисля, че нещата се получаваха добре. ОК, в началото на сезона имаше някои докосвания, катастрофи. Но мисля, че тези неща се изчистват с опит.

– Според мен уикендът в Монако можеше да е много по-силен. Правех много добра квалификационна обиколка преди тази малка грешка. Турът щеше да ме постави със сигурност в топ 10, топ 12, което, както знаеш, е супер важно заради обърната решетка в събота. Можеше да се боря не просто за точки, но и за подиум, дори победа, защото бях реално много бърз.

– В състезанията темпото ми беше наистина добро, но когато си в трафика няма никакъв начин да си пробиеш път много напред. За мен това бе уикендът с най-голям шанс досега да постигна добър резултат.

– Работиш ли сега специално, за да подобриш квалификациите?

– Това, върху като работя, е как да използвам максимално грипа, който имат гумите в една обиколка, и то в първата обиколка. Във Формула 4 се качваш и можеш да направиш седем, осем, девет обиколки без да спираш и да подобряваш времето си във всяка една от тях. Във Формула 3 имаш една обиколка. Излизаш, загряваш гумите и правиш бърз тур. ОК, можеш да направиш и още един или два, но в тях няма да си по-бърз, защото гумите вече ще са преминали своя пик и темпото им започва бързо да спада.

– Добре, а ако условията се променят – прогнозите са за променливо време, за изсъхваща писта?

– Всичко е въпрос на адаптация, на усещане и мисля, че в Монако показах, че съм бърз на мокро. През цялото време бях между шести и осми при тези условия в тренировката. А това бе нова писта за мен, по улиците, на мокро и се справих добре, а не бях карал Формула 3 и на истинска писта при подобни условия и бях наистина доволен.

– Колко голяма е разликата в карането на Формула 4 и Формула 3?

– Огромна е според мен. Колата е напълно различна. Формула 4 е по-нервна, по-повратлива, мръдва при всяко движение. Трудна е за контрол, но като хванеш как е супер прецизна.

– Ако искаш да отидеш вътре-вън в кривата тя се насочва директно и всичко много лесно се контролира. Много е реактивна, лесна е да я изпуснеш, но отива точно там, където искаш. Ти доминираш колата. Докато във Формула 3 е малко по-трудно да усетиш колата. Тя не е така отзивчива, по-мързелива е сякаш. Това я прави по-трудна за усещане и контрол. По-лесно е да останеш на пистата с добро темпо, но е трудно да намериш онова, малкото, което ти липсва, за да вземеш няколко важни десети. Като цяло нямаш същия контрол върху нея.

– Кажи ми как работи отбора. Имаш ли собствен рейс инженер, екип, какви са връзките ти с останалите, механиците за всички ли работят?

– Не, всеки има по двама механика – по двама на кола и един инженер, които работят само с теб. През цялото време данните от всички коли са открити и могат да се сравняват, да се видят всички точки на спиране, ускорение, да се опита едно или друго.

– А работите ли като екип? Гледах една от квалификациите ви, мисля, че беше в Австралия, където ти излезе зад по-опитния Грегоар Соси и го следваше, вероятно в търсене на криви.Остана само на 0,3 сек от него, но в тях се вмъкнаха седем-осем пилоти.

– Да, много е близко. Но специално в случая идеята да го следвам не беше, за да го следвам и дя го гледам какво прави, а просто така се случи, че бяхме на пистата заедно. Като отбор ни пускат заедно, за да няма други коли около нас и да е по-спокойно.

– Кой избира момента, в който да излезеш на пистата, отборът ли?

– Инженерът ми. Те виждат на екраните, кой къде се намира на пистата, знаят кога е най-добрия момент. И всъщност инженерът казва на механика ми и той ми дава сигнал да излизам.

– До каква степен могат да бъдат различни настройките между колите ви? Можеш ли да кажеш например, че колата недозавива и ти да поискаш нещо съвсем различно от това, което ти предлагат?

– Ти казваш на своя инженер какво искаш да направите по колата, какво не ти харесва и той търси решение какво да промените, за да оправите проблема. Той има поглед към това, което правят всички и има варианти. Освен това след всяка сесия се събираме целият отбор, всички инженери и пилоти и правим така наречения дебриф. На него обясняваме какво сме почувствали в сесията, какво се е случило. Споделяме идеи и после всички решават какво да правят.

– Как възприемаш другите момчета в тима? Повече конкуренти ли сте или по-скоро сте съотборници, приятели? Има ли вътрешна конкуренция?

– Като излезеш на пистата няма значение дали си срещу съотборник или не. За мен всички са съперници, няма приятели. Трябва да забравиш, че въобще ги познаваш тези момчета в другите коли и се състезаваш, без емоции. Не трябва да допускаш нищо до теб.

– Това, че едни момчета са по-отдавна в серията, в отбора дава ли им предимство?

– Това дали имаш опит или не, прави огромна разлика и ми прави много силно впечатление, откакто съм във Формула 3. Очаквах да е така, но разликата е много по-голяма, отколкото си представях.

– Да познаваш пистите добре при положение, че не може да се направят много обиколки и всичко зависи от една обиколка (в квалификацията) прави наистина голяма разлика. Колкото повече години си натрупал в тази серия, толкова по-добре за теб. Също така много зависи от това какво си правил и преди Формула 3. Защото аз скочих от само една година във Формула 4 директно тук. Самият ми опит с едноместен болид не е голям, а много момчета идват от Формула Регионал. Там карат по две години, набират много опит с формули, научават много от пистите. Тези, които идват тази серия, знаят отлично всяка писта освен Австралия. Познават Монако, Ред Бул Ринг, Имола, всички. Аз познавам единствено Спа и Барселона.

– Жалко за Барселона, защото там не се чувстваше добре (всъщност си беше доста болен) и можеше да се получи по-добре.

– Категорично е така. Очаквах много по-добър резултат, особено след това, което се случи миналата година на нея. Никога не съм бил бавен на Каталуния и затова се получи малко странен уикенд за мен.

– При това положение как се подготвяш за всеки от уикендите? Как разучаваш пистите, познавайки само две от тях?

– Освен физическата подготовка и преди да замина за симулатора на тима ни в Париж, карам на симулатора вкъщи с кола от Формула 3. Така се подготвям малко и след това вече с тима на симулатора на тима анализираме пистата, настройките и т.н.

– Живееш предимно в Испания и от там преди всеки старт до Франция и след това на пистата, така ли?

– Да, точно. Ето тази седмица например излетях от Испания за Париж в понеделник. Във вторник през деня тренирахме в симулатора и след това в сряда пристигнахме тук, в Австрия.

– Симулаторът на отбора е много добър и ни подготвя доста успешно. Да, не е, като на самата писта. Нямаш същото усещане, но добре си намираш референтните точки, къде да спреш, къде да подадеш газ, къде за завиеш и т.н. Така по-лесно запаметяваш пистата.

– Сравнявате ли някакви различни настройки в симулатора или по-скоро само изграждате база, върху която надграждате в тренировките и трябва да имате късмет нещата да се получат веднага?

– Никак не е лесно, но се набелязват точните действия, които трябва да бъдат направени, защото времето и опитите на крайно ограничени. Утре (в петък) в свободната тренировка ще направим общо 7 или 8 обиколки, бързи и това е вероятно най-големият брой, който сме правили от началото на сезона.

– Всичко зависи най-много не толкова от самата продължителност на сесията, а от гумите, които имаме. Това наистина е пистата, където вероятно ще направим най-много обиколки. В Барселона направихме само 3 и няма никаква възможност да пробваш различни неща – отиваш направо на квалификация. Затова са много важни симулациите, които тимът прави предварително. Крилата за този уикенд например, вече ги знаем, избрали сме ги. Но остават още много малки, но важни настройки, които са определящи и реално имаш само един опит да пробваш за квалификацията, а разликите са супер малки.

– Имаш ли предпочитания към даден тип завои, писта, по-бързи завои, по-остри, къде се чувстваш по-комфортно?

– Не знам дали имам някакви предпочитания, не бих казал, но съм забелязал, че съм по-бърз на по-отворени, по-скоростни писти.

– На които има ритъм, нямаш толкова много спирания. Но съм бърз и в шикани. На технични места също се справям добре, но не обичам спънати писти с много обратни завои. Пак съм бърз, но съм добър в хващането на ритъм. На симулатора тествахме малко и Силвърстоун и мисля, че ми пасна много добре. Но ще видим, надявам се и тук да съм добре.

– Обсъждаш ли с Фернандо Алонсо конкретни неща в карането, конкретни завои?

– Преди всяко състезание обсъждаме подробно нещата. Пращам му разпечатки от обиколките на симулатора преди да замина на някоя писта. Той ми казва какво мисли, какво мога да опитам, постоянно сме във връзка, обсъждаме доста неща.

– Имаш ли някакъв срок, някакъв конкретен резултат, който трябва да постигнеш, за да запазиш място за догодина?

– Честно казано, не мисля за това. Не искам да се подлагам на допълнително напрежение. Със сигурност трябва да започна да печеля точки. Честно казано, дори не знам и не искам да знам точно какъв ми е договорът, за колко години и т.н. Аз карам и просто трябва да направя всичко, което мога. Мениджърският ми екип от A14 [Management] избира най-доброто и се надявам да продължа. Реално има още пет уикенда с по две състезания и се надявам да продължа и догодина, защото втората година винаги ще е много по-добра от първата. Както се вижда в момента – Пепе Марти миналия сезон не направи точки до последното състезание. Там взе две, а сега е втори в шампионата, има най-много победи и върви само нагоре.

– Пишат ли хора от България, знам, че много фенове се вълнуват?

– О, да има много. Имам много подкрепа, за която съм благодарен. Получавам много съобщения коментари непрекъснато.

– Всички ти стискаме палци и ти желаем успех.