Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Нов рунд на мача GPMA срещу Мозли

Нов рунд на мача GPMA срещу Мозли

34
0

Това, че членовете на асоциацията на производителите в Гран при (GPMA – Grand Prix Manufacturers Association) не реагираха нито индивидуално, нито колективно на поредния натиск, оказан им през последните два месеца от президента на ФИА Макс Мозли, не е изненада. В светлината на пакта, подписан от BMW, Хонда, Мерцедес, Рено и Тойота, те не могат вече законно да контактуват с когото и да е извън тяхната организация, поне до края на септември тази година.

Това е едно от последните решения от тайна среща между тях, свикана от шефа на борда на BMW д-р Буркхард Гьошъл в баварския замък от XI век Шлос Хохенкамер. Членовете на организацията вече не могат да се обвързват самостоятелно с никого, независимо дали става дума за компаниите на Бърни Еклестън или самата ФИА.

Наказанието за нарушение на този пакт е безчестие и презрение, каквито сполетяха Фиат (Ферари) заради отцепването и подписването на новия Конкорд от 2008 г., предложен им от Макс и Бърни, уреждащ начина на провежданите на шампионати за много години в бъдеще.

Освен това ще има и финансови щети, платими на останалите членове.

Няма значение какви са личните им намерения. Няма значение какъв би бил отзвукът от неподаването на молби за влизане в шампионата за 2008 г. Няма значение дали бордовете на компаниите ще решават от тук нататък дали да приемат търговски условия, предложени от Еклестън или новия холдинг, който откупи дяловете на банките и на практика притежава търговските права над Формула 1.

Легално вече никой не може просто така да оттегли от GPMA.

Тази строга обвързаност може и да изглежда странна, но е наложителна при изострянето за пореден път на позициите на Макс Мозли, който твърдо настоява производителите да не търсят никакви финансови печалби от Формула 1, а както досега да участват като спонсори, рекламиращи продуктите си.

В GPMA обаче говорим за хора, които са преодолели не едно извънредно тежко вътрешнофирмено предизвикателство, за да се издигнат на сегашните си постове. Едва ли твърдостта на Мозли ги кара да не спят. Най-малкото тези упорити бизнесмени не биха позволили да ги видят как се поддават на огромен натиск.

Поради каква причина биха се огънали пред Мозли, когото според повечето доказателства, презират в доста голяма степен, дори и под масата Макс да се съгласи с финсовите им условия.

От друга страна на президента също очевидно не му минава подобна мисъл. Отборите на Ферари, Мидланд, Ред Бул, Торо Росо и Уилямс вече подписаха Конкорда, предложен им от Макс и Бърни за след 2008 г. Мозли вече има нещо като серия, макар че без автомобилните компании тя няма да е същата.

Големият въпрос е обаче дали наистина те ще удържат позиции и няма наистина да подпишат, бити по един или по друг начин.

По-точният въпрос дори е този как точно ще стане това без да се накърни ничие достойнство. Защото причините за подобно действие съвсем не са малко и не са за пренебрегване. Като се има предвид, че договорът Конкорд за 2008 г. все още се формулира, а на правилата за шампионата тепърва им предстои доуточняване – поне до юни – може с голяма сигурност да се твърди, че на практика Формула 1 след 2007 г. ще се промени още по-сериозно и не е без значение в каква посока, защото е ясно и това, че GPMA още няма твърдо решение, а може би и сили да направи друга серия.

От ФИА твърдят, че участващите отбори ще са включени в работни групи и в процеса на взимане на решения, засягащи спорта. Членовете на GPMA биха имали при това положение и привилегирован достъп (и въздействие) до всички дискусии, докато световната организация ще остане в неведение за техните собствени намерения

Друго важно обстоятелство е това, че максимумът на отборите е 12 и ако някой малък тим заеме място, после ще е трудно да се отстрани.

При това ако някой отбор се оттегли от участие по което и да е време преди 1 януари 2008 г., то той не би трябвало да бъде наказан. Още повече, че намерението на ФИА, непрекъснато потвърждавано от Мозли напоследък, за премахване на осигурителния депозит от 48 млн. долара, елиминира възможността за парична санкция.

Премахването на депозита не е просто спекулация. По време на обяд с британски журналисти Мозли преповтори изискванията за участие. “Правилата за влизане ще са идентични, само сме махнали 48-милионната гаранция. Ще оглеждаме фабриките, бизнеса и от там ще преценяваме дали сме удовлетворени и дали съответният отбор е в състояние да изпълни изискванията ни”, заяви той.

Настоящите правила включват, разбира се, условието тимът да е част от Конкорда, който по смисъла и предназначението си е търговско споразумение. Те обаче бяха съставени преди октомври 2001 г., когато бе сключена договорката между ФИА, компанията на Еклестън и Европейския съюз. В тристранната спогодба световната автомобилна федерация се оттегли реално от каквито и да било задължения, касаещи комерсиалните въпроси на Формула 1. Може ли в такъв случай ФИА да изисква легално от отборите при влизането им в шампионата да са подписали новия Конкорд – особено когато условията, доколкото е известно, все още не са оформени?

Това е хубава вратичка, която може даде достъп на GPMA до новите правила без Конкорд да се подписва. При тази ситуация едва ли някои иска да се отцепи, още повече, че такова действие без съмнение няма да мине без съдебни дела, които биха се проточили с години.

В крайна сметка обвързването GPMA още преди септември би могло спокойно да се представи като наложено заради удобство, срокове и правилата (но заради формулировката, а не духа им).

Въпросът наистина, е как ще стане съглашението.

Още предложения

Другото предложение на Мозли бе истинска манна небесна за търсещите грабващи заглавия новинари. Президентът на ФИА сподели, че Формула 1 би трябвало да обмисли система на поощрение и отпадане каквато съществува при футбола.

(Идеята на Макс включва организирането на по-нисък клас шампионат тип формула, който да служи като източник на вече подготвени кадри за F1. Сериите според него трябва да са подобни на F3000 или GP2, но да се провеждат с тази конкретна цел и да имат съответните правила. След това се предвижда система, при която най-добрите получават възможност да се изявят в Гран при. Най-лошо представящите се отбори във Формула 1 пък отпадат в по-ниския клас в края на сезона – б.р.)

Както и концепцията му за ротация на пилотите между екипите на база старт-за-старт обаче, поредното предложение не би трябвало да се …