Отборите от Формула 1 обсъждат замразяване на голяма част от компонентите по болидите си и отлагане на новите технически правила за 2023 г., заяви Кристиан Хорнер. Целта е колкото се може по-голямо намаляване на разходите заради кризата, предизвикана от пандемията от COVID-19. В обширно интервю за BBC 46-годишният англичанин обсъжда също така работата на Гран при отборите в помощ на здравната система, „онези” коментари на Хелмут Марко и ситуацията с тайното споразумение между Ферари и ФИА.
Хорнер отбеляза, че все още никой не е наясно как кризата ще се отрази на Гран при
ФИА въведе мерки, чиято цел е ограничаване на разходите в условията на свиване на приходи. Според Хорнер ситуацията е такава, че новите технически правила – вече отложени с година – може да бъдат въведени чак за 2023 г.
„Основното, най-важното нещо е да не се харчи за повишаване на конкурентоспособността. Разбрахме се за хомологациите на монокока. Сега проучваме окачване, колела, скоростни кутии, може би около 60% от колите извън чисто аеродинамичните компоненти. Става дума да ги замразим за тази и следващата година. Говорим и за отлагане на новите правила с още един сезон. За мен би било напълно безотговорно да се натоварим с разходи за развитие през 2021-ва. Сега най-много от всичко ни е необходима стабилност. Въвеждането на всяка промяна води до разходи. Необходимо е да замразим колкото се може повече по болидите, за да издържим сега, да намалим харчовете. Това е най-отговорното поведение.”
Той бе категоричен, че Формула 1 – голям бизнес с огромна история – ще оцелее.
„Друг въпрос е дали всички отбори ще преодолеят кризата. Всички шефове на отбори трябва да работят в интерес на спорта и всички участници в него. Трябва да се постараем всички 10 екипа да се справят. Разликата с кризата през 2008-ма е, че тогава надпреварите продължиха, имаше събития. Днес се движим на сляпо.”
Сред мерките за свиване на разходите е удължаване затварянето на заводите
Шефът на Алфа Ромео Фредерик Васьор вече говори за тази възможност и идеята явно се посреща добре.
„Има ежеседмични дискусии, но според мен затварянето може само да бъде удължено – до края на април”, каза и Хорнер. „След това, в началото на май, ще преценим отново ситуацията. Никой не работи по нищо за колите и това е единственият справедлив начин на поведение. В крайна сметка говорим за състезания.”
Колкото и трудно да е положението в момента обаче, Хорнер не забравя, че Ферари има сключено тайно споразумение с ФИА. То бе оповестено от федерацията в опит да се сложи край на сагата около миналогодишната задвижваща система на Скудерията. Вместо това бе предизвикано сериозно брожение и макар Мерцедес да се отказа от действия срещу тима от Маранело, в Ред Бул нямат такова намерение.
„Тази тема е второстепенна в момента, но ще бъде повдигната на по-късен етап. Едно конфиденциално споразумение, засягащо легалността на противникова кола, очевидно е нещо, пораждащо въпроси. Сигурен съм, че в подходящия момент ще разговаряме с Жан [Тод], за да опитаме да разберем каква е тази договорка.”
Шефът на Ред Бул във Формула 1 често трябва да се справя и с коментари на съветника на тима Хелмут Марко
През последните седмици австрийският му колега даде няколко интервюта, предизвикали сериозен отглас в медиите. В едно от тях 76-годишният Марко посочи, че е посъветвал Макс Верстапен да хване COVID-19, за да е свободен да се състезава после. В друго разкри, че е предложил на Ред Бул да организират „корона лагер” за всичките си пилоти със същата цел. Според Хорнер тези коментари на австриеца са били направени тогава, когато все още не е било известно колко опасен е вирусът.
„Самият Хелмут посочи, че идеята не бе подкрепена. Но това бе коментар преди да се разбере сериозността на пандемията. Вирусът може да засегне и млади, и възрастни хора. Проект като този за респираторите демонстрира колко сериозно се отнасяме към ситуацията. Казаното от Хелмут никога не е било обсъждано сериозно.”
Хорнер не пропусна да отбележи работата на отбори от Формула 1 за разработване на апарати за обдишване в помощ на здравната система. Проектът се координира от техническия шеф на спорта от страна на Либърти Медия Пат Саймъндс.
„Ключът е тези устройства да стигнат възможно най-бързо до болниците. Възможностите на F1 за разрешаване на проблеми и бързо производство на компоненти за прототипи са несравними. Аз преценявам ставащото само по работата при нас, но не само нашият тим отговори по един феноменален начин”, каза Хорнер.
Proud to be collaborating with the #F1 family to assist where we can ? Learn more ?
— Aston Martin Red Bull Racing (@redbullracing) March 31, 2020